Annons

Nikons 14-24 klart överskattad

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
.

Du nämnde Zeiss 21/2,8, så du kanske borde kika på Zeiss 18/3,5 också om du vill ha något vidare.

Zeiss 21/2 återstår och se hur den hanterar motljus.

Zeiss 18/3,5 som jag redan nämnt, skiljer sig inte speciellt mycket gällande motljusegenskaper, så om man inte gillar 14-24/2,8 pga hur den hanterar (inte) motljus så kommer man definitivt inte gilla 18/3,5 heller.

/Paul L.
 
Zeiss 21/2 återstår och se hur den hanterar motljus.

Zeiss 18/3,5 som jag redan nämnt, skiljer sig inte speciellt mycket gällande motljusegenskaper, så om man inte gillar 14-24/2,8 pga hur den hanterar (inte) motljus så kommer man definitivt inte gilla 18/3,5 heller.
Jag misstänker att det gäller de flesta extrema vidvinklar, så frågan är om Ove blir nöjd, oavsett vad han väljer.
 
Jag misstänker att det gäller de flesta extrema vidvinklar, så frågan är om Ove blir nöjd, oavsett vad han väljer.

Japp, Canon 16-35 verkar ju passa hans ändåmål så det är väl bara sadla om och rida vidare.:)

Det som Zeiss 18/3,5 är bättre på är att bibehålla kontrasten även när den producerar "flare" jämfört mot 14-24/2,8 som tenderar att bli lite mer "urtvättade".
 
Tycker ändå det är rätt fascinerande att det är fasta vidvinklar från Zeiss man måste ta till för en jämförelse med Nikons *zoom*. Var och en dessutom till en kostnad i samma härad som en 14-24:a... Det säger faktiskt en del om vilken teknisk bedrift och steg framåt Nikon-objektivet är.

Kanske är det också i det sammanhanget man skall se "Nano Coating":ens roll i 14-24:an. Kanske var en sån här extrem zoom helt omöjlig innan denna nya effektiva ytbehandling? Inte för att den är felfri nu, som sagt, men hur hade det sett ut *utan* Nano Coating? Kanske som den Sigma 14/2,8 som nämndes ovan?
 
Jag kan nog inte hålla med om att Nikons 14-24 är en tekninsk bedrift ALLT ÄR INTE SKÄRPA I HÖRNEN.Dels så kröker den linjer,träd samt har usla motjusegenskaper.
Canons 16-35 är inte heller alltid bra i motjus nerbländad är den bra däremot kör du på större bländare så blir bilden helt sönderfrätt.Jag köpte Nikon prylarna på enbart tester o kan väl konstatera att dom som testar prylar inte alltid har koll.
Hade även Hasselbladskameran hemma för test men eftersom det är betydligt dyrare byte så kollade jag upp den betydligt mer än Nikons system.
.Jag var inte helt nöjd med canon optiken annars hade jag inte köpt Nikonkameran.
Jag har 2 kompletta system o har inte bestämt mig om jag ska göra mig av med Nikongrejerna.
Jag behöver inte sadla om eftersom jag har både och just nu.
Däremot har jag beställt nya 5d mark 2 o så fort zeiss 21mm kommer ut så köper jag den.Tydligen skiljer det åt vad man för krav på optik o skärpa i hörn är inte allt i alla fall inte för mig.
 
Kanske är det också i det sammanhanget man skall se "Nano Coating":ens roll i 14-24:an. Kanske var en sån här extrem zoom helt omöjlig innan denna nya effektiva ytbehandling? Inte för att den är felfri nu, som sagt, men hur hade det sett ut *utan* Nano Coating? Kanske som den Sigma 14/2,8 som nämndes ovan?
Allvarligt talat så tror jag att det där med nano coating är mest ett försäljningsargument. Det är väl ändå bara ett linselement som har det, så det borde ju inte vara någon mirakelmedicin när objektivet är uppbyggd av 14 linser. Att Sigman är sämre är inte så konstigt. Det är betydligt billigare och framför allt äldre. Det är inte i närheten av lika skarpt i hörnen heller, men det är ett roligt objektiv för den som vill ha extrem vidvinkel, helt klart. Mitt är strax sålt på grund av att jag inte fann någon nytta med 14 mm på FX, men rent bildkvalitetsmässigt så tycker jag att det presterar tillräckligt bra.
Den "flare" jag nämnde som kan uppstå även när det är mulet, är av ganska skum typ. Den uppstår i stort sett bara när man plåtar i höjdformat, eftersom frontlinsen då är än mer exponerad för den ändå ljusa himlen. Egentligen är det snarast "ghosting", men att skilja de olika reflexrelaterade optiska felen kan vara ganska klurigt. Alltid på samma ställe, ungefär i kanten av en motsvarande DX-bildruta. Inget problem på DX antagligen, alltså.

Här är några bilder med gluggen förresten. Klart ball för den som vill ha tokig vidvinkel men inte har råd med 14-24. Akta er för starkt ljus bara!

@ f/2,8: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_14/DSC_1280.jpg
@ f/4: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_14/DSC_1347.jpg
@ f/8: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_14/DSC_1376.jpg
100% utsnitt från ovanstående: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_14/DSC_1376_crop.jpg

I f/8-bilden ser man det fel jag talar om, på bilens kofångare.
 
Hej Ove,

Du kanske inte är intresserad av andra märken än dem du redan har, men annars har Olympus vidvinkellins Zuiko Digital ED 7-14/4.0, fått fin kritik. Jag har sett en del som klagar på flare, men många är nöjda med dess egenskaper. Förmodligen lider de flesta vidvinklar av detta mer eller mindre. Kanske Nikons mer.

Jag länkar till en av de häftigare bilder jag sett, tagen med just Olympus 7-14 objektiv.
http://www.pbase.com/eaaseth/image/97831705

mvh,
Staffan
 
Jag har haft både Tokina 11-16 f2,8 och 12-24 f4 (till Canon) och bägge de fick liknande flares som 14-24, jag tror faktiskt 11-16 var värre än 14-24.
 
Jag kan nog inte hålla med om att Nikons 14-24 är en tekninsk bedrift ALLT ÄR INTE SKÄRPA I HÖRNEN.Dels så kröker den linjer,träd samt har usla motjusegenskaper.
Canons 16-35 är inte heller alltid bra i motjus nerbländad är den bra däremot kör du på större bländare så blir bilden helt sönderfrätt.Jag köpte Nikon prylarna på enbart tester o kan väl konstatera att dom som testar prylar inte alltid har koll.
Hade även Hasselbladskameran hemma för test men eftersom det är betydligt dyrare byte så kollade jag upp den betydligt mer än Nikons system.
.Jag var inte helt nöjd med canon optiken annars hade jag inte köpt Nikonkameran.
Jag har 2 kompletta system o har inte bestämt mig om jag ska göra mig av med Nikongrejerna.
