Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon 85mm f1,4 ?
- Trådstartare Zoso
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Mycket intressant. Jag har haft en 85 1,4 Ais och det var sannerligen en grym glugg. Frågan är hur den uppför sig på en DSLR.Makten skrev:
Det är nån som säljer ett par manuella 85/1,8 och 85/1,4 på annonsmarknaden. Billigt verkar det som också. Kanske kan vara nåt?
zoomzoom
Aktiv medlem
Jag tycker att den här Fotosidan-recentionen om 85/1,8 är rätt talande i dom här sammanhangen. Inte för att jag tror att 1,4an är sämre, frågan är om det är värt mellanskillanden.
Det är Kristoffer Ingemansson som skriver:
"Bra vid f1.8, skarpt vid f2.8 och risk för skärsår vid f4
Alla som inte har ett sånt här, införskaffa ett genast!"
Jag kan inte annat än att hålla med.
Det är Kristoffer Ingemansson som skriver:
"Bra vid f1.8, skarpt vid f2.8 och risk för skärsår vid f4
Alla som inte har ett sånt här, införskaffa ett genast!"
Jag kan inte annat än att hålla med.
Mankan G
Aktiv medlem
1,4:an är tjock och tung men rätt kort. Allt är dock relativt. Den känns jättetung mest för att den är så pass kompakt jämfört med en 17-55. Motljusskyddet är tyvärr i metal och inte vändbart för lagring och transport. Jag köpte min 85:a begagnad utan original motljusskydd. Tittade på vad ett kostar hos Nikon och insåg att det inte var värt pengarna. Köpte ett mjukt i gummi istället som går att vika ihop för transport. Funkar helt kanon,
Mankan
Mankan
Zoso
Aktiv medlem
eon skrev:
Kent:
AF85/1,4D är tyvärr också stor. Motljusskyddet är inte att leka med.
Har du tittat på AF105/2D DC?
/Erik
Jag testade 85'an på fotomässan och jag tyckte inte den var speciellt stor, inte i jämförelse med 17-55'an i allafall, tyckte den kändes skön på min D2Hs, sen väckte den ju ha... begäret också, den är väldigt läcker och välbyggd, en annan sak jag noterade var hur ljus och fin sökaren blev med den monterad på kameran.
Jo jag har sneglat på 105'an också, men den brännvidden tror jag att jag får mindre nytta utav på APS-C sensorn, annars är det en fin glugg också.
/kent.
Palletheking
Aktiv medlem
Den samlade expertisens bedömning av 85 1,8 verkar enligt min uppfattning överens om att den är väldigt bra. Endast marginellt sämre än 85 1,4. Min 1,8 var väldigt skarp och skillnaderna gentemot 1,4 är svåra att precisera för mig. Den största skillnaden är nog byggkvaliten som är bättre på 85 1,4. Hade inte 85 1,8 lidit av roterande focusring så vore den nästan självklar i min kameraväska.marooned skrev:
Det verkar som att folk har olika erfarenheter av 85/1.8. Det kanske är som vanligt: olika exemplar har varierande skärpa på f1.8. Objektivet som testas på photozone ger iaf. bra skärpa på 1.8. Kolla testbilderna.
Palletheking
Aktiv medlem
för den som vill ha det bästa och har råd så är den nog värd både fem och tio gånger pengarna. Största skillnaderna är följande, bättre byggkvalitet, något behagligare bokeh, innerfocusering och större bländare. Skärpemässigt så lär 85 1,4 också vara den något bättre, men som sagt, 1,8:an är mycket bra, mindre i format och snabbare i af, billigare filter (62 mm kontra 77 mm).joelchr skrev:
En fråga: Är verkligen 1,4 värt 3,3x priset för en 1,8?
Mankan G
Aktiv medlem
joelchr skrev:
Garanterat inte. Men ibland känns det skönt att åka Rolls Royes istället för Trabant. Nu är kanske denna liknelse lite haltande men budskapet är rätt. Bokehn ´är mysigare med 1,4:an men ínte är den värd mellanskillnaden.....
Zoso
Aktiv medlem
joelchr skrev:
Den frågan kan man väl ställa på många produkter, som tex bilar, klockor, TV motagare mm.
För den som har råd är det väl värt det, svårare än så är det väl inte, vilken skulle du själv valt om du hade tillräckligt med pengar ?
/kent.
Zoso
Aktiv medlem
joelchr skrev:
Zoso: I det här fallet hade jag nog valt 1.8 och köpt tillbehör/andra gluggar istället. Såvida jag inte haft tillräckligt med pengar för att det inte skulle märkas i plånboken![]()
Som sagt då har du ju inte tillräckligt med pengar, och då är 1.8'an ett smartare val, själv har jag råd med 1.4'an utan att försaka något viktigare just nu.
/kent.
Senast ändrad: