Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När bör man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

angelape

Aktiv medlem
En dum fråga kanske men jag hade tänkt köpa Canon Powershot s1 is och funderar på om man tjänar nått på att avvakta framåt hösten.
Endel produkter brukar ju sjunka i pris framåt hösten och då undrar jag om det är lika med digitalkameror.
Är helt nybörjare på det här så jag tänkte att ni som har mer vana och bättre koll kanske vet.

Priset sjunker hela tiden. Kamerorna blir bara bättre. Du kan vänta hur länge som helst. Köp den när du behöver den eller strax innan så du hinner lära dej hur den fungerar också ;-)

Tja... jag har börjat tycka att det är onödigt att vänta. Det brukar ändå gå så att när hösten är kommen så finns det igen nya modeller på markanden och så frågar du dej igen om du borde spara till en bättre modell, eller vänta tills den sjunker i pris...

En kamera är ändå en grej som (förhoppningsvis) räcker många år. Frågan är alltså om det lönar sig att vänta si och så månader för att spara 500 eller 1000 kronor när det ändå är en investering som du sen inte "behöver gör om" på tre-fyra år.

Blev först förbannad när jag märkte hur snabbt priserna rör på sig på den digitala markanden, men har nu insett att det inte är något att gräma sig över. Köpte ett Sandisk 256Mb i mars för 119 euro - samma kostar idag 69 euro. Men vad var alternativet? Att vara utan minneskort (och därmed inte fota) i några månder tills priset sjunkit...!? Nej - om du vet att du vill ha just en Canon Powershot s1, om den har allt det du vill ha i funktionsväg - slå till nu!

Å andra sidan... om du nu har en kamera som du är nöjd med kan det ju vara värt att fundera noggrant på vad du vill ha - och kanske börja spara för en DSLR t.ex? Men om du kör analogt nu tycker jag nog att det kunde vara "bråttom" att gå över till digital - fördelarna är många!!!

Andreas

EDIT: Som nu ser att också andra är inne på samma line! ;-)

Oki :) tack för alla svaren.
Jag har varit inne på samma spår som ni nämde. Det är samma visa med datorer, om 3 månader är de bättre.
Jag tror det blir köp snart nu för det kliar i fingrarna att få börja fota.
Och för mig var valet relativt lätt att välja digital kamera. Har haft alltför många filmrullar som blivitt liggande för att jag inte haft råd att få dem framkallade.

Erik Schalin skrev:
Det finns nackdelar också

Jag får gissa mej fram eftersom du inte slitit på tangentbordet precis... men jag antar att du syftar på mitt inlägg och vill ha sagt att det också finns nackdelar med den digitala tekniken?

Om du med de fyra orden vill ha debatt om digitalt vs. analogt så hänvisar jag dej till de några hundra trådar som redan finns i forumet.

:) ;-)

Om man inte har råd att framkalla film, hur ska man få råd att köpa datorer, DVD-skivor, programvaror.

Men vissa saker får visst kosta hur mycket som hellst för en del.

Själv hinner jag inte sitta vid datorn.

Trappstegsmodellen

Köp när en ny modell precis kommit ut. Då kommer den att vara det senaste i åtminstone ett halvår. Sen lär det dröja två år innan du tycker att den är pinsamt mycket sämre än nya kameror.

Det är inte som med datorer att det kommer nya kameramodeller var och varannan vecka. Det går som i trappsteg.

Canon släpper ofta stora mångder kameror i februari och september. behöver du inte kameran under sommaren kan du vänta tills september.

Canon brukar inte sänka priserna. De kommer med nya modeller istället. Men det finns undantag,

Om du gillar s1 is och tycker att den är perfekt för dig så blir den ju inte sämre för att det kommer nya modeller.

Re: Trappstegsmodellen

froderberg skrev:
Köp när en ny modell precis kommit ut. Då kommer den att vara det senaste i åtminstone ett halvår.

Men inte om det står Minolta på huset *s*. Jag var nummer ett i Cyberphotos "kö" på "senaste" minoltan i höstas.
Den sjönk med 3000 på några veckor... men jag hann få den till fullt pris ;-)

Kanske kan man vänta nån månad så priset hinner stabilisera sej. Det bör det ha gjort nu på S1 t ex. Om den bara levererar nästan lika bra bilder som Canon Pro 90 IS gör så kommer du bli nöjd.

Däremot håller jag helt med om att ett byte till varje ny generation inte är nödvändigt. Fast jag byter ändå. För att det är kul.

Re: Re: Trappstegsmodellen

HDFS) (KGS skrev:

Däremot håller jag helt med om att ett byte till varje ny generation inte är nödvändigt. Fast jag byter ändå. För att det är kul.

Två år är ofta lagom. Det är en två tre generationer.

Livslängden borde bli längre och längre, en 10D/D100 t ex borde kunna användas läääänge. Skillnaderna blir mindre och mindre jämfört med nya hus.

Själv väntar jag till jag får allt som en A1 har + lite till + möjlighet att byta linser... det kan mycket väl bli så att A1 slår mitt senaste innehavsrekord, min D7 som jag hade i 13 månader... still counting *s*

Det finns ju många som kör D30. Den är fyra år gammal och levererar fina filer om man kör ISO 100 och RAW. Den ger alltså ett bra utgångsmaterial att jobba med.

Många tycker att bilderna blir bättre än med D60 eller 10D.

Jag tvivlar inte på att D100, 300D eller 10D blir smått klassiska som de första digitala systemkamerorna som nått riktiga volymer.

Dessutom kan man undra om efterträdarna kommer att sälja lika mycket på samma tid. Det har ju funnits ett stort uppdämt intresse.

Den D60 som jag plåtat med i ett år och tagit cirka 25 000 bilder med kommer att vandra vidare och bli reporterkamera. Som sådan kommer den att leva många år.

Highweiss skrev:
Men om du kör analogt nu tycker jag nog att det kunde vara "bråttom" att gå över till digital - fördelarna är många!!!

Andreas

Bråttom ??..fördelar ??, glöm inte alla nackdelar bara.!!
mvh/Gunte..

men hallå där... år 2004 finns väl inga nackdelar med digitalt foto. Det är väl bara djupt liggande känslomässiga skäl som kan få någon att köpa ny analog utrustning. Har man inga såna belastningar är väl valet naturligt...

HDFS) (KGS skrev:
men hallå där... år 2004 finns väl inga nackdelar med digitalt foto. Det är väl bara djupt liggande känslomässiga skäl som kan få någon att köpa ny analog utrustning. Har man inga såna belastningar är väl valet naturligt...

Ja att gilla att stå i mörkrum tycker jag hör till de djupt liggande känslomässiga skälen.

Men de digitala kostnaderna är enorma, den som påstår ngt annat är nog lite blind.

Nåja, alla som läser o skriver här har redan tillgång till dator. De kostnader som tillkommer BARA för att kunna hantera digitala bilder är rätt små. Men precis som man kan köpa hur dyr optik som helst kan man köpa hur många o dyra program som helst osv... en DVD-skiva kostar väl inte mer än ett negativalbum t ex...

ANNONS
Götaplatsens Foto