Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Move tool

Produkter
(logga in för att koppla)

9while9

Medlem
Man kan flytta en layer med piltangenterna men hur ändrar man unit size så att move-stegen blir mindre? (hoppas någon fattar vad jag pratar om) :)
 
lite mer....

*Move layers with arrow keys*
Select one or more layers.
To move selected layers one pixel left, right, up, or down, press an arrow key. To move 10 pixels, hold Shift as you press the arrow key.


Så vad jag vill göra är att flytta en halv pixel...går det?
 
9while9 skrev:
Så vad jag vill göra är att flytta en halv pixel...går det?

Hur skulle det gå till tycker du? När den minsta enheten en bild är uppdelad i är just enstaka pixlar. Vart skulle bildinformationen ta vägen, mellan pixlarna?
Enda teoretiska alternativet torde väl vara att interpolera upp bilden så att den blir dubbelt så många pixlar i höjd och bredd. Därefter flytta objektet en pixel dit du vill. Sedan ta ner bilden till ursprungligt antal pixlar. Då har du ju i teorin flyttat ditt objekt en halv pixel i förhållande till ursprungspixlarna. Vart den flyttade bildinformationen sen tar vägen när bilden är nertagen igen vet jag dock ej.
Tror dock inte detta förfarande slutar bra.

Nån annan kanske vet bättre?

/jer.
 
Det är är lite klurigt, använder du piltangenterna i 100% och större förstoring så flyttas lagret en faktiskt pixel i bilden, förminskar du bilden så flyttas lagret en pixel på skärmen. Detta ser man om man gör en prick i ett tomt lager och sedan zoomar ut till 4-8% och sedan använder piltangenterna för att flytta lagret. Se, lagret flyttas en pixel på skärmen och massa pixlar i bildfilen... :D

men för att svara på frågan: Nej det går inte att flytta en halv pixel, och ärligt talat ser jag inte en situation när det skulle behövas!
 
9while9 skrev:
lite mer....

*Move layers with arrow keys*
Select one or more layers.
To move selected layers one pixel left, right, up, or down, press an arrow key. To move 10 pixels, hold Shift as you press the arrow key.


Så vad jag vill göra är att flytta en halv pixel...går det?

<flummteori>
Vad händer om man förstorar visningsläget (200% ?) på bilden så att en pixel visas som fyra pixlar i kvadrat. Om man då flyttar lagret en pixel.. hur blir det när man zoomar ut till 100% ? :D
</flummteori>
 
Förflyttiningar sker forfarande en pixel i taget oavsett förstoring. Däremot går guiderna att ställe på en fjärdedels pixel om man så vill.
 
ANNONS