Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB900 eller SB800

Produkter
(logga in för att koppla)

Höö

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag står inför valet mellan SB800 eller 900 och undra om det är någon som vågar drista sig till en jämförelse.

Det finns massor att läsa om SB900 men inte tillräckligt om 800an för att jag ska kunna göra en vettig jämförelse.

Nån som har känsla för feeling när det gäller detta?

Marie

Hejsan!
Jag står inför valet mellan SB800 eller 900 och undra om det är någon som vågar drista sig till en jämförelse.

Det finns massor att läsa om SB900 men inte tillräckligt om 800an för att jag ska kunna göra en vettig jämförelse.

Nån som har känsla för feeling när det gäller detta?

Marie

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=94745

http://www.google.se/search?hl=sv&rls=RNWE,RNWE:2006-05,RNWE:en&q=SB-900+vs+Sb-800+review&meta=

Jag har båda modellerna. Är det något särskilt du undrar över? För de allra flesta med normala blixtbehov går SB-800 lika bra som den nya modellen.

Jag har också båda, men tycker att SB800 är betydligt mer prisvärd och skulle rekommendera den till de flesta.

Plus/minus för SB900:

++ Den känner av om man har DX/FX kamera och anpassar "zoomen". Vilket är bra om man har en DX-kamera.
+ Zoomar till 200mm. Men hur ofta använder blixt i 200mm?
+ Enligt specar laddar den snabbare än SB800, om man använder NIMH-batterier.
+ Smidigare styrning av flera blixtar.
+ Om man använder gel-filter för färgat ljus, så vidarebefodrar blixten den informationen till kameran, vilket kan ge bättre vitbalans.
- För dyr. SB800 eller SB600 är mer prisvärd.
- För stor. Mycket större än sb800. Med bouncer på får den inte plats stående i min kameraväska.

Ja, SB-900 ska vara mer "anpassad" för det nya AF-systemet. Överföringen av filterinformation fungerar i dagsläget bara med D700 och D3, inte D300. SB-900 har större zoomomfång, 17-200mm. Man har också tre olika belysningsmönster, standard, centrum och jämn. Den är otroligt mycket smidigare att knappa på än SB-800 som många gånger är frustrerande. Huvudet kan vridas 180 grader åt båda hållen och inte bara åt det ena som på SB-800. SB-800 har en bättre fot med metallgänga för att sätta på stativ, av någon outgrundlig anledning har man snålat på foten till SB-900 och där är plastgänga. Uppladdningstiden på SB-900 ÄR bättre, samma tid på SB-900 med 4 batterier som på SB-800 med 5. Med extra batteri på SB-900 har man en uppladdninstid på bara 1 sekund. SB-900 har klarlampa som blinkar även på framsidan om man kör den som remote.

Allt som allt är där en hel del smågrejor som har förbättrats, men inget riktigt stort. Det största för mig är att den är så otroligt mycket bättre i menysystem och att knappa runt på. Det är helt upp till dig vad du behöver. Har du en kamera som själv kan klara av att fjärrstyra blixtar (D200, D300, D700, D80 och nya D90) så kan det ju vara ett alternativ att köpa 2 st SB-600 för nästan samma pengar som en SB-900. Det ger dig oändligt mycket mer möjligheter när det kommer till att köra med fjärrstyrda blixtar.

Senast ändrad:
Tack alla kunniga!

Tack alla för era inlägg - det uppskattas mycket!

Jag har fått lite mer att fundera på innan jag slår till.

Hälsningar

Marie

ANNONS
Götaplatsens Foto