Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Solutions Expo

Produkter
(logga in för att koppla)
Mankan G skrev:
Något som verkligen förvånar mig är alla männsikor som går runt med sin D70, D80, D40 etc hängandes runt halsen. Vad i hela friden har de tänkt att plåta på en mässa som denna? Känns mer som att den måste hänga där som ett bevis på att "jag är minsann en riktig fotograf" :)
Hade Nikon inte gratis rengöring på mässan? Kan vara en av anledningarna.

Den andra anledningen som jag kan tänka mig är att testa objektiv/tillbehör på egen kamera så att man kan granska bilderna när man kommer hem.

Det vore konstigare om folk sprang runt med Canon. ;-)

Jag såg tyvärr inte en enda människa som testade objektiv på sina egna kameror. Ledsen med det argumentet försvann.......Nu var jag visserligen inte där hela dagen men ett par timmar spenderade jag där. Ytterst få D3or och bara några D300or såg jag hängades. De flesta D300or såg jag för övrigt liggandes på borden framför åhörarna vid NX seminariet :) Någon plåtade dessutom av skärmen från den bakersta raden av stolar med ett kitobjektiv :)

Tar folk med sig sin båt på båtmässan för att prova båtprylar på den? Eller sin Golf när de går runt på på bilmässan....... Känns som ett enklare alternativ att ha ett minneskort i fickan som är busenkelt att ploppa in i kameran man vill testa...Eller i kameran som råkar ha den glugg man vill testa.......

Mankan G skrev:
...männsikor som går runt med sin D70, D80, D40 etc hängandes runt halsen. Vad i hela friden har de tänkt att plåta på en mässa som denna? Känns mer som att den måste hänga där som ett bevis på att "jag är minsann en riktig fotograf" :)

...eller så kan det bara vara så att de vill ha ett minne i bilder över att de har varit där???

// Daniel, som gärna hade klämt lite på 600:at :D

Jag jobbade på mässan, och otroligt många ville rengöra sina kameror, så det var absolut därför som folk hade kameror hängandes runt axeln.

Såg ni sushifotograferingen? Den tycker jag var bäst.

Mankan G skrev:
Jag såg tyvärr inte en enda människa som testade objektiv på sina egna kameror. Ledsen med det argumentet försvann.......Nu var jag visserligen inte där hela dagen men ett par timmar spenderade jag där. Ytterst få D3or och bara några D300or såg jag hängades. De flesta D300or såg jag för övrigt liggandes på borden framför åhörarna vid NX seminariet :) Någon plåtade dessutom av skärmen från den bakersta raden av stolar med ett kitobjektiv :)

Tar folk med sig sin båt på båtmässan för att prova båtprylar på den? Eller sin Golf när de går runt på på bilmässan....... Känns som ett enklare alternativ att ha ett minneskort i fickan som är busenkelt att ploppa in i kameran man vill testa...Eller i kameran som råkar ha den glugg man vill testa.......

Men ändå enklare att låta folk ta med sig sin kamera om de vill... ;-)

Finns otäckare saker uti vår värld, än människor som vågar ta med sig kameran ut bland folk. Mig stör de då inte. Däremot är det irriterande, när andra ska tala om för mig hur jag ska leva mitt liv.

Nä "folks" där ute, fortsätt ta med kamerorna dit ni vill.

Bit på den!

Säkert lika många som skulle vilja ha med sig sin kamera, men inte vågar. Just för att de är rädda för såna åsikter.

Nä... gör som laxarna, simma mot strömmen!

Absolut är det för rengörningen som man tar med sig kameran. Men jag såg även folk prova objektiv på sina egna kamror.

Att få kameran rengjord är ju perfekt då känns inte resa och eventuellt inträde lika farligt.

Lite irriterande var det dock med ett gäng amatörer på NX-föredraget som satt och sa "Åhhh.." så fort de fick se nån billig effekt som koloreingen av blomman.

Annars tycker jag det bästa var att man utan vidare kunde fingra på en D3:a utan att stå i kö och utan att känna sig stressad över en kö bakom en. Samt 14-24, 24-70, och pc-gluggen.

Nån som vill byta en 24-70 mot en fin 28-70?

Mvh
Maverick

Mankan G skrev:
..... Känns som ett enklare alternativ att ha ett minneskort i fickan som är busenkelt att ploppa in i kameran man vill testa...Eller i kameran som råkar ha den glugg man vill testa.......
Behöver jag förklara att samma objektiv kan prestera olika på olika kameror?

