Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Sett tidigare att folk tycker 50D är Canons motsvarighet till D90 (precis som dom tycker 40D är med D80 tydligen). Men 50D kostar ju 3000 mer, närmare vad en D300 kostar. Ingen av priserna passar ju exakt, men jag tycker ändå 50D bör jämföras med D300 i första hand.

Vad ska då D90 jämföras med imho? 450D är ju för billig, så jag vet inte :)

Ingen exakt vetenskap men detta borde ligga närmast...
D300 vs 50D
D90 vs 40D
 
Ingen exakt vetenskap men detta borde ligga närmast...
D300 vs 50D
D90 vs 40D

Det har sagts förr, men tål tydligen att upprepas: många tolkar C:s och N:s modellprogram så att de inte direkt krockar. Troligen medvetet i så fall. Om man hårdrar detta resoenamng blir det då: d60 < 450d < d90 < 50d < d300

Men, som sagts ovan, detta är inte exakt vetenskap, om ens vetenskap alls...

Per.
 
Köpte min första digitala systemkamera D80 för en månad sedan och är mycket nöjd, men tänker sälja den nu (5000 kr för huset borde vara rimligt?) Videofunktionen på D90 gör att jag slipper bära omkring på en extra videokamera, hålla reda på ännu en laddare, slippa köpa ny väska. Prestanda räcker fult och gott för mina behov.
 
Köpte min första digitala systemkamera D80 för en månad sedan och är mycket nöjd, men tänker sälja den nu (5000 kr för huset borde vara rimligt?) Videofunktionen på D90 gör att jag slipper bära omkring på en extra videokamera, hålla reda på ännu en laddare, slippa köpa ny väska. Prestanda räcker fult och gott för mina behov.

lär ju vara svårt med tanke på att nypriset nyss var 5000, å andra sidan så sålde de visst slut rätt fort o nu är priset uppe på 6000 igen, å tredje sidan får man en d80 med 18-55 vr för 6400 ca...å fjärde sidan verkar inte nån på blocket ha fattat det än så det kanske går ändå he he, å femte sidan vet jag inte om nån säljer nån d80 för de priserna ivarje fall
 
En liten fråga, någon som vet hur bra AF är på D90 jämfört med 50D? För tex sport/fåglar. AF är väldigt viktigt enligt mig och många andra skulle jag våga påstå.
 
Tycker iaf att af:en på D80 fungerar tillfredställande nog, tycker oftast de hänger på optiken hur snabbt den funkar på åt mindstånde på de huset..O D90 borde ju vara iaf minst lika snabb o säker..
 
En liten fråga, någon som vet hur bra AF är på D90 jämfört med 50D? För tex sport/fåglar. AF är väldigt viktigt enligt mig och många andra skulle jag våga påstå.

Inte så men beroende på vilken typ av objektiv du ska använda, spelar AF hastighet stor roll gällande just på objektivet. 50D har en rätt snabb autofokus å tillsammans med det rediga fågel telet EF 400 5.6 L för 10000 från USA är den nog väldigt svårslagen i AF prestanda.

Men ärligt talat så skulle jag nästan i vissa fall offrat det å valt den grymt sköna film funktionen. Tänk å kunna filma med hela sin park av fasta B klass objektiv som 50 1.4 85 1.8 å liknande, riktigt trelvigt...

Kom igen nu Canon:)
 
Väntetid...

Någon som har lagt en beställning än?
Jag beställde precis en D90 tillsammans med sandisks nya 16gb-kort från Dustin. Ska bli spännande att se när den trillar in... Har gått kameralös i nästan ett helt år nu så det kliar rejält i avtryckarfingret!

Men i vanlig Nikon-anda lär man väl få kameran lagom till att fota nyårsraketer... eller?
 
det var väl längesen det var väntetid, men ser du en så vänta inte, skulle jag tippa, så gjorde jag när jag köpte min d300 ivarje fall, beställde 6 mån innan den kom, sen var det en handlare som hade den inne och då köpte jag den

fast nuförtiden så väntar jag nog hellre 1.5 år så priset normaliserats lite (in your dreams)

vet inte om d90 är så hypad längre, har ju kommit så mycket roliga nikon kameror på sistone, den var väl hypad för 1 år sen typ, klart filmfunktionen kanske drar
 
MF LiveView

I helgen lekte jag med tanken om hur det vore att använda en DSLR som en filmkamera. Satt på en 50/1,8 på min D300, satt den i LiveView läge och testade att följa objekt med manuell fokus.

Det gick sämre än jag förväntade mig. Mycket sämre. Jag kunde knappt se någon ändring i skärpan på objekt som låg på några meters avstånd trotts att jag vred fokuseringsringen från ena ände till den andra. Backgrunden var nästan lika skarp som förgrunden som om jag tittade på en LCD av vilken kompakt kamera som helst.

Jag trodde först att objektivet var trasigt. Men när jag tittade i sökaren blev bilden genast bättre. Mycket bättre. Även små fokusvariationer syntes tydligt i sökaren. Om jag fokuserade på någon meters distans blev backgrunden helt ur fokus.

