Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderna pannkaksobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det inte det 20mm objektivet som var rätt mediokert?

Ingen aning, har aldrig testat det. Om du säger det är det säkert så.

Men jag tycker inte ttartisanobjektivet i denna tråd är litet nog att ens nämnas i en pannkakadiskussion. Så mediokert eller inte så är Sonys 20mm i alla fall ett pannkaksobjektiv.

Tror dessutom att dom flesta pannkakorna har tullat på den optiska kvaliteten/ljusstyrkan etc på ett eller annat sätt för att få ner storleken.

Ingen aning, har aldrig testat det. Om du säger det är det säkert så.

Men jag tycker inte ttartisanobjektivet i denna tråd är litet nog att ens nämnas i en pannkakadiskussion. Så mediokert eller inte så är Sonys 20mm i alla fall ett pannkaksobjektiv.

Tror dessutom att dom flesta pannkakorna har tullat på den optiska kvaliteten/ljusstyrkan etc på ett eller annat sätt för att få ner storleken.
Visst en pannkaka är det!

Det varierar nog med den optiska kvaliteten. Mitt 40mm2,8 Pentax SMC-M är väl klart sämre än 50mm/1,7 normalen. Andra ger exv. Konica AR 40mm/1,8 bättre omdömen med den där F1,8 är så medioker att den borde varit strypt till 2,8 bara genom att sätta ett stopp där. Jag har ju haft den med men gjort mig av med allt Konica AR numera.

Många fina ljustyrkevärden är tyvärr bara ett flugpapper för att imponera på vissa köpare - en annan form för bedrägeri om man ska vara lite mer rak.

Senast ändrad:
Visst en pannkaka är det!

Det varierar nog med den optiska kvaliteten. Mitt 40mm2,8 Pentax SMC-M är väl klart sämre än 50mm/1,7 normalen. Andra ger exv. Konica AR 40mm/1,8 bättre omdömen med den där F1,8 är så medioker att den borde varit strypt till 2,8 bara genom att sätta ett stopp där. Jag har ju haft den med men gjort mig av med allt Konica AR numera.

Många fina ljustyrkevärden är tyvärr bara ett flugpapper för att imponera på vissa köpare - en annan form för bedrägeri om man ska vara lite mer rak.

Idag finns det betydligt större fördelar att erbjuda dom extra stegen där skärpan går ner lite. 4K-filmning är bara 8MP, så klarar objektivet det, så kan det vara högst användbart vid filmning.

Det finns ju de som är verkligt lyriska över pannkakan Konica Hexanon 40mm/1,8 och påstår att det är ett av de skarpaste objektiv som någonsin tillverkats och det är skarpt bara man inte öppnar det fullt upp på 1,8.

Här är standard siten Buhla om man är intresserad av dessa ofta fina men väldigt billiga Hexanon AR. Själv är jag väl inte lika översvallande men det har bara att göra med att de AR jag har haft och testat med Mats Lillnor för många år sedan i allmänhet givit lite väl blå bilder. Jag föredrar Pentax SMC-M alla dagar då de mer drar och jordart. Idag spelar ju inte det någon större roll för sånt kan man ju alltid fixa om man nu vill.

Imponerande litet objektiv är det i alla fall :)

Här är den stora översikten över allt AR de tillverkat sedan ska man ju veta att de även gjort en hel del objektiv till Leica M som än idag betingar fantasipriser på upp mot 100 000 per objektiv i visa fall. Det gäller främst Hexanon 60mm/1,2 som är ett samlarobektiv också, då det bara gjorts i en väldigt kort serie.

Dessa AR däremot fick man åtminstone förr för 500 till en dryg tusenlapp! Dessa AR hade länge inget värde innan adaptrarna kom till bl.a. Sony då ju Konica sedan länge slutat göra kamerahus med denna fattning.

Intressant poäng om filmning med exv. objektiv såsom AR 40mm/1,8.

Senast ändrad:
Idag finns det betydligt större fördelar att erbjuda dom extra stegen där skärpan går ner lite. 4K-filmning är bara 8MP, så klarar objektivet det, så kan det vara högst användbart vid filmning.
Men "klarar" är ett ganska oklart begrepp.
Min erfarenhet av Konicas 40/1.8 är nog samma som Sten-Åkes. (Vill någon köpa det så skicka ett meddelande.)

Men "klarar" är ett ganska oklart begrepp.
Min erfarenhet av Konicas 40/1.8 är nog samma som Sten-Åkes. (Vill någon köpa det så skicka ett meddelande.)

Just detta objektiv har jag ingen erfarenhet av, men rent jag har flera objektiv som inte riktigt orkar med 24MP och mer, men som fortfarande är helt ok i 8MP. Likaså objektiv som för fotografering i 24MP+ är oskarpare fullt öppna än nerbländade ett par steg. Vid 8MP (4K-video) märks det knappt alls någon skillnad fullt öppen eller inte. Dessutom är det extra ljuset ofta skillnaden mellan att kunna filma eller inte, då man inte kan gå över 1/24s i slutartid.

Just detta objektiv har jag ingen erfarenhet av, men rent jag har flera objektiv som inte riktigt orkar med 24MP och mer, men som fortfarande är helt ok i 8MP. Likaså objektiv som för fotografering i 24MP+ är oskarpare fullt öppna än nerbländade ett par steg. [...]
Ja, jo, det där är fint. Men allt handlar inte om skärpa. En del pannkakor är dåliga på andra sätt också och då hjälper det inte att kraven på upplösning är begränsade.
Det var det jag menade med att det är lite oklart vad som menas med objektiv som "klarar" 8MP.

ANNONS
Götaplatsens Foto