Jag tror bestämt att mina förklaringar är ändå rimligare än ditt antagande om att anledningen att ha med kameran är att bevisa något. ;-)

Osquar skrev:
Tackar, men dessa pdf-filer har jag redan printat ut och sitter alltjämt med några frågetecken framför datorn...

Fick f.ö tips på en annan manual/guide på nätet som man kan köpa. Den ska tydligen vara mer omfattande och beskrivande än Nikons egna manual. Har tyvärr inte adressen till sidan här, men kan återkomma med den.

Teori i all ära, men praktiken är nog så viktig. Ska bli intressant att se hur "proffsen" jobbar i NX.

/Oscar

Det finns ganska mycket på nätet men ett standardverk är nog Jason Odells bok, se http://www.luminescentphoto.com/capturenx.html
Dessutom finns några handfasta råd på
http://dptnt.com/tag/capture-nx/

hpz skrev:
Varför har man en slö dator och en kamera med tillbehör för massor av stålar?

Man blir småirriterad när folk klagar på slött Capture, när de sitter med en D3:a / D300:a och optik och blixtar o annat för tiotusentals kronor.

Lite lustigt :)
De flesta har redan en dator innan de köper kamera. Om den datorn duger till allt annat man håller på med så känns det rätt surt att ETT enda program ska kräva att man köper ny dator, och det för att det är dåligt, inte för att datorn är dålig. På min burk med 2 GHz och 2 gig RAM så är NX i stort sett oanvändbart. Allt annat rullar på ganska bra däremot, Photoshop, Lightroom, med flera.

Sen undrar jag varför du förutsätter att kamerautrustningen kostar "massa stålar" bara för att det är en Nikon? En D40 har precis lika mycket fördel bildkvalitetsmässigt av att köra filerna genom NX, och då är det ju jättekul att behöva betala dubbelt så mycket för datorn som för kameran för att det ska funka. Jag tror inte att folk räknar med att en D40 ska kosta femtontusen istället för fem som de betalade i affären. Eller att D300:an kostar 25 istället för 15.

Det suraste av allt är att i stort sett alla tester på nätet av Nikonkameror använt sig av NX. Sen kommer man hem med kameran och öppnar filerna i ett annat program (som funkar bra med alla andra kameratillverkare), och bilderna ser ut som skit jämfört med de bildexempel man sett på nätet.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Ett bra tips, ladda ned ett provex av DxO 5 så kommer Ni att bli förvånade. Jag får i vart fall bättre resultat med detta än med självaste NX. Som "öppningsprogram" är det otroligt bra med mustiga och härliga färger. Även om man anväder alla variabler man hittar i PS får man inte samma härliga färg. Men som sagt, det är jag det och på min dator. Det kostar inget att försöka.
Mvh
JB

Janne B skrev:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Ett bra tips, ladda ned ett provex av DxO 5 så kommer Ni att bli förvånade. Jag får i vart fall bättre resultat med detta än med självaste NX. Som "öppningsprogram" är det otroligt bra med mustiga och härliga färger. Även om man anväder alla variabler man hittar i PS får man inte samma härliga färg. Men som sagt, det är jag det och på min dator. Det kostar inget att försöka.
Mvh
JB
Har du möjligen tid att göra en liten brusjämförelse mot NX med en och samma bild? För min del är det BARA brusreduceringen i NX som nånsin gör att det programmet är värt att använda.

Brusbild med D200 @ ISO 1600 i Lightroom, ingen brusreducering:

Bilagor

• lr.jpg
    lr.jpg
    91.1 KB · Visningar: 365
I Lightroom med 100% luminansbrusreducering, vilket ser förjävligt ut.

Bilagor

• lr-nr.jpg
    lr-nr.jpg
    60.8 KB · Visningar: 363
I NX med endast den brusreducering som följer med ur kameran (Hi ISO NR = "normal"). Ser hur bra ut som helst. Lagom frustrerande med tanke på hur värdelöst programmet är i övrigt:-(

Bilagor

• nx.jpg
    nx.jpg
    41.9 KB · Visningar: 360
Ni har säkert rätt. Att ta med sig en D70 gör ju ingen proffsfotograf eller......

Är ni helt humorbefriade???
Var det ingen som såg min smilie??? Det var mer ett betraktande än ett påstående eller klagomål. Jag lovar.

Självklart får vem som helst släpa runt på en kamera om de vill. Jag har absolut inga synpunkter på det. Jag är en stor hängiven vän av frihet så om ni trodde något annat så trodde ni fel....Har inte heller skrivit en enda rad om att man inte får ta med sig en kamera. Den tolkningen gjordes av någon annan. Jag ser det mer som ett intressant socialt fenomen än ett problem......

