Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montering av softbox från kaffebrus

Produkter
(logga in för att koppla)

bit_chris

Medlem
Hej, jag har köpt en softbox från kaffebrus med bowens adaptor men får inte pinnarna att passa i hålen på yttre ringen.

Är det någon annan som haft liknande problem?

Vevo skrev:
Vad är det som inte passar, är pinnarna för grova eller glappar de?

mvh/Ove

Dom är för grova. Jag har kontaktat Henrik på kaffebrus och läst manualen på deras hemsida. Det går inte att göra på så många sätt. Ska jag fila ner pinnarna?

Kristoffer

Hade samma problem, men hade missupfattat beskrivningen lite. Man måste böja pinnarna i båge för hand, och lite med våld - grova som de är. Böj i lite lagom båge tills de går in i hålen. Böj inte för mycket dock. gjorde jag först så boxen blev lite slapp. fick böja tillbaka o ena o andra..

mvh / David

Berätta gärna vad ni kommer fram till. Har en annan octobox av märket Walimex, samma som säljs av Kaffebrus, och de pinnarna är också för grova för att gå in i hålen i Kaffebrus octoboxadapter för Bowens.

Jag uppskattar att innerhålen i Bowens-adaptern är 4mm i diameter och det kanske pinnarna på octoboxen också är, men de har metallklumpar på ändarna som överstiger den vidden.

wsaar skrev:
Berätta gärna vad ni kommer fram till. Har en annan octobox av märket Walimex, samma som säljs av Kaffebrus, och de pinnarna är också för grova för att gå in i hålen i Kaffebrus octoboxadapter för Bowens.

Jag uppskattar att innerhålen i Bowens-adaptern är 4mm i diameter och det kanske pinnarna på octoboxen också är, men de har metallklumpar på ändarna som överstiger den vidden.
Men den har väl ändå inte metalklumpar i båda ändarna? Mina (original) har bara metallklump i den änden som man fäster i bouncerns ytterhörn.

mvh/Ove

Vevo skrev:
Men den har väl ändå inte metalklumpar i båda ändarna? Mina (original) har bara metallklump i den änden som man fäster i bouncerns ytterhörn.
Min har metallklumpar i båda ändarna, en lite tjockare än den andra, båda för tjocka för att passa i adapterhålen. Har funderat på att såga av en av dem, men letar just nu efter 4mm glasfiberstavar för att prova att ersätta benen.

Metallklumparna passar perfekt i min orginal Multiblitzadapter så jag kan idag använda octoboxen som en fyrbent softbox med den, blir dock lite hängig då eftersom man inte spännt upp den med alla ben.

Så här ser min originalpinne ut till en 60x60 bouncer. (Interfit, samma fattning som Bowens)
Jag har tyvärr inget skjutmått hemma, så jag kan inte mäta omkretsen på pinnen, men den är inte speciellt grov.
Den sitter inte heller tight i hålet, om det nu kan vara till någon hjälp.
mvh/Ove

Bilagor

• pict0540.jpg
    pict0540.jpg
    35.2 KB · Visningar: 318
Ok, min bouncer är ju som sagt Walimex och den levereras normalt med en annan speedring än den som Kaffebrus kör, trots att de också säljer Walimexprylar... de extra klumparna kanske beror på att den är pro-varianten som bl.a. levereras med grid och innerreflektorer i guld och silver.

Jag använde inte skjutmått utan uppskattade adapterhålen genom att se att en 4mm borr passade, kommer dock mäta softboxpinnarna noga med skjutmått innan jag sågar av metallklumpen.

Bra att höra att det är meningen att man ska stoppa i den tunna pinnen direkt i adaptern dock. Tyckte den verkade lite klen.

Jag filade ner pinnarna så de passade. Aningens omständigt, men nu är den monterad. Fick lov att kapa 5-7 mm av en pinne för att få i den i sista hålet.

Den blev lite slak efter den längre sidan men vad jag såg påverkade det inte spridningen av ljuset.

Kristoffer

ANNONS
Götaplatsens Foto