Annons

Ni som fotar jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Vilka inställningar kör ni på?
Har för mig att jag har läst någonstans att det är bäst att köra på låg kontrast, låg skärpa men hög mättnad.
Vad är era erfarenheter av detta?

I soligt väder kör jag med de inställningar Du angett. Är det mulet brukar jag öka på kontrasten något. Skärpan fixar jag med Oskarp mask i PS i efterhand. /Per

Nu fotar jag aldrig JPEG, men jag har hört tvärtom... Iaf att man gärna föredrar kräm på kontrasten.

Men det är ju också vad man tycker är snyggt. Finns ju inget som är "rätt eller fel". Personligen tycker jag det är tråkigt med kontrastlösa bilder.

Prova med några olika inställningar på samma objekt och se vilket resultat du gillar bäst.

Annars kan du ta en RAW-bild och ändra inställningarna i efterhand. När du blir nöjd med bilden kan du överföra inställningarna till kameran och skjuta dina JPEG med en personlig inställning som du gillar.

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Nu fotar jag aldrig JPEG, men jag har hört tvärtom... Iaf att man gärna föredrar kräm på kontrasten.

Men det är ju också vad man tycker är snyggt. Finns ju inget som är "rätt eller fel". Personligen tycker jag det är tråkigt med kontrastlösa bilder.

Prova med några olika inställningar på samma objekt och se vilket resultat du gillar bäst.

Annars kan du ta en RAW-bild och ändra inställningarna i efterhand. När du blir nöjd med bilden kan du överföra inställningarna till kameran och skjuta dina JPEG med en personlig inställning som du gillar.

Mvh /Peter

Anledningen var att skärpa och kontrast går bra att öka i efterhand, utan att förlora för mycket.
Däremot förstör man mer genom att öka mättnaden, mot att minska den.
Jag ska prova lite olika inställningar.
Kanske kommer jag enbart fota i RAW?
Har fått minneskort till kameran idag, så jag har inte hunnit prova än.

peter_wahlström skrev:

Det beror ju också lite på vilken kamera man har (hur dess JPEG-bilder ser ut med normalinställningar).
Jag kör med något snäpp ökad skärpa, i övrigt normalläge.

ANNONS
Götaplatsens Foto