Som sagt det finns värre saker i världen än att släpa runt på en kamera, Eller var det så att jag trampade på en öm tå?: :)

Senast ändrad:
Makten skrev:
De flesta har redan en dator innan de köper kamera. Om den datorn duger till allt annat man håller på med så känns det rätt surt att ETT enda program ska kräva att man köper ny dator, och det för att det är dåligt, inte för att datorn är dålig. På min burk med 2 GHz och 2 gig RAM så är NX i stort sett oanvändbart. Allt annat rullar på ganska bra däremot, Photoshop, Lightroom, med flera.

Sen undrar jag varför du förutsätter att kamerautrustningen kostar "massa stålar" bara för att det är en Nikon? En D40 har precis lika mycket fördel bildkvalitetsmässigt av att köra filerna genom NX, och då är det ju jättekul att behöva betala dubbelt så mycket för datorn som för kameran för att det ska funka. Jag tror inte att folk räknar med att en D40 ska kosta femtontusen istället för fem som de betalade i affären. Eller att D300:an kostar 25 istället för 15.

Det suraste av allt är att i stort sett alla tester på nätet av Nikonkameror använt sig av NX. Sen kommer man hem med kameran och öppnar filerna i ett annat program (som funkar bra med alla andra kameratillverkare), och bilderna ser ut som skit jämfört med de bildexempel man sett på nätet.

Hmmm...alla tar allt så allvarligt på forumet :)

Du har helt rätt i dina påståenden. Bara att jag menar just de som sitter med D300:eek:r osv och klagar och hur segt det är. Och det hänger på bra många fler faktorer än 2 GHz och 2 GB RAM då ja ghar en HP privatm stationär med Core 2 Duo 1,73 GHz och 1 GB RAM och det fungerar utmärkt.

Visst, men detta är ett system, hela vägen ut till datorn. Därför förstår jag att Capture ska användas, dock så hålelr jag med om att det vore kul om det funkade lika bra i andra programvaror.

Klart jag såg "gubben"... annars hadde du inte fått en gube tillbaks.

Och visst var det en öm tå... Inte på grund av kameror dinglandes på buken, utan att jag missade det lilla jippot.

Skulle ner och kika, men gjorde ett sjukhusbesök istället. "No hard feelings" på ren svenska. :cool:

Var själv där och hade min kamera hängade runt halsen. Två anledningar till att kameran var med: Den första var förstås att den var inne på rengöring, den andra var att jag hoppades på att kunna få några praktiska tips när det gäller hanteringen (vilket jag också fick). För min del var det första gången jag var på en av Nikons tillställningar så jag har inget att jämföra med men jag tyckte att det var ett trevligt arrangemang. Det som slog mig var den höga medelåldern bland besökare, mest en massa gråhåriga gubbar (ja, jag faller snart också in i kategorin gråhårig gubbe...). Beror det på dåligt intresse bland de yngre? Eller var det bara för att jag var där mitt på dagen? (tog semester och åkte dit!). Någon verkligt tråkig typ fanns också på mässan, Peter Gunnars blev bestulen på en av sina gluggar...

RPW skrev:
Någon verkligt tråkig typ fanns också på mässan, Peter Gunnars blev bestulen på en av sina gluggar...

Ja pinsamt! En 14-24 (tror jag det var) snodde den rackarn. Hoppas du läser nu och skäms din gris!

Om du tycker att Auto Motor & Sports (och Classic Cars) vidvinkel bilder blir sämre nu, så är det bara ditt fel!

//Adam

RPW skrev:
Var själv där och hade min kamera hängade runt halsen. Två anledningar till att kameran var med: Den första var förstås att den var inne på rengöring, den andra var att jag hoppades på att kunna få några praktiska tips när det gäller hanteringen (vilket jag också fick). För min del var det första gången jag var på en av Nikons tillställningar så jag har inget att jämföra med men jag tyckte att det var ett trevligt arrangemang. Det som slog mig var den höga medelåldern bland besökare, mest en massa gråhåriga gubbar (ja, jag faller snart också in i kategorin gråhårig gubbe...). Beror det på dåligt intresse bland de yngre? Eller var det bara för att jag var där mitt på dagen? (tog semester och åkte dit!). Någon verkligt tråkig typ fanns också på mässan, Peter Gunnars blev bestulen på en av sina gluggar...

Jag gissar på att de flesta unga inte vågar kalla sig för proffs. Och mässan/expot var ju utannonserat som en mässa för proffs.

ANNONS
Götaplatsens Foto