Jag misstänker att det har något att göra med mattskivan som ljuset passerar genom när man tittar i sökaren. Men i vilket fall som helst om Nikon inte ändrat något i LiveView konstruktionen på D90 lär det bli extremt svårt att fokusera manuellt i D-movie läge.

Jag vill inte dissa kameran på förhand. Jag vill bara tona ner förväntningarna lite. Särskilt för folket som är beredda att sälja sina D80 bara för att få en videofunktion som ersätter en riktig videokamera (vilken den inte gör oavsett MF prestationen).
 
Hjälp, nu kan alltså folk sabba middagarna med både ett uselt bildspel och tråkiga filmer från sin semester.


+1

Plus att det är helt makalöst vad det får oss att tro att vi behöver, så att vi öppnar våra konto. Filma utan autofokus känns ju väldigt användbart. EDIT: Eller har det fixat in fokus i den?

Kul för alla pryldårar (alla de som gillar kameror mer än det man har de till) dock.
Är själv pryldåre, men inte med kameror, det är lite för genomskinligt där (man kan inte ens lura sig själv att det blir bättre bilder för det).

/Magnus
 
+1

Plus att det är helt makalöst vad det får oss att tro att vi behöver, så att vi öppnar våra konto. Filma utan autofokus känns ju väldigt användbart. EDIT: Eller har det fixat in fokus i den?

Kul för alla pryldårar (alla de som gillar kameror mer än det man har de till) dock.
Är själv pryldåre, men inte med kameror, det är lite för genomskinligt där (man kan inte ens lura sig själv att det blir bättre bilder för det).

/Magnus

Tur att det inte är köptvång. Jag däremot vill gärna ha funktionen, även utan autofokus.

Dessutom vill jag gärna ha (jämfört med min D80) en större skarpare skärm, snabbare seriebildtagning och möjlighet till lite högre ISO.
 
I helgen lekte jag med tanken om hur det vore att använda en DSLR som en filmkamera. Satt på en 50/1,8 på min D300, satt den i LiveView läge och testade att följa objekt med manuell fokus.

Det gick sämre än jag förväntade mig. Mycket sämre. Jag kunde knappt se någon ändring i skärpan på objekt som låg på några meters avstånd trotts att jag vred fokuseringsringen från ena ände till den andra. Backgrunden var nästan lika skarp som förgrunden som om jag tittade på en LCD av vilken kompakt kamera som helst.

Jag trodde först att objektivet var trasigt. Men när jag tittade i sökaren blev bilden genast bättre. Mycket bättre. Även små fokusvariationer syntes tydligt i sökaren. Om jag fokuserade på någon meters distans blev backgrunden helt ur fokus.

Jag misstänker att det har något att göra med mattskivan som ljuset passerar genom när man tittar i sökaren. Men i vilket fall som helst om Nikon inte ändrat något i LiveView konstruktionen på D90 lär det bli extremt svårt att fokusera manuellt i D-movie läge.

Jag vill inte dissa kameran på förhand. Jag vill bara tona ner förväntningarna lite. Särskilt för folket som är beredda att sälja sina D80 bara för att få en videofunktion som ersätter en riktig videokamera (vilken den inte gör oavsett MF prestationen).

Min tanke med videofunktionen i D90 är att antingen ställs fokus innan tagning eller så sker fokusering från oskärpa till skärpa i djupled. Jag tror inte att det går att följa tex en person som rör sig och ändra fokus kontinuerligt för att justera fokuspunkten. I sidled är det sannolikt bäst att panorera. De videoklipp som visas är av dessa tre typer: statiska scener, lek med fokus och kort skärpedjup från eller till oskärpa samt panorering. Som jag sagt tidigare ser jag D-movie som fotografering men med rörliga stillbilder i sekvens. Kameran skall, precis som när vi tar vanliga bilder, inte röras annat än vid panorering.

Det går givetvis att blända ner maximalt vad D-movie tillåter dvs till f8 och därmed få hyfsad marginal för att följa motivet även i djupled. Det är nog ändå inte en så framgångsrik metod. Som jag ser det är D-movie utan autofokus en kreativ förlängning av stillbildsfotografering utan autofokus.
 
Senast ändrad:
Min tanke med videofunktionen i D90 är att [... ] eller så sker fokusering från oskärpa till skärpa i djupled.
Det är det jag menade också även om jag uttryckte mig kanske inte så tydligt. Det är väldigt svårt att se var skärpan ligger om man tittar på LCD skärmen. Alltså blir det svårt att få den koola effekten att få objektet i fokus från ofokuserat läge. Skillnaden på hur områden ur fokus ser ut på LCDn och i sökaren är som natt och dag!

Du har ju D300, Tore! Testa och se själv! Det är kanske bara jag som tycker så.
 
Varför ha videofunktion i en systemkamera??
Vad blir nästa grej? Mobiltelefon i kameran?

Varför inte? Jag har i alla fall alltid kameran med mig så det vore en pryl mindre att ladda och släpa runt på.

Mer prylar:
Inbyggd GPS vore fint, kalenderfunktion etc. Kan en telefon idag vara en kamera, kalender, etc utöver att bara vara en telefon så kan väl kameran göra mer......
 
ANNONS