Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor AF-S 35/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv undrar jag jämt varför objektiven ska vara så äääckligt dyra. För SÅ mycket kan dom ju inte kosta att tillverka? Är det nån som vet hur mycket ett vanligt Niko-objektiv faktiskt kostar att tillverka, och hur mycket dom tjänar på varje sålt objektiv?

• Maskiner och utrusting med hög precision som är en del i produktionsledet är inte billiga.
  • Objektiven pillras ihop för hand i Japan där lönerna är bra mycket högre än i Kina ,Thailand och andra delar av sydostasien.
  • Kvantiteten är låg.
  • Svensk moms.

Jag äger en 35/1,4 ais som sitter på huset väldigt ofta. För mig är en förbättrad af-variant definitivt en potentiell glugg för min kameraväska när jag anser mig ha råd med den. Kanske jag "sviker" den svenska marknaden till förmån för den amerikanska om dollarn ligger lågt i vår.
Det må vara en nischprodukt med ett högt pris, men brännvidden passar mej alldeles utmärkt så jag vet att den till slut blir för svår att motstå. Dessutom blir den knappast dyrare än (ungefär samma pris men relativt vanlig ändå) 70-200/2,8 som jag inte vill vara utan trots att den bara används vid speciella tillfällen,

Vissa vill-ha-objektiv är relativt billiga, andra betydligt dyrare. Så är det bara och jag förstår anledningen till varför det förhåller sig så och kan leva med det.

/K

Henrik:

Det är så att först kostar det att utveckla ett objektiv, den kostnaden ska delas mellan alla tillverkade objektiv och blir alltså lägre per objektiv ju fler som tillverkas.

Sedan ska en produktionslinje byggas för att tillverka objektiven, den kostnaden delas också lika mellan de tillverkade objektiven.

Sedan är det bara materialkostnaden och personalkostnaden som är konstant på varje objektiv, men de blir ändå billigare ju mer material man köper in på en gång och ju mer man kan effektivisera arbetet. Att effektivisera arbetet blir ju också mer lönsamt ju fler enheter man tillverkar, så i stora serier kan man lägga ner mer utvecklingskostnader på att hålla produktionskostnaderna nere.

Dessutom, tillverkas en andra serie av ett objektiv tillkommer kostnaden för att sätta upp produktionslinjen med allt vad det innebär igen.

Så ju fler objektiv som kan tillverkas av en typ, desto billigare blir varje objektiv. Det betyder dock inte att det blir billigare ut i butik, är efterfrågan hög blir det den som styr priset iallafall.

Och att Nikon inte skulle ha klart för sig ungefär hur många av de här som kommer att sälja och anpassar tillverkningen och priset efter det låter inte så troligt.

Min fundering, eller snarare förhoppning var att Nikon kanske kommer sänka priserna om försäljningen inte går som väntat. Med "väntat" så menar jag då förstås inte i de volymer som uppstår vid massproduktion utan helt enkelt sämre utdelning i den tänkta målgruppen.

Canons dito kostar ju runt 14.000 och Nikon har gått ut med 19.000 i sin pressrelease. Nog för att det är nytt och att riktpriset kommer sjunka en smula men ändå. Även om målgruppen är begränsad så tror jag ändå att den är prismedveten - i synnerhet när man sneglar över på grannens prislappar. Men jag spekulerar förstås bara.

Canons dito kostar ju runt 14.000 och Nikon har gått ut med 19.000 i sin pressrelease. Nog för att det är nytt och att riktpriset kommer sjunka en smula men ändå.

Dagens prisjaktsiffror inklusive frakt ger billigaste Canon 13166 och för Nikon 16704, fast inga finns i lager från någon tillverkare. Eftersom Nikon inte ska börja säljas sin förrän i november så hinner priset förändras innan dess, har vi tur förbättras kronkursen ytterligare.

Det är intressant att det inte finns några som helst testbilder till 35an med f/1,4 utlagda ännu... Till 24/1,4an kom det ut testbilder väldigt snabbt och ett gäng av dem låg på just f/1,4.

Nu kostar 35an mer än 24an på Cyberphoto.
17950kr mot 17890kr.
Surt!

