Annons

Nikons 14-24 klart överskattad

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
problemet är att alla Nikonnissar inte tål att man visar upp fakta om deras älsklingsglugg.Skrämmande att folk kan kära ner sig i sina prylar.
Jag själv använder dom i yrket och tycker att det minsta man ska kunna förvänta sig är att kunna använda en optik i alla fall i sidoljus utan flare.Bör även kunna användas mot solen men i detta fall med Nikons 14-24 kan du glömma det.
Gillar man flare o mycke distorion samt bra skärpa i hörnen då är 14-24 state of art utan tvivel.

Hej Ove!

Här tycker jag faktiskt du är både lite orättvis och oresonlig.

Du är arg över att "alla Nikonissar inte tål att visa upp fakta" och verkar då lite bekvämt glömma att det faktiskt finns en del "Nikonissar" som faktiskt valt bort 14-24 just för att vi kanske inte tycker den uppfyller våra önskemål.

Att jag själv inte skaffat den handlar delvis om priset, men också om att jag - med det sätt jag använder vidvinklar - inte har så stor glädje av dess största fördelar och att några av dess svagheter kan vara till besvär. Jag själv sett i alla fall två trådar på Dpreview där man redan tidigt noterat och med bildexempel visat upp att den ibland får fula effekter vid motljusfotografering. Något som för övrigt är mycket vanligt hos de flesta fasta 14/2,8 så det är ju inte precis något nytt fenomen heller.

Nu helt plötsligt när jag påpekat bristerna då börjar folk helt plötsligt hitta texter som styrker det.strange

Nej, en del "folk" har hittat sådan texter innan vi köpte ett dyrt objektiv, just för att slippa bli sura över att vi köpt något som inte passar oss.

Jag kan hålla med om att 14-24 av många har satts på en piedestal och läser man bara en del forumtrådar kan man lätt få upfattningen att den är ofelbar och den största uppfinningen sedan brödrosten. Men det har faktiskt också förekommit en hel del kritik - många är till exempel lite sura att Nikon tog bort den utmärkta 17-35 ur sortimentet, bland annat just eftersom den är bra på några av de saker som 14-24 inte är så bra till (motljus, klara frontfilter) (+ i just mitt fall: få plats i en Ewa-Marine) .
 
Det finns nog en hel del objektiv som är välkorrigerade för distorsion utan att vara T/S-objektiv och T/S-funktionen hjälper inte ett dugg om objektivet är behäftat med distorsionsfel.

Javisst har du rätt, t/s botar inte "barrel distortion" dock så har ju de flesta T/S gluggar ingen distortion värd att prata om, samt för architektur/interiör så prioteras ofta både "så lite distortion som möjligt" och perspektiv kontroll.

Gällande att det finns andra objektiv, javisst finns de det, men kan du nämna en vidvinkel zoom som är bättre gällande distortion?

17-35/2,8 är ju inte direkt mycket bättre i detta avseende.

Kan ju nämnas att 14-24/2,8 har mindre distortion vid 18mm än vad Zeiss 18/3,5 har...
 
Senast ändrad:
Gällande att det finns andra objektiv, javisst finns de det, men kan du nämna en vidvinkel zoom som är bättre gällande distortion?

Bättre än vad? Bättre än Nikon 12-24? Jag har ingen direkt bra marknadsöversikt i huvudet, men nog var det väl någon som påpekade tidigare i tråden att det finns zoomar med mindre distorsion än den?

F.ö. så tror jag knappast att man ska söka bland zoomar om man vill ha ett objektiv med så lite distorsion som möjligt.
 
Bättre än vad? Bättre än Nikon 12-24? Jag har ingen direkt bra marknadsöversikt i huvudet, men nog var det väl någon som påpekade tidigare i tråden att det finns zoomar med mindre distorsion än den?

F.ö. så tror jag knappast att man ska söka bland zoomar om man vill ha ett objektiv med så lite distorsion som möjligt.

Jag antar att du menar Nikon 14-24, tråden handlar ju trots allt om den,så ja bättre än 14-24/2,8 :)

Mig veterligen så finns det ju inte alltför många vidvinkel zoomar in den brännvidden som passar en D700, än mindre några som inte har någon distortion eller mindre än vad 14-24/2,8 på respektive brännvidd.

