Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiskmat

Ny medlem
Har nyligen skaffat min första systemdigitlkamera, en Canon EOS 400D. Har aldrig fotat med en sån förut, innan hade jag en Pentax Optio som man kunde ta närbilder på 1 cm med.

Finns det objektiv på 1 cm (låter som nybörjare, men det är jag ju också, och då får man ställa dumma frågor ;))
Vad är det närmaste (alltså cm)man kan komma med ett makroobjektiv som inte kostar lika mkt som de "bästa"?

Mvh Malin

Tack för tipset!
Funderar på att gå någon grundkurs där man lär sig hur kameran fungerar. Kan ta vanliga foton, vilket vem som helst klarar, men vill lära mig att ta mer "proffsiga" bilder.

Ha det!
Malin

Fiskmat skrev:
Tack för tipset!
Funderar på att gå någon grundkurs där man lär sig hur kameran fungerar. Kan ta vanliga foton, vilket vem som helst klarar, men vill lära mig att ta mer "proffsiga" bilder.

Ha det!
Malin

Den bästa kurs du kan gå är att fota, fota lite till och sen fota ännu lite mer medan du hela tiden är uppmärksam på det du gör.
Ta kameran och pröva alla inställningar och se vad som händer, den går liksom inte sönder av det.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Den bästa kurs du kan gå är att fota, fota lite till och sen fota ännu lite mer medan du hela tiden är uppmärksam på det du gör.
Ta kameran och pröva alla inställningar och se vad som händer, den går liksom inte sönder av det.

/Magnus
Har du sedan vänner som plåtar, är det ännu bättre. Det är så jag lärt mig det jag kan hittills iaf.

Joo, så är det nog.
Men jag tycker att när man är van vid en vanlig digitalkamera så blir man överdrivet försiktig med systemkamera...känns som om den är jättekänslig och som om jag skulle få den att gå sönder bara genom att grejja med alla inställningar :p

Fiskmat skrev:
Har nyligen skaffat min första systemdigitlkamera, en Canon EOS 400D. Har aldrig fotat med en sån förut, innan hade jag en Pentax Optio som man kunde ta närbilder på 1 cm med.

Finns det objektiv på 1 cm (låter som nybörjare, men det är jag ju också, och då får man ställa dumma frågor ;))
Vad är det närmaste (alltså cm)man kan komma med ett makroobjektiv som inte kostar lika mkt som de "bästa"?

Mvh Malin
Nu har du kanske redan lärt dig hur det fungerar genom att läsa alla länk-tips du fått, men generellt kan man nästan säga att ju närmare närgräns desto sämre.
Kan man få samma avbildningsskala på betydligt längre håll, kanske 10 eller 20 centimeter, så slipper du skrämma bort skygga insekter, slipper skugga motivet med linsen, och du får med mindre av bakgrunden pga längre brännvidd vilket ger mycket mycket finare bakgrunder.

Alltså, 1cm eller 3cm eller tom 0cm, det är bara trams. Hur stort område man kan fånga på bild är det som gäller (i DSLR-språk ofta hänvisat till som avbildningsskala som man sedan får översätta till verkligheten beroende på vad för sensorstorlek man har i just sin kamera).

Jag har bara en kompakt visserligen, men med närbildslins till vilket verkligen ger bra macroresultat till billig peng. Närbildslins är en billig metod att få bra macromöjligheter även till DSLR, ifall du vill ha en riktigt billig lösning sålänge.

Kika gärna på min sida med mycket naturfoto, insekter och blommor, om du vill ha lite macro-inspiration :)
http://sebastianfoto.se/

Här ser du samma motiv i samma skala/komposition, fotad från två olika avstånd.

Den sämre bilden (alla ser väl vilken det är hehe) är tagen från ca 1cm avstånd, 35mm brännvidd.
Den som ser bra ut är tagen från ca 12cm avstånd, med sisådär 110mm brännvidd.
Bländaröppning och annat är så pass lika mellan bilderna att eventuell skillnad kan försummas.
Helt oredigerade och ej beskurna eller något.

En liten bildjämförelse alltså för att förtydliga det folk försöker förklara med ord.
Som du ser, med mer tele får man med mindre av bakgrunden, och dessutom upplevs bakgrunden ha kortare skärpedjup (pga att den blir förstorad). Plus att solljuset på motivet inte blir skuggat av linsen.

Bilagor

• compare.jpg
    compare.jpg
    31.9 KB · Visningar: 529
Senast ändrad:
Ibanez Magnus skrev:

/Magnus
Hej!

Jag håller absolut med Magnus. Jag köpte min första kamera, en S3 IS, för lite drygt ett år sedan. Har nu tagit drygt 20.000 bilder med den och lärt mig väldigt mycket under tiden. Det finns naturligtvis enormt mycket mer att lära, men i jämförelse med när jag just köpt kameran så är det stor skillnad.

Jag började med att använda programlägena, för min del Auto, Landskap och Porträtt. Gick sedan över till P-, AV- och TV-läget. Och numera fotar jag nästan bara i M-läget. När jag har tid att ställa in allt manuellt vill säga, vilket jag ofta har eftersom jag mest fotar natur och landskap.

Det var i samband med att jag började fota i P-, AV- och TV-läget och samtidigt vara uppmärksam på vad som hände som jag kände att jag verkligen börja lära mig saker. Det kändes som att jag lärde mig nya saker nästan varje gång jag var ute och fotade. Och så känns det fortfarande.
Sedan har jag också haft, och har, mycket stor hjälp av alla hjälpsamma och kunniga medlemmar här på Fotosidan som svarat på mina frågor parallellt med att jag provat tipsen och de nya kunskaperna i praktiken.

En sådan här självträningsmetod, eller vad man ska kalla det, förutsätter ju naturligtvis att man är ordentligt intresserad, men det tycker jag att det låter som att du är.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto