Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderna pannkaksobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Utramat

Medlem
Förr var pannkaksobjektiv tämligen vanliga, åtminstone något som några tillverkare tycktes ha specialiserat sig en aning på och erbjöd i några olika fasta alternativ, och som var en smula ikoniska om än inte helt bra – fritt från minnet. Jag var inte riktigt med på den tiden ska jag medge, så jag kan ha missat väsentliga delar. Med det digitala intåget försvann dessa i det tysta. Få om ens någon tycktes sakna pannkaksobjektiven på 00-talet. De nämndes sällan, och då mest som kuriositeter från förr, en svunnen företeelse ingen tycktes vilja ta i. Det är i och för sig så modern svensk kultur ter sig, en reflexmässig aversion mot allt som är lite gammalt oavsett dess faktiska kvalitéer, så det är svårt att avgöra vad som är riktigt och vad som är jidder. Men kameravärlden är större än Sverige, så låt mig fortsätta med saken.

Av en slump upptäckte jag igår Sony SEL 16-50/3.5-5.6 PZ OSS, ett modernt pannkaksobjektiv som dessutom har zoom! Otroligt! Förvåningen och upprymdheten var stor. Jag hade svårt att tro det.

Jag insåg att sådana moderna små objektiv är helt suveräna för mig, och något som skulle kunna få mig att byta system. Det här väckte ett stort intresse hos mig. Jag är dock inte så förtjust i Sonys lösningar, så jag vill se mig omkring efter annat också.

Vad finns det mer för ultrakompakta objektiv numera? :)
 
Många har små fina numera



APS-C

7Artisans och TTArtisans har några tunna.





APS-C
 
Förr var pannkaksobjektiv tämligen vanliga, åtminstone något som några tillverkare tycktes ha specialiserat sig en aning på och erbjöd i några olika fasta alternativ, och som var en smula ikoniska om än inte helt bra – fritt från minnet. Jag var inte riktigt med på den tiden ska jag medge, så jag kan ha missat väsentliga delar. Med det digitala intåget försvann dessa i det tysta. Få om ens någon tycktes sakna pannkaksobjektiven på 00-talet. De nämndes sällan, och då mest som kuriositeter från förr, en svunnen företeelse ingen tycktes vilja ta i. Det är i och för sig så modern svensk kultur ter sig, en reflexmässig aversion mot allt som är lite gammalt oavsett dess faktiska kvalitéer, så det är svårt att avgöra vad som är riktigt och vad som är jidder. Men kameravärlden är större än Sverige, så låt mig fortsätta med saken.

Av en slump upptäckte jag igår Sony SEL 16-50/3.5-5.6 PZ OSS, ett modernt pannkaksobjektiv som dessutom har zoom! Otroligt! Förvåningen och upprymdheten var stor. Jag hade svårt att tro det.

Jag insåg att sådana moderna små objektiv är helt suveräna för mig, och något som skulle kunna få mig att byta system. Det här väckte ett stort intresse hos mig. Jag är dock inte så förtjust i Sonys lösningar, så jag vill se mig omkring efter annat också.

Vad finns det mer för ultrakompakta objektiv numera? :)

Jag tycker också det är otroligt kompakt för att ha både AF, OSS-stabilisering och MOTORZOOM! Det har dock fått rätt mycket skit bl.a. från de som testat det UTAN automatisk korrigering av de optiska svagheterna som då blir påtagliga bl.a. rätt stark distorsion.

Men man måste typ ha en gammal NEX 3 eller 5 för att se detta i praktiken. Med mitt A6300-hus tycker jag det levererat jättebra både stillbilder och film på resor jag gjort med bara denna lilla glugg. Ej lämpligt att köra motorzoom vid filmning dock, då det låter.

Jag tycker annars detta lilla objektiv visar att moderna pannkakor inte nödvändigt måste vara särskilt mycket större än de som gjordes på 70-talet då många tillverkare gjorde sådana - ofta med 40mm brännvidd. Många moderna objetiv är annars ofta väldigt klumpiga och tunga - alltför bulkiga ofta för min smak men få verkar klaga på sånt idag.
 
Många har små fina numera



APS-C

7Artisans och TTArtisans har några tunna.





APS-C
Är de manuella de där eller har de AF?
Många av dessa objektiv, allt från tidiga Samyang till många andra har ju tråkigt nog varit manuella åtminstone till Sony E och det tycker åtminstone jag är märkligt, för det gör ju att många av kamerornas moderna finesser inte funkar.
 
Om det räcker med att något är väldigt kompakt men ändå riktigt bra så kan man hitta mkt bra grejer inom MFT. 9/8, 15/8, 14/2,5, 17/2,8, (17/1,8), 20/1,7, 12-32/3,5-5,6, 14-42/3,5-5,6 PZ, 35-100/4-5,6. Slutligen var Samsung överjordiskt bra med sina 16/2,4, 20/2,8 och framför allt 30/2,0 som var otroligt detta var för ett apsc system tyvärr var det för få som förstod eller vågade satsa, så dem grejerna försvann.
 
Om det räcker med att något är väldigt kompakt men ändå riktigt bra så kan man hitta mkt bra grejer inom MFT. 9/8, 15/8, 14/2,5, 17/2,8, (17/1,8), 20/1,7, 12-32/3,5-5,6, 14-42/3,5-5,6 PZ, 35-100/4-5,6. Slutligen var Samsung överjordiskt bra med sina 16/2,4, 20/2,8 och framför allt 30/2,0 som var otroligt detta var för ett apsc system tyvärr var det för få som förstod eller vågade satsa, så dem grejerna försvann.
Jag har fortfarande kvar deras 85mm/1,4. Det är inte dåligt det heller.
 
Är de manuella de där eller har de AF?
Många av dessa objektiv, allt från tidiga Samyang till många andra har ju tråkigt nog varit manuella åtminstone till Sony E och det tycker åtminstone jag är märkligt, för det gör ju att många av kamerornas moderna finesser inte funkar.

Att de flesta av de billiga kinesiska objektiven är manuella är inte så konstigt. Det gör nog en hel del på priset. Nu finns ju flera där bländaren kan styras med kamernans reglage dock.

Jag gillar de där objektiven mycket just för att de har manuell fokusering. Så mycket skönare med en gammaldags fokusring med mjuk gång än de knirkiga ringarna på automatiska objektiv. Jag gillar att de med chip ger mig EXIF, men inte att de (jag känner till) saknar bländarring. Gör det mycket hellre med en ring på objektivet än ett flimsigt hjul på kameran. De där hjulen är nåt jag aldrig riktigt kunnat vänja mig vid.

En del märken, Panasonic bl.a. tror jag, har väl auto-objektiv med bländarring. Men nåt sånt objektiv har inte jag.
 
Jag har fortfarande kvar deras 85mm/1,4. Det är inte dåligt det heller.
Just det, jag tror faktiskt att Samsungs grejer är bra rakt genom. Har du något hus att använda gluggen på? Jag har fått sent utvecklat habegär efter att för fem år sedan sålt av allt samsung när de drog sig ur kameraindustrin. Jag köpte in mig i MFT med full kraft och det är inte dåliga grejer heller med tanke på storlek och pris. En NX500 skulle sitta fint och en 30/2,0 en riktig killerkombo, det är synd att dem inte utvecklade lossless RAW vilket medförde att deras rawfiler blev större än D800ans som hade nästan tre ggr fler pixlar.
 
Just det, jag tror faktiskt att Samsungs grejer är bra rakt genom. Har du något hus att använda gluggen på? Jag har fått sent utvecklat habegär efter att för fem år sedan sålt av allt samsung när de drog sig ur kameraindustrin. Jag köpte in mig i MFT med full kraft och det är inte dåliga grejer heller med tanke på storlek och pris. En NX500 skulle sitta fint och en 30/2,0 en riktig killerkombo, det är synd att dem inte utvecklade lossless RAW vilket medförde att deras rawfiler blev större än D800ans som hade nästan tre ggr fler pixlar.
Min gissning är att det är ett Samyang (till Sony A eller FE) och inte Samsung...

Fem år? Då höll du väl ut, för de gav väl upp för typ tio år sedan, relativt kort efter lanseringen av NX1.
 
Många har små fina numera



APS-C

26:an är den som verkligen är pannkaka på riktigt, men 40/2 är som 28/2,8 storleksmässigt. Sedan finns även 24-50 och 16-50 (APS-C) som är rätt små, men med tillhörande svag ljusstyrka.

(Och Nikon själva har inget till Z utan AF i nuläget förutom 58/0,95, apropå annat inlägg.)
 
Min gissning är att det är ett Samyang (till Sony A eller FE) och inte Samsung...

Fem år? Då höll du väl ut, för de gav väl upp för typ tio år sedan, relativt kort efter lanseringen av NX1.
Så kanske det var, minns inte riktigt. Jag var bra sugen på NX1 men den var stor, dyr och fick mycket kritik för sin tidiga h265 codec och det verkade vara något negativt i görningen (nedläggning). Gluggen 16-50/2,0-2,8 var och är i det närmaste unik än idag. Grejerna var väldigt bra, kanske mest gluggarna. Jag fotade även med D300/800 så det var lite övermaga att skaffa för mycket som skulle fylla behovet av något litet och bekvämt.
Jag köpte GX80 våren 2019, det minns jag mycket väl, sedan blev nikon stående permanent tills jag gjorde mig av med allt nikon efter närmare trettio år av märkestrohet…jag kan dock sakna deras CLS ibland ;-)
 
Av en slump upptäckte jag igår Sony SEL 16-50/3.5-5.6 PZ OSS, ett modernt pannkaksobjektiv som dessutom har zoom!

Jag insåg att sådana moderna små objektiv är helt suveräna för mig, och något som skulle kunna få mig att byta system. :)

Tills du ser hur det objektivet presterar. Det är generellt känt som det absolut optiskt sämsta kitobjektivet bland alla märken, och ett av de sämsta zoomobjektiven som ö.h.t fortfarande tillverkas. Det är inte ett objektiv där fördelen med kompakthet väger över nackdelen med den dåliga optiska prestandan. Det är betydligt mer värt att lägga lite extra på t.ex Sigma 18-50 som må vara större och dyrare men också är typ 5 gånger bättre optiskt.
 
Min gissning är att det är ett Samyang (till Sony A eller FE) och inte Samsung...

Fem år? Då höll du väl ut, för de gav väl upp för typ tio år sedan, relativt kort efter lanseringen av NX1.
Ja det är för Sony. Funkar bra med peaking och EVF. Annars var det väl några som klagade på funktionen med DSLR-kameror för när man bländade ner med sådana blev sökaren mörk på riktigt.

Samsung var många imponerade av. Synd kanske att de gav upp lite i förtid.
 
Nästan alla de vanliga märkena gjorde väl pannkakor (ofta 40mm/2,8 typ). Jag har sådana fortfarande från Pentax och Konica. Båda är pyttesmå men det var ju många i Pentax SMC-M.

PENTAX

40mm /2,8 - 16mm i höjd x 62mm

50mm/1,7 - 30mm i höjd x 62mm

100mm/2,8 - 55mm i höjd x 62mm

Jämför det med dagens klumpar till objektiv - möjligen med Leica M som undantag. Alla tre får plats i min handflata - samtidigt. Ganska praktiskt. Det blir inte ens klumpigt med adapter.

Alla både Pentax SMC-M och Konica AR har samma svaghet och det är att de måste bländas ned då de är urusla fullt öppna - detta gäller i stort utan undantag. Annars gillar jag dem mycket just för att de har den där mekaniska kvaliteten som moderna objektiv rätt sällan har och att även en 100mm är superkompakt med moderna mått mätt.

Det jag undrar är om de nya pannkakorna är bättre nu fullt öppna.
 
Ett manuellt objektiv som många missat är 7artisans 25mm f/1.8 för aps-c. ENORMT mycket mindre distorsion än övriga 7artisan och TTartisan objektiv, så måste inte korrigeras i bildbehandlingen, vilket är nice om man inte gillar att sitta vid datorn eller kör "sooc". OBS - jag kanske har låga krav, men runt 1000-lappen kan jag tycka är värt ett test om man gillar manuella objektiv. Blir ett trevligt 37.5mm på aps-c. Dock som vanligt så stämmer inte fokusskalan riktigt, men det går att lära sig hyffsat vilka avstånd som betyder vad :) eller använda sökaren när man fotar :)
 
Senast ändrad:
Ett manuellt objektiv som många missat är 7artisans 25mm f/1.8 för aps-c. ENORMT mycket mindre distorsion än övriga 7artisan och TTartisan objektiv, så måste inte korrigeras i bildbehandlingen, vilket är nice om man inte gillar att sitta vid datorn eller kör "sooc". OBS - jag kanske har låga krav, men runt 1000-lappen kan jag tycka är värt ett test om man gillar manuella objektiv. Blir ett trevligt 37.5mm på aps-c. Dock som vanligt så stämmer inte fokusskalan riktigt, men det går att lära sig hyffsat vilka avstånd som betyder vad :) eller använda sökaren när man fotar :)
Kamda har jag handlat av förr också - en tusenlapp är väl inget at bråka om. Intressant med den korta närgränsen också.
 
Senast ändrad:
Sony har väl ett 20mm också som är en pannkaka.

Nikons 16-55 är näst intill pannkaka i transportläget. Så fort du använder det så är det inte det. Då är det som 7artisansobjektivet som nämndes här innan.

Nikons z26 är en riktig pannkaka.
 
Sony har väl ett 20mm också som är en pannkaka.

Nikons 16-55 är näst intill pannkaka i transportläget. Så fort du använder det så är det inte det. Då är det som 7artisansobjektivet som nämndes här innan.

Nikons z26 är en riktig pannkaka.
Var det inte det 20mm objektivet som var rätt mediokert?
 
ANNONS
Götaplatsens Foto