Det håller jag med om, men min post som du citerade var en respons på Oves klagomål gällande 14-24/2,8 dåliga egenskaper. (i detta fall distortion)

/Paul L
 
dag 11:40
PerFogelberg Med SBS menar jag att man använder fel verktyg vid fel tillfälle. Samma sak att inte utvärdera ny utrustning till faktiska förhållanden innan man använder grejerna till kundbilder. Kamerabroschyrerna överdriver gärna sakers förträfflighet.

Ett tips är att kolla in Nikon 17-35/2,8.

Står för vad du skriver Per
1 jag behöver inga tips från dig
2 jag har alltid backup
3 kunden fick vad dom ville ha tog bara längre tid pga dålig optik samt en kamera som mäter fett fel.

Nej jag kommer inte köpa mer Nikon prylar det var ett misstag.
Dom som har övrdrivit kameran/objektiven är testarna frågan är bara varför?
Kan det ha något med dom köpta fasta reklamplatserna?Hoppas inte
det är bättre om det vore ett sämre utfört test än andra orsaker.
 
1 jag behöver inga tips från dig
2 jag har alltid backup
3 kunden fick vad dom ville ha tog bara längre tid pga dålig optik samt en kamera som mäter fett fel.

Nej jag kommer inte köpa mer Nikon prylar det var ett misstag.
Dom som har övrdrivit kameran/objektiven är testarna frågan är bara varför?
Kan det ha något med dom köpta fasta reklamplatserna?Hoppas inte
det är bättre om det vore ett sämre utfört test än andra orsaker.
Inlägget talar för sig själv.
 
ska åka på jobb i över en månad o behöver kameran som backup eftersom min 2 nya inte kommer innan dess.
priserna jag ska ha för nästan oanvända kameran +följande utrusning är
D 700 22000
14-24 14500
24-70 13500
blixt den nya 3900 har 2 helt nya
allt inköpt 20augusti från svensk butik
nyskick
Kan lämna ifrån mig utrustningen den 4 dec.
alla priser ink moms med momskvitto.
 
ska åka på jobb i över en månad o behöver kameran som backup eftersom min 2 nya inte kommer innan dess.
priserna jag ska ha för nästan oanvända kameran +följande utrusning är
D 700 22000
14-24 14500
24-70 13500
blixt den nya 3900 har 2 helt nya
allt inköpt 20augusti från svensk butik
nyskick
Kan lämna ifrån mig utrustningen den 4 dec.
alla priser ink moms med momskvitto.

Skojar du?

Så höga priser för en helt oanvändbar utrustning. Supervidvinklar som inte är helt distortionsfria? Ströljus i en vidvinkel med en frontlins stor som ett flygande tefat? En kamera som är så oduglig i sin exponeringsmätare att den knappt går att använda? Och har samtliga manöverorgan helt felvända?...

Du måste skoja Ove! Enligt din långa målande beskrivning av din totalt kassa utrustning så kan jag högst ge dig skrotvärdet.....Ok jag kan sträcka mig lite över: 10000 kr är det ok.....:-D Att så många faktiskt hissar just den utrustning du dissar måste alltså beror på att de jämför med något ännu sämre..............Allt Nikon gör är skit !:-D precis som Canon, Pentax, Sony. Oups, kan vara farligt att nämna Sony även om det är i Nikonforumet, Finns väldigt många riktigt hängivna och farliga :) märkestalibaner i Sonyträsket här på FS

Ps. Jag förstår din frustation om inte utrustningen funkar för det som den är ämnad till.......Jag har själv gjort ett och annat felköp i mina dagar. Dock brukar jag numera testa mer ingående före ett köp för att slippa förlora sköna slantar....
 
Senast ändrad:
Fan jag räknade med dig mankan var helt bombis på att du skulle köpa rubbet eftersom du är en av dom stora Nikontalibanerna!
det ordnar sig nog ändå......
jag har mitt stora trumfkort kvar
Adam tyckaren han köper rubbet!
 
som vanligt blir det en jävla kalle anka diskussion.

en eloge till dig Ove att du har delgivit oss de skilnader i resultat du har upptäckt vid praktisk fotografering i motljus med de två objektiven.
 
Fan jag räknade med dig mankan var helt bombis på att du skulle köpa rubbet eftersom du är en av dom stora Nikontalibanerna!
det ordnar sig nog ändå......
jag har mitt stora trumfkort kvar
Adam tyckaren han köper rubbet!

Tyvärr så måste jag göra dig besviken Ove. Har ingen nytta av FF för närvarande.....så jag passar ditt erbjudande...Vill dessutom inte ha en glugg med så pass kassa motljusegenskaper hur bra den än är i övrigt.... Där håller jag med dig till 100%.

ps. Jag äger och använder Canon, Fuji, Sony och Olympus förutom mina Nikon så jag måste vara en schitzofren märkestaliban eller.....
 
sakfrågan min gode Paul - sakfrågan.Det gäller flare. Oves frustration över ett resultat i jämförelse med vad han har varit van vid.
och har jag kallat dig idiot?
redogör gärna när i så fall.
och redogör gärna när har jag varit osaklig?

kan du nu själv förstå varför jag kallar detta en kalle anka diskussion?
 
Senast ändrad:
återigen utan att använda lucifer, djävulen

en eloge till dig Ove att du har delgivit oss de skilnader i resultat du har upptäckt vid praktisk fotografering i motljus med de två objektiven. Dvs 14-24 och 16-35.
 
sakfrågan min gode Paul - sakfrågan.det gäller flare.
och har jag kallat dig idiot?
redogör gärna när i så fall.
och redogör gärna när har jag varit osaklig?

kan du nu själv förstå varför jag kallar detta en kalle anka diskussion?

Håller sig Ove till sakfrågan? (som i ditt tycke är flare) Nej det dräller in en hel del annat (det är en underdrift)

Om du tittar igenom dina egna inlägg så ser du faktiskt både ett och två som inte har ett dugg med "sakfrågan" att göra.

Visst hjälper det om inte trådarna flyger mellan himme och jord, men att begära något som att endast sakfrågan skall diskuteras funkar inte när TS kastar in massa andra saker, inte ens du klarar av det.

Nej du har inte kallat mig idiot personligen,du känner mig inte väl nog för att ta dig den friheten.


Sen är det ju uppenbart att Oves attityd har ju knappast hjälpt alla hålla tråden saklig heller.

Jag tycker att de som skall ha en eloge är faktiskt de som kommit med konkreta tips och förslag, även om man nu så här i efter hand kan se att de var i onödan då Ove inte var ute efter varken tips eller råd till alternativ, han ville bara gnälla och få igång folk.

Tror de flesta som har en dator, och har ett uns av intresse gällande 14-24 har sett vad den kan/inte kan göra.

Finns ju andra källor än FS.

/Paul L.
 
nu är du ute på hal is igen Paul, läs igenom tråden från början.
Ove redovisar sina fynd om flare.

Hur Ove sedan reagerar på ett antal svar är en helt annan fråga
Saklighet Paul

Jag diskuterar överhuvudtaget inte Oves attityd.

Det var flare det handlade om


PS vem är TS som kastar vad?
 
nu är du ute på hal is igen Paul, läs igenom tråden från början.
Ove redovisar sina fynd om flare.

Hur Ove sedan reagerar på ett antal svar är en helt annan fråga
Saklighet Paul

Det var flare det handlade om

TS=tråd startaren=Ove

Sedan så kan jag väl säga att D700 exponerar inget vidare ofta överexponerar den bilden.Jag har kompenserat med -0,3 men det räcker oftast inte.

Ove inflikar ju lite då och då med andra saker som ergonomi och distortion, samt att han testad ditten och datten. Oavsett om det är svar på ett annat inlägg eller inte så finns ju chansen att folk faktiskt svarar på dem, och sedan rullar tråden vidare....


Ja du, vi kommer nog inte mycket längre än så här, och du kanske borde smiska dig själv lite för nu har du lite fler inlägg som inte har så mycket med "flare" att göra....:)

Gonatt på dig Mikael.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS