Annons

Nikkor 28 mm f/3,5 bakvänt på D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Hejsan...

Jag funderar på om det går att montera mitt gamla 28mm objektiv bakvänt med adapter på ett D3000 hus...att använda som macro/närbilds obj. utan ljusmätning.

Någon som vet...?

/John

Visst kan du det!

Frågan är bara om det blir bättre så än om du använder mellanringar i stället, kostnaden är ju undefär densamma. Alternativ tre är en filteradapter hane-hane - har du en D3000 har du ju antagligen en 18-55 också. Om du monterar din 28'a bakvänt i fronten på ditt 18-55 får du iaf ljusmätning (men AF kommer vara värdelös).
En 28'a borde ge dig inställning mellan 1:2 och 2:1 i målförstoring - alltså en målstorlek mellan 12mm och 48mm för att fylla bilden.

Visst kan du det!

Frågan är bara om det blir bättre så än om du använder mellanringar i stället, kostnaden är ju undefär densamma. Alternativ tre är en filteradapter hane-hane - har du en D3000 har du ju antagligen en 18-55 också. Om du monterar din 28'a bakvänt i fronten på ditt 18-55 får du iaf ljusmätning (men AF kommer vara värdelös).
En 28'a borde ge dig inställning mellan 1:2 och 2:1 i målförstoring - alltså en målstorlek mellan 12mm och 48mm för att fylla bilden.

Det var ju nice.... (Jo, jag har kit-zoomen + 35mm 1.8G också.)
Även ett manuellt 50mm 1.8 "Nikon serie e" förutom 28:an.
Alla har ju 52mm filtergänga. Skulle vilja att det funkade på mina analoga nikonhus också, & det kommer det väl göra?

...Jag får läsa på lite först, innan jag köper något...mellanringar experimenterade jag lite med min 1:a kamera(Pentax Spotmatic), med ett 50mm Pentacon objektiv. Resultatet blev ganska bra, som jag minns det.

/John

Gör så.... Men jag skulle nog rekommedera en reverseringsring.

Dessa är ganska lätta att räkna på, och eftesom du har både fullformats och DX-objektiv är det ju ganska bra.

Om du tror att 35'an (1.8) mekaniskt pallar trycket så får du lite flexibilitet runt skala 1:1 (24mm i verkligheten fyller bilden) om du monterar 50'an bakvänt på fronten av den. Du kommer ännu närmre med 28'an.

Sen kan du variera förstoring genom att ha
28 på kamera, 50 bakvänt (lägre förstoring)
50 på kamera, 28 bakvänt (jätteförstoring, men risk för vinjettering)

Gör så.... Men jag skulle nog rekommedera en reverseringsring.

Dessa är ganska lätta att räkna på, och eftesom du har både fullformats och DX-objektiv är det ju ganska bra.

Om du tror att 35'an (1.8) mekaniskt pallar trycket så får du lite flexibilitet runt skala 1:1 (24mm i verkligheten fyller bilden) om du monterar 50'an bakvänt på fronten av den. Du kommer ännu närmre med 28'an.

Sen kan du variera förstoring genom att ha
28 på kamera, 50 bakvänt (lägre förstoring)
50 på kamera, 28 bakvänt (jätteförstoring, men risk för vinjettering)

Jo, jag hittade "Nikon BR-2A" på cyberphoto 341spänn...tänker nog försöka få tag i en beg. i första hand. Känner till butiker i stan(Sthlm), där jag är rätt säker på att de har...

Det blir en billig & bra början... :)

/John

ANNONS
Götaplatsens Foto