EDIT: Båda fanns i lager nyss men inte längre

Tillgången verkar ha förbättrats och därmed priset. Nu ligger den på ~15,5kkr dvs 2,5kkr mindre än för några månader sedan..

Jag slog till på Rajalas "Manic Monday" i måndags och "fyndade" en för 12kkr! Tyvärr har jag ingen kamera för tillfället då den är på reparation :-(

En varas pris har mycket lite med tillverkningskostnaden att göra. Priset sätts efter vad köparna är villiga att betala.

Tillgången verkar ha förbättrats och därmed priset. Nu ligger den på ~15,5kkr dvs 2,5kkr mindre än för några månader sedan..

Jag slog till på Rajalas "Manic Monday" i måndags och "fyndade" en för 12kkr! Tyvärr har jag ingen kamera för tillfället då den är på reparation :-(

Är du nöjd med gluggen? Jag har gamla Nikkor 35/1,4 ais, som är snusskarp och tämligen CA-fri från bländare 2, men lite väl dassig på full öppning. Jag har för avsikt att köpa den nya, OM den levererar utmärkt resultat fullt öppen.

Vad tycker du om objektivet fullt öppen?

/K

Är du nöjd med gluggen? Jag har gamla Nikkor 35/1,4 ais, som är snusskarp och tämligen CA-fri från bländare 2, men lite väl dassig på full öppning. Jag har för avsikt att köpa den nya, OM den levererar utmärkt resultat fullt öppen.

Vad tycker du om objektivet fullt öppen?

/K

Tyvär är min kamera på reparation så jag har inte ens kunnat prova AF-s ännu :-(

Jag har också gamla ais och det är ett av mina trevligaste objektiv, därför blev jag väldigt sugen när den nya AF-versionen presenterades. Priset kändes bara sjukt saftigt :-(

Skärpan är väl ok på mitt ais men på 1.4 blir det ofta som en slöja över bilden, så även till viss del på 2.0. Jag har inget annat 1.4-objektiv så jag vet inte vad man ska förvänta sig. Många av mina ais-bilder är tagna i dåliga ljusförhållanden (surprise!) och på höga iso så jag har svårt att uttala mig exakt om hur mitt ais uppträder faktiskt. När jag har läst Bjørn Rørsletts recension av den nya AF-S på nikongears hemsida så säger han att AF-S är synbart skarpare på 1.4 och 2.0 men på testbilderna ser det ut att vara högst marginella skillnader. Jag vill dock gärna komma åt AF. Tyckte ett tag att jag klarade mig bra på MF, körde alltid MF förr men det känns som jag blivit latare på senare tid ;-) Dessutom motiverade jag inköpet med att det gamla ais är ett favvoobjektiv och det kan vara värt att lägga en del pengar på ett objektiv som man annvänder mycket.

Jag ska försöka återkomma med en minirecension när jag får tillbaka kameran.

Tyvär är min kamera på reparation så jag har inte ens kunnat prova AF-s ännu :-(

Jag har också gamla ais och det är ett av mina trevligaste objektiv, därför blev jag väldigt sugen när den nya AF-versionen presenterades. Priset kändes bara sjukt saftigt :-(

Skärpan är väl ok på mitt ais men på 1.4 blir det ofta som en slöja över bilden, så även till viss del på 2.0. Jag har inget annat 1.4-objektiv så jag vet inte vad man ska förvänta sig. Många av mina ais-bilder är tagna i dåliga ljusförhållanden (surprise!) och på höga iso så jag har svårt att uttala mig exakt om hur mitt ais uppträder faktiskt. När jag har läst Bjørn Rørsletts recension av den nya AF-S på nikongears hemsida så säger han att AF-S är synbart skarpare på 1.4 och 2.0 men på testbilderna ser det ut att vara högst marginella skillnader. Jag vill dock gärna komma åt AF. Tyckte ett tag att jag klarade mig bra på MF, körde alltid MF förr men det känns som jag blivit latare på senare tid ;-) Dessutom motiverade jag inköpet med att det gamla ais är ett favvoobjektiv och det kan vara värt att lägga en del pengar på ett objektiv som man annvänder mycket.

Jag ska försöka återkomma med en minirecension när jag får tillbaka kameran.

Tack för ditt svar! Du skrev ju faktiskt att du hade kameran på rep. Jag blev lite för ivrig bara ; )
Jag får en aura runt kontrasrika motiv/objekt med min gamla nikkor på 1,4. Jag har inte funnit något sätt att trolla bort, eller förminska fenomenet.

Jag var så här nära (visar ett minimalt avstånd mellan tummen och pekfingret) att köpa Samyang 35/1,4 häromdagen, men vill gärna titta på Nikons nya först. Manuell fokusering är ok, men jag vill också gärna ha möjlighet till AF.

/K

Tack för ditt svar! Du skrev ju faktiskt att du hade kameran på rep. Jag blev lite för ivrig bara ; )
Jag får en aura runt kontrasrika motiv/objekt med min gamla nikkor på 1,4. Jag har inte funnit något sätt att trolla bort, eller förminska fenomenet.

Jag var så här nära (visar ett minimalt avstånd mellan tummen och pekfingret) att köpa Samyang 35/1,4 häromdagen, men vill gärna titta på Nikons nya först. Manuell fokusering är ok, men jag vill också gärna ha möjlighet till AF.

/K

Kanske att du redan läst Björns tankar om AIS vs AF-S? http://nikongear.com/live/index.php...g-field-notes/page__view__findpost__p__246765

Här är tråden: http://nikongear.com/live/index.php?/topic/29686-the-new-afs-3514-g-field-notes/page__st__160

Han skriver så här:
The over-all conclusions from this comparison are as follows;

1. The AFS is visibly sharper, cleaner, and crispier in its rendition wide-open and up to f/2.8 or so, at which point the centre sharpness becomes quite similar to that of the AIS 35/1.4.

2. The field curvature is less with the AFS, although still detectable at close range.

3. Corner vignetting is better controlled by the AFS. Beyond f/4 or so, vignetting is low and has little practical importannce for either lens.

4. There is negligible lateral CA with the AFS, whilst the AIS has some visible towards the periphery of the image. Note this kind of CA cannot be cured by stopping down, but is easily removed in post processing.

5. Both lenses show some signs of axial colour ("longitudinal CA"). This kind of CA is difficult to contol with the processing, but does decline rapidly when you stop down the lens. From f/4 - 5.6, it's hard to detect on either model.

6. Flare resistance is improved on the AFS, probably thanks to the nano-coating.

7. The "blue shimmering" so typical for the AIS at the widest apertures has by and large vanished on the AFS.

8. The bokeh is smoother and show less variation across the frame with the AFS than with the AIS.

Jag beställde ett exemplar av den på Cyberphoto i Fredags dyker upp nu i veckan. Den kostade 15990:- men då ingick även en Nikon SB-700.

Mini-shootout mot 35 1.4 Pre-AI

Här kommer en liten snabb test. (Fick tillbaka min kamera från Lasses idag, fixat mitt blixtproblem, rengjort kameran/sensorn och bytt gummit. Kostnad: 0 kr!)

NEF genom Lightroom med defaultinställningar förutom "Camera Calibration" där jag använde Camera Standard v3. Vitbalansen är rätt sne eftersom jag körde auto i kameran och inte har korrigerat på dessa bilder. Min Pre-AI har dessutom lite gulnat glas som jag normalt bara vitbalanserar bort i Lightroom.

Stativ, trådutlösare och liveviewfokuserat (auto på AF-S, för hand på Pre-AI)

Först kantskärpan på ca 50 cm avstånd, f/1.4, 1/15s. Fokus på ögonen.

Pre-AI överst.
AF-S under.

Bilagor

• FotosidanPreAIKant.jpg
    FotosidanPreAIKant.jpg
    62.8 KB · Visningar: 378
  • FotosidanAFSKant.jpg
    FotosidanAFSKant.jpg
    69.5 KB · Visningar: 384
Riktade om kameran för att testa skärpan i centrum.

Först PreAI
Sen AFS

Bilagor

• FotosidanPreAICenter.jpg
    FotosidanPreAICenter.jpg
    71.6 KB · Visningar: 385
  • FotosidanAFSCenter.jpg
    FotosidanAFSCenter.jpg
    79.5 KB · Visningar: 383
ANNONS
Götaplatsens Foto