Annons

Nikon D40 vs. Canon EOS350

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellis1

Medlem
Ja, Vilken skulle ni välja? och varför? Jag väljer nämligen mellan dessa just nu och har svårt att bestämma mig.
 
Nikon eller Canon är en smaksak, känn och kläm är det bästa sättet att få reda på vilket system man vill satsa på. Jag skulle personligen inte rekommendera någon av dem utan hellre då Nikon D40-x med högre upplösning fast begränsad till AF-S objektiv med inbyggd fokuseringsmotor. Canon 350D är ute ur sortimentet och ersatt av 400D. Om du skall köpa nytt så gå på det senaste. Båda kamerorna presterar likvärdig kvalitet på bilderna.
 
Tack för ditt svar.

Canon EOS 350D finns på elgiganten för samma pris som Nikon D40 och jag tänkte skaffa någon av dom, Har hört att det ska bli något bättre bilder med EOS 350D Någon som vet om det stämmer?
 
Du kommer inte att se ngn skillnad på bilderna. Båda systemen har sina för- och nackdelar så det är bara att ta den kamera som känns bäst för dig.
 
Det är inte ofta jag säger en specifik kamera när någon söker råd, det är så mycket annat som spelar in. Rent bildkvalitetsmässigt kanske det inte påverkar så mycket mellan dessa kameror, men jag skulle råda dig till att köpa Canon 350D.

Canons kamera har många finesser som saknas på D40 och D40 riktar sig nog till nybörjare som är trevande.
Canon 350D har mågna saker som jag tror du komemr uppskatta i framtiden. För mer information om kamerorna, sök i forumet.
 
Tack så mycket. Det har lutat lite åt Nikon D40 tidigare pg.a. att man då får med en orginalblixt och rengöring och kontroll i tre år, men jag kände att jag var tvungen att ta redan på om det är någon skillnad kvalitetsmässigt på bilderna. Jag ska läsa lite i forumen så får jag se vad det blir. Det är väl kanske lite roligare med lite utmaning och olika inställningar.
 
Viss skillnad kan man nog ändå se på bilderna, framför allt på höga ISO-tal där Canon är bättre. Sedan är ju objektiv-utbudet väldigt begränsat på en D40.
 
Maverik skrev:
Viss skillnad kan man nog ändå se på bilderna, framför allt på höga ISO-tal där Canon är bättre. Sedan är ju objektiv-utbudet väldigt begränsat på en D40.

ALLA gamla NIKON objektiv passar på D40. Det är ju Canon som har ett begränsat utbud till sina EOS kameror. Låt vara att man inte får AutoFocus med alla objektiven, men ändå :)
 
Jag tror det blir NIkon D40, med blixten på köpet. OCh ett lexar profesional 2 GB. Med ett 18-55 mm AF-S DX Zoom-Nikkor-objektiv.

Jag funderar på att köpa till ett UV-filter(240Kr?) och ett Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM Nikon objektiv (för 1749kr). Är det värt pengarna?
 
kjellis1 skrev:
Jag funderar på att köpa till ett UV-filter(240Kr?) och ett Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM Nikon objektiv (för 1749kr). Är det värt pengarna?

Inte alls otroligt, men ska du vänta och se om det är just längre bränvidd du behöver? Du kanske hellre vill ha mer ljusstyrka (ett 50/1.8 kanske) eller kortare brännvidd?

Sedan är ju alltid trevligt med nya prylar och då är det ju dumt att så att säga öppna alla paketen på samma gång!

Per.
 
perstromgren skrev:
Inte alls otroligt, men ska du vänta och se om det är just längre bränvidd du behöver? Du kanske hellre vill ha mer ljusstyrka (ett 50/1.8 kanske) eller kortare brännvidd?

Sedan är ju alltid trevligt med nya prylar och då är det ju dumt att så att säga öppna alla paketen på samma gång!

Per.

det tänkte jag inte ens på. Jag får nog ta och vänta med objektivet och se vilket jag behöver senare. Tack så mycket.
 
Ett ljusstrakt 50/1,8 får inte med autofocus till D40, mer vidvinkliga objektiv finns men något begränsat utbud.
 
Senast ändrad:
Men köp inte minneskort från El Giganten bara! De suger på minnes priser, iaf för nån vecka sedan, Kjell & Co brukar ha bra priser om du har en sådan butik i närheten av dig, kolla priserna på (www.Kjell.com) innan med då priserna i katalogen inte är uppdaterade. Ett Sandisk SD Ultra II 1-2 GB tycker jag borde räcka? Inte värt att gå upp till Extreme III anser jag, men snabbare överföring till datorn med det om det skulle vara av intresse.
 
Maverik skrev:
Viss skillnad kan man nog ändå se på bilderna, framför allt på höga ISO-tal där Canon är bättre. Sedan är ju objektiv-utbudet väldigt begränsat på en D40.

Vad jag sett i tester så är det ingen större skillnad på höga iso prestandan, sen är objektiv utbudet tillräckligt stort för dom allra flesta, och större lär det bli innom en snar framtid.

/kent
 
Jag har provat en 350D under ca en vecka parallellt med min D40 (har en D200 också).
Mina delvis subjektiva åsikter: D40 känns mer modern, större och ljusare sökare, tystare slutare, mycket bättre LCD, bättre grepp.
Bägge ger fina bilder (har bara jämfört i jpeg), lite mer sting i bilderna från D40, 350D kräver lite mer behandling i datorn. Med kit objektiven är D40:an lika skarp eller skarpare än 350D trots 6 mp vs 8 mp.
Höga ISO: D40:an ser renare ut på nästan alla ISO 1600 bilder, men 350D är lite känsligare, så det är svårt att jämföra exakt, men totalt sett verkar Nikon vara i kapp.
Jag har också SB400:an och 55-200 VR objektivet till D40:an och är mycket nöjd med dem.
 
PerLo skrev:
Jag har provat en 350D under ca en vecka parallellt med min D40 (har en D200 också).
Mina delvis subjektiva åsikter: D40 känns mer modern, större och ljusare sökare, tystare slutare, mycket bättre LCD, bättre grepp.
Bägge ger fina bilder (har bara jämfört i jpeg), lite mer sting i bilderna från D40, 350D kräver lite mer behandling i datorn. Med kit objektiven är D40:an lika skarp eller skarpare än 350D trots 6 mp vs 8 mp.
Höga ISO: D40:an ser renare ut på nästan alla ISO 1600 bilder, men 350D är lite känsligare, så det är svårt att jämföra exakt, men totalt sett verkar Nikon vara i kapp.
Jag har också SB400:an och 55-200 VR objektivet till D40:an och är mycket nöjd med dem.

Det märks inte alls att du är Nikonist...
 
Guccisneakers skrev:
Det märks inte alls att du är Nikonist...
Jag borde förstått att detta kunde urarta till sandlådenivå.
Jag tycker synd om folk som definierar sig som "Nikonister" eller "Canonister".
Jag har svårt att förstå varför man skriver inlägg som inte tillför något i en diskussion.
 
ANNONS