Annons

Multiexponering, två eller flera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Tänkte komma med en utmaning; visa era bilder som är multiexponeringar (två eller flera exponeringar). Bilden måste vara gjord i kameran; alltså inga bilder som lagts ihop i efterhand. Inga kollage gjorda i datorn, mobilen eller i kameran (bildöverlägg). Rena multiexponeringar, det vill säga gjorda direkt efter varandra.

Bjuder på den första bilden, en multiexponering där jag vridit lite på kameran mellan varje exponering.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Ok här är mitt bidrag. Bilden är en dubbelexponering fast tagen med 2 olika kameror o på diat så ser bilden exakt likadan ut. Bakgrundsbilden är i gamla stan. Tagen med Hasselblad X-PAN O 45 MM objektivet. Exponeringstid 35 sekunder. Månen togs på samma filmrulle o bländare 1/125 samt bl 5,6 med Canon EOS 5 med objektiv 300 2.8 samt konverter.
kodak 100vs är filmen.

Bilden o en annan publicerades i bla hasselblads fyrkantiga tidning Hasselblad FORUM.
Det krångliga är att hasselblad X-PAN har en filmruta 65x2,4 i panoläget samt ger 20 bilder på en normal 36 korts 35mm film, samt den laddas baklänges.
Canon småbild är 36x24 samt 36 kort på en rulle.
Mycket uträknande samt tid för att få till den. Hasselblad använde bilden i 2 meters förstoringar på mässan i Tyskland bla.
 

Bilagor

cardazio

Aktiv medlem
Ok här är mitt bidrag. Bilden är en dubbelexponering fast tagen med 2 olika kameror o på diat så ser bilden exakt likadan ut. Bakgrundsbilden är i gamla stan. Tagen med Hasselblad X-PAN O 45 MM objektivet. Exponeringstid 35 sekunder. Månen togs på samma filmrulle o bländare 1/125 samt bl 5,6 med Canon EOS 5 med objektiv 300 2.8 samt konverter.
kodak 100vs är filmen.

Bilden o en annan publicerades i bla hasselblads fyrkantiga tidning Hasselblad FORUM.
Det krångliga är att hasselblad X-PAN har en filmruta 65x2,4 i panoläget samt ger 20 bilder på en normal 36 korts 35mm film, samt den laddas baklänges.
Canon småbild är 36x24 samt 36 kort på en rulle.
Mycket uträknande samt tid för att få till den. Hasselblad använde bilden i 2 meters förstoringar på mässan i Tyskland bla.
Om det där stämmer är det riktigt imponerande. Hatten av
 

snap01

Aktiv medlem
Lade ner mycket tid på dubbelexponeringar o sålde artikel/text till bla tidningen foto om det samt engelska tidningar. Fotade ibland månen hemma. Stoppade filmen i kylen tog med den till Bali. Plåtade surfare o använde ett blåfilter på 300 2,8 med 2x conv samt underexponerade för att få känsla av att bilden var tagen på natten.
Hade köpt en mattskiva till Canon o märkt ut olika positioner på den för att placera månen rätt.
Bilden med uppslaget är från hasselblads forum tidning.
Man hade mer tid att leka innan man blev yrkesfotograf. Nu plåtar man nästan bara på uppdrag.
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Lade ner mycket tid på dubbelexponeringar o sålde artikel/text till bla tidningen foto om det samt engelska tidningar. Fotade ibland månen hemma. Stoppade filmen i kylen tog med den till Bali. Plåtade surfare o använde ett blåfilter på 300 2,8 med 2x conv samt underexponerade för att få känsla av att bilden var tagen på natten.
Hade köpt en mattskiva till Canon o märkt ut olika positioner på den för att placera månen rätt.
Bilden med uppslaget är från hasselblads forum tidning.
Man hade mer tid att leka innan man blev yrkesfotograf. Nu plåtar man nästan bara på uppdrag.
Fina bilder, bilden Bali kan jag förstå eftersom den är blå över bilden, men gamla stan borde det inte bli blåstick på huset från bilden med månen?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har nästan aldrig gjort några multiexponeringar, så gjorde en test i morse när färjan mellan Köpenhamn och Oslo passerade i sundet. Det blev en vanlig bild och en bild till upp ibland molnen, blev med lite mystik med "dimma" över marken. La in en ljusare bild också
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fina bilder, bilden Bali kan jag förstå eftersom den är blå över bilden, men gamla stan borde det inte bli blåstick på huset från bilden med månen?
Klart det inte blir blåstick. När du exponerar efter månen så den inte blir utblekt blir ju himlen kolsvart och påverkar således inte resten av bilden. Det enda som påverkas är ju där månen är (möjligtvis kan man behöva justera färgtonen i månens gråa skuggor (vid kratrarna) men det beror ju på hur färgad himlen är på diat på gamla stan. Det är en mindre justering man kan göra med penseln i PS på några sekunder.) Kan tänka mig att just färgtonen i nämnda detaljer är något lätt blågrå på diat men det är inte säkert.
 

Terje H

Aktiv medlem
Klart det inte blir blåstick. När du exponerar efter månen så den inte blir utblekt blir ju himlen kolsvart och påverkar således inte resten av bilden. Det enda som påverkas är ju där månen är (möjligtvis kan man behöva justera färgtonen i månens gråa skuggor (vid kratrarna) men det beror ju på hur färgad himlen är på diat på gamla stan. Det är en mindre justering man kan göra med penseln i PS på några sekunder.) Kan tänka mig att just färgtonen i nämnda detaljer är något lätt blågrå på diat men det är inte säkert.
Sedan kan man också arbeta med pjattning; tona ned delar av bilden med hand/kartong framför linsen, där den andra exponeringen då fyller i bättre utan att få dubbeleffekt.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Inspirerat av tråden, här är två experiment från idag. Z6, fotat med blandningslägen normal (?) resp ljusare. Kul, men det tar några försök innan man får kläm på tänket!

DSC_7945.jpegDSC_7969.jpeg
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
F

Förstår inte vad du menar?
Jag svarade först som jag gjorde. Att det väl är svårt att pjatta ett dia. Jag minns min ungdom i mörkrum. Men när jag upptäckte ett stavfel (eller vad det nu var) i mitt svar öppnade jag det igen för att redigera. Då såg jag att du faktiskt skrivit att man kan pjatta framför objektivet under exponeringen. Jag insåg därmed att min kommentar var helt fel, så jag raderade den.
Dock hade du redan hunnit citera och kommentera det jag skrivit.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag svarade först som jag gjorde. Att det väl är svårt att pjatta ett dia. Jag minns min ungdom i mörkrum. Men när jag upptäckte ett stavfel (eller vad det nu var) i mitt svar öppnade jag det igen för att redigera. Då såg jag att du faktiskt skrivit att man kan pjatta framför objektivet under exponeringen. Jag insåg därmed att min kommentar var helt fel, så jag raderade den.
Dock hade du redan hunnit citera och kommentera det jag skrivit.
Hehe, så kan det bli ibland. 😊
 

esbtse

Aktiv medlem
Har gått i Terje skolan så jag arbetar mycket med att täta till skog i kameran.
Exempel på en multiexponerings bild från en av Terje Hellesö kurser i Mullsjö sommaren 2010.bla.jpg Använde en Panasonic LX3 för denna bild och det var en dubbelexponering varav en var med rörelse av kameran.
Kan rekommendera HELDAG MED TERJE vilket jag har gått ett antal gånger.
 
Senast ändrad:
ANNONS