Makten skrev:
De flesta har redan en dator innan de köper kamera. Om den datorn duger till allt annat man håller på med så känns det rätt surt att ETT enda program ska kräva att man köper ny dator, och det för att det är dåligt, inte för att datorn är dålig. På min burk med 2 GHz och 2 gig RAM så är NX i stort sett oanvändbart. Allt annat rullar på ganska bra däremot, Photoshop, Lightroom, med flera.
Sen undrar jag varför du förutsätter att kamerautrustningen kostar "massa stålar" bara för att det är en Nikon? En D40 har precis lika mycket fördel bildkvalitetsmässigt av att köra filerna genom NX, och då är det ju jättekul att behöva betala dubbelt så mycket för datorn som för kameran för att det ska funka. Jag tror inte att folk räknar med att en D40 ska kosta femtontusen istället för fem som de betalade i affären. Eller att D300:an kostar 25 istället för 15.
Det suraste av allt är att i stort sett alla tester på nätet av Nikonkameror använt sig av NX. Sen kommer man hem med kameran och öppnar filerna i ett annat program (som funkar bra med alla andra kameratillverkare), och bilderna ser ut som skit jämfört med de bildexempel man sett på nätet.