Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)

vitamin

Avslutat medlemskap
Angående diskussionen om hur man förhindrar brus.

Jag har inte lusläst hela tråden, men borde det inte finnas fler sätt att förhindra brus än vad som nämnts? (ber om ursäkt om jag upprepar vad som redan sagts):

Genom att hålla sensorn och resten av signalvägen sval och isolerad från andra signalförstörande fenomen (magnetism? leds signalen elektriskt eller optiskt?).
Genom att ökad kvalitet på de ledningar som leder signalen.

/Arne
 
macrobild skrev:
ROLAND, du läser in dig på allt som gäller Pentax, och du kan väldigt mycket fakta men du ifrågasätter inte vad du läser eller hör.
För mig är Du mer som en sektledare som skall ha ut sitt budskap till varje pris.
Kan du bevisa att jag inte ifrågasätter vad jag läser eller hör? Kan du verkligen veta vad jag tänker i min hjärna när jag läser eller hör något?
Eller kan det vara så att du egentligen bara hittar på om vad jag gör?

Kan du bevisa att jag tar betalt för den information som jag ger ut, eller hittar du bara på om att jag för ut information "till varje pris"?

Och vilka är det nu som skulle ingå i min "sekt" och på vilket sätt skulle jag vara en ledare för den "sekten"?

Jag efterlyser saklighet i dina påståenden.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Broder Mikael

ADC:n i K10D är vald för att den adderar så lite brus som möjligt till signalen. Genom att försöka ha en så "genomskinlig" signalkedja som möjigt efter Sonys 10Mp, vilket innebär att så lite extra brus adderas som möjligt i de komponenter som används, sänks bruset i nivå jämfört med om man hade använt brusigare komponenter.

SVAR: DETTA ÄR VAD ALLA ANDRA OCKSÅ GÖR, VÄLJER KOMPONENTER MED SÅ GODA EGENSKAPER SOM MÖJLIGT, INGEN TEST HAR VISAT ATT PENTAX ÄR BÄTTRE i JÄMFÖRELSE.

Jag finner detta fullt logiskt och begripligt.

Du påstår att ADC:n i K10D inte gör någon skillnad, och du har bl a hänvisat till din vän för det - men för att kunna hävda att ADC:n inte gör någon skillnad, så måste du ha provat en K10D med en annan ADC. För annars går det ju inte att upptäcka om ADC:n gör skillnad eller inte.

SVAR: RESULTATET JÄMFÖRT MED ANDRA TALAR SITT TYDLIGA SPRÅK, PEKA PÅ NÄR SES SKILNADER

Då är min fråga till dig: Har du verkligen mätt upp en K10D med en annan ADC?

SVAR NEJ.

Om du inte har provat en K10D med annan ADC, så är du inte trovärdig i ditt hävdande av att ADC:n inte gör någon skillnad och därför kan det tolkas som att du hittar på.

SVAR: I JÄMFÖRELSE MED ANDRA SES INGEN SKILNAD.DET ÄR VÄL DET RESULTATET SOM MAN UTGÅR IFRÅN-ELLER HUR?

Hälsar
R

Roland, jag har aldrig träffat dig i något sammanhang vad det gäller Pentax, ej heller på några av de träffar som alltid sker på exv Fotokina vart annat år. Berätta vem är du.Vilken relation har du till Pentax.

Jag har däremot mött ett antal människor som har utfört tester och evalueringar åt flertal kameratillverkare under åren.
Flertal får skriva på en överenskommelser om att inte berätta något förrän klartecken sker från huvudman.
Vad jag förstår så tillhör du inte den skaran.
Du säger att du har information från källor som du inte kan avslöja, det betyder i så fall att den information du så kryptiskt sprider har någon med tystnadsplikt spridit till dig.
Återigen varför? Jag får inte ihop det! Förutom att dina konklusioner är ibland helt felaktiga och bias vad det gäller Pentax framstår du som ett enda stort språkrör för Pentax.

ELLER är det SÅ Roland att du rider på den information som vi alla med lite kunskap och tid kan leta fram på nätet om man är en Pentaxnörd och därefter ger din version på Pentax förträfflighet?.

Pentaxforumet tycks ha mindre folk än övriga forum som ifrågasätter uppgifter.Du blir klart störd om man ifrågasätter dig och dina "fakta".

Ledsen Roland men du är inte i mina ögon direkt trovärdig, andra kan tycka du är toppen, speciellt nybörjare inom fotografi som har valt Pentax.

Mikael
 
Broder Mikael

Jag tackar för ditt svar.
Du har alltså inte testat andra ADC i K10D och således kan du inte veta huruvida den valda ADC:n gör en skillnad i K10D eller inte.

Du är således inte trovärdig när du påstår att den inte gör någon skillnad.

Jag konstaterar att du försöker dölja din bristande trovärdighet genom att attackera mig gång på gång på gång.

När det gäller din fråga hur jag kan ta del av hemlig information, så är det helt enkelt så att det i min vänskapskrets finns de som har tillgång till sådan information. Ja, nära vänner, kompisar, typ. Eller vill du ha reda på hur vi träffades och varför eller vad? Nä, det blir för löjlig nivå om jag ska svara på hur jag har mött vänner. Det vet du väl själv hur man möter vänner? Man stöter på varandra, upptäcker att man tycker om varandra, lär känna varandra, det ena leder till det andra och så vidare. Jag förstår verkligen inte varför jag ska behöva redovisa det eller varför detta skulle vara intressant för någon annan än mig.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Läs svaret ovan Roland, nu tuggar du runt saker igen.

Avslutar deltagandet eftersom det som vanligt inte går att få ett svar från dig.

God JUl
Mikael
 
macrobild skrev:
Avslutar deltagandet eftersom det som vanligt inte går att få ett svar från dig.
Broder Mikael

Så när jag började ställa dig frågor blev det så obekvämt att du avslutar...

Men ok, farväl och lycka till i framtiden.
Jag ber att få fört till protokollet att du inte har gett mig ett bra svar på mina frågor till dig.

God jul
<:) <:) <:)
Hälsar
R
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Broder Mikael

Jag tackar för ditt svar.
Du har alltså inte testat andra ADC i K10D och således kan du inte veta huruvida den valda ADC:n gör en skillnad i K10D eller inte.

Du är således inte trovärdig när du påstår att den inte gör någon skillnad.

SVAR : HAR DU? Jag ser bara till de tester som har gjorts och där samma sensor använts från exv Nikon och Pentax

Jag konstaterar att du försöker dölja din bristande trovärdighet genom att attackera mig gång på gång på gång.

SVAR: Återigen har du testat Pentaxkameran med två olika A/D monterade . HAR jag missuppfattatd dig???? Vad menar du?

När det gäller din fråga hur jag kan ta del av hemlig information, så är det helt enkelt så att det i min vänskapskrets finns de som har tillgång till sådan information. Ja, nära vänner, kompisar, typ. Eller vill du ha reda på hur vi träffades och varför eller vad? Nä, det blir för löjlig nivå om jag ska svara på hur jag har mött vänner. Det vet du väl själv hur man möter vänner? Man stöter på varandra, upptäcker att man tycker om varandra, lär känna varandra, det ena leder till det andra och så vidare. Jag förstår verkligen inte varför jag ska behöva redovisa det eller varför detta skulle vara intressant för någon annan än mig.


SVAR: DET har med trovärdighet, jag har en grannse som kan mycket om gamla östtyska kameror
Hälsar
R

SÅ till skilnad från dig har jag svarat

Julefrid på dig Roland.Nu får du roa dig själv ett tag

Mikael
 
Broder Mikael

Följaktligen kan du inte hävda att ADC:n i K10D inte gör någon skillnad eftersom du inte har provat med en annan ADC i K10D. Att hävda att en komponent inte gör en skillnad i en viss signalkedja genom att jämföra med andra komponenter i andra signalkedjor, det tycker jag inte är seriöst. Det är att jämföra äpplen och päron.

Jag har kört Pentax sedan 1988.
En av de förste jag lärde känna var Ralf Engelmann i Tyskland som bl a hade som sin mission att förklara KAF-bajonettens tekniska fördelar. (han lämnade f ö intresset för Pentax för 10 år sedan). Som du säkert väl vet så leder den ena kontakten lätt till den andra och så vidare. Och det var precis det som hände. Det blir en lång lista om jag ska redogöra för varje möte och vem som känner vem som känner den som jag också fick kontakt med och som introducerade mig för den där som bla bla. Det blir löjlig nivå då...
En har jobbat som servicetekniker på Pentax Canada under senare hälften av 90-talet, jag tror det är riksfritt att säga nu att jag hade en vän där (det var några år sedan han jobbade där..). Några av mina vänner har väldigt goda relationer till Pentax och får ta del av hemlig information, en del information får jag själv ta del av. Jag kan inte gå in på dessa mer insatta källor i detalj eftersom de inte vill detta.
Självfallet måste jag respektera deras önskemål om anonymitet och jag ber dig att också respektera detta.
(jag är ständig optimist, men jag tror att du faktiskt kan - någon gång - respektera det, även fast du hitills har vägrat).

Du har fortfarande inte svarat på hur du kan se in i min hjärna och därmed hävda att jag inte ifrågasätter information som jag får.

Och jag har heller inte fått svar på dig gällande vilken sekt som du menar att jag är ledare för och isåfall vilka som är mina följeslagare. Jag har inte märkt av några följeslagare. Om jag skulle ha en sekt, borde inte jag vara medveten om det själv?! Eller vad menar du egentligen?

*<:) *<:) *<:)

Hälsar
R
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Vi tar nu en sak i sänder,så det inte blir några utsvävningar
Vi börjar med A/D 22 bitar,har du haft två hus från Pentax ett med 22 bitar och ett med exv 14 bitar A/D och jämfört dom mot varandra vad det gäller brus? I övrigt är kamerahusen identiska

Mikael
 
Broder Mikael

Nyss avslutade du deltagandet och sedan börjar du diskutera igen...

Jag hälsar dig välkommen åter.
Du kan ju börja med att förklara för mig hur du kan se in i min hjärna - för självfallet måste du kunna se in i min hjärna för att kunna hävda att jag inte ifrågasätter det jag läser eller hör.

Sen har jag ju en fråga till dig om detta med att jag skulle vara sektledare, men vi kan ta frågorna en i sänder.

Hälsar
R
 
Broder Mikael

Du har skrivit..
"ROLAND, du läser in dig på allt som gäller Pentax, och du kan väldigt mycket fakta men du ifrågasätter inte vad du läser eller hör.
..
Ledsen Roland att jag inte är lika lättroad vad det gäller ditt mässande och flummeri.
..
"

I tidigare inlägg har du kallat mig för "pajas" och har svurit och kommit med massa personangrepp mot mig. Du hävdar både den ena otrevligheten efter den andra om mig.

Vi är väldigt olika som personer, och ska man kunna diskutera i ett forum, så måste man kunna acceptera att människor är olika. Att kalla någon för "pajas" som du har kallat mig, det är inte att acceptera varandras olikheter.

Jag har gett dig möjligheten att be om ursäkt för dina personangrepp, men jag har fortfarande inte fått en ursäkt från dig.

Jag väntar fortfarande Mikael...

Sen vägrar du respektera att jag väljer att inte lämna ut hemlig information och du tjatar i inlägg efter inlägg och jag säger nej varje gång.
Ditt beteende mot mig är varken trevligt, sakligt eller seriöst och jag ber vänligen om en skärpning från din sida.

Jag har gärna hövliga och sakliga diskussioner, att be att det förs i en trevlig och respektfull ton tycker jag inte är för mycket begärt.

Klarar du av att diskutera utan att fälla nedsättande kommentarer om min person i nästan varje inlägg?

Du har skrivit att du välkomnar sakliga diskussioner. Nedsättande personkommentarer är inte sakligt.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:

vitamin

Avslutat medlemskap
Mikael och Roland!

Jag vill inte hindra er från att ifrågasätta varandras uppgifter eller att leva ut era personligheter. Ni verkar dock båda mycket kunniga inom kamerateknik och jag, för min del, hoppas att ni fortsättningsvis lägger merparten er energi på att diskutera just detta.

Respektfulla hälsningar, Arne
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Broder Mikael

Du har skrivit..
"ROLAND, du läser in dig på allt som gäller Pentax, och du kan väldigt mycket fakta men du ifrågasätter inte vad du läser eller hör.

SVAR: VAD vil du veta, hur du i en gammal tråd berättade om vilka fördelar kameran skulle ha med 22A/D.?
Inga tester visar att detta skulle vara till nytta samt att det troligen var mer ett säljtrick.
..
Ledsen Roland att jag inte är lika lättroad vad det gäller ditt mässande och flummeri.

Svar:Nej det är jag inte, eftersom du är totalt bias, dömmer ut andras erfarenhet, test osv.
..
"

I tidigare inlägg har du kallat mig för "pajas" och har svurit och kommit med massa personangrepp mot mig. Du hävdar både den ena otrevligheten efter den andra om mig.
SVAR Ja ett tag såg jag dig som en pajas, eftersom du inte ens lyssnar, det är ju samma idag.

Vi är väldigt olika som personer, och ska man kunna diskutera i ett forum, så måste man kunna acceptera att människor är olika. Att kalla någon för "pajas" som du har kallat mig, det är inte att acceptera varandras olikheter.

SVAR: Det är väl inget personangrepp, det är väl mer ett omdömme från min sida.

Jag har gett dig möjligheten att be om ursäkt för dina personangrepp, men jag har fortfarande inte fått en ursäkt från dig.


SVAR: Då får du vänta eftersom du uppträder precsis likadant nu .
Jag väntar fortfarande Mikael...

Sen vägrar du respektera att jag väljer att inte lämna ut hemlig information och du tjatar i inlägg efter inlägg och jag säger nej varje gång.
Ditt beteende mot mig är varken trevligt, sakligt eller seriöst och jag ber vänligen om en skärpning från din sida.

SVAR: Jag och andra har bett om verifikation på det du säger.förutom det vi själva kan söka upp på nätet.

Jag har gärna hövliga och sakliga diskussioner, att be att det förs i en trevlig och respektfull ton tycker jag inte är för mycket begärt.

SVAR: Det kan vi börja med nu, om du nu svarar på frågan ovan, vi kan ta en sak i taget, det blir enklare så


Hälsar
R
Svar i din text, vänligen svara nu på min fråga tidigare
Mikael
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Här kommer den igen
Vi tar nu en sak i sänder,så det inte blir några utsvävningar
Vi börjar med A/D 22 bitar,har du haft två hus från Pentax ett med 22 bitar och ett med exv 14 bitar A/D och jämfört dom mot varandra vad det gäller brus? I övrigt är kamerahusen identiska

Mikael
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Nu Roland struntar jag i att vänta på svar, du bjuder in mig gång.Jag får aldrig något rakt svar av dig
Julen är kort och jag skall fixa revbensspjäll.

Ha det trevligt i jul


Mikael
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Oj oj, ytterligare en duell av Roland och Mikael.
Människan är så i allmänhet att dom har svårt att hålla något hemligt, så att det läcks saker till vänner eller journalister är vanligt. Dick på Pentax Scandinavia har varit i Japan och sett det "nya", men enligt "uppgift" håller han det hemligt för sina kollegor.
När en person läcker så är det inte säkert att det han säger är sant eller han kanske inte heller riktigt vet vad som är sant. Speciellt är andra hands uppgifter mycket osäkra, exempel:
Det finns en kändis i Upplands väsby med namnet Pettersson som är känd för att han kanske träffade Olof Palme en natt för många år sen. Jag bor i en ort som ligger 8-10mil från Upplands Väsby, men lika fullt har jag hört uppgifter om att han har varit här på systemet, att han bor i mitt bostadsområde, att han bor i Rimbo 5 mil från här, och att han bor 2 mil från mig.
Det finns människor som gärna berättar skrönor eller slår i andra något för skojs skull.

Därmed har jag inte sagt att man ska misstro Roland eller för den delen Mikael, men man kanske ska vara lite skeptisk till det mesta man läser eller hör. T.o.m vetenskapens sanning brukar bara ha ett bäst före datum.
 
ANNONS