Ibanez Magnus skrev:
Den bästa kurs du kan gå är att fota, fota lite till och sen fota ännu lite mer medan du hela tiden är uppmärksam på det du gör.
Ta kameran och pröva alla inställningar och se vad som händer, den går liksom inte sönder av det.
/Magnus
Hej!
Jag håller absolut med Magnus. Jag köpte min första kamera, en S3 IS, för lite drygt ett år sedan. Har nu tagit drygt 20.000 bilder med den och lärt mig väldigt mycket under tiden. Det finns naturligtvis enormt mycket mer att lära, men i jämförelse med när jag just köpt kameran så är det stor skillnad.
Jag började med att använda programlägena, för min del Auto, Landskap och Porträtt. Gick sedan över till P-, AV- och TV-läget. Och numera fotar jag nästan bara i M-läget. När jag har tid att ställa in allt manuellt vill säga, vilket jag ofta har eftersom jag mest fotar natur och landskap.
Det var i samband med att jag började fota i P-, AV- och TV-läget och samtidigt vara uppmärksam på vad som hände som jag kände att jag verkligen börja lära mig saker. Det kändes som att jag lärde mig nya saker nästan varje gång jag var ute och fotade. Och så känns det fortfarande.
Sedan har jag också haft, och har, mycket stor hjälp av alla hjälpsamma och kunniga medlemmar här på Fotosidan som svarat på mina frågor parallellt med att jag provat tipsen och de nya kunskaperna i praktiken.
En sådan här självträningsmetod, eller vad man ska kalla det, förutsätter ju naturligtvis att man är ordentligt intresserad, men det tycker jag att det låter som att du är.
Mvh.
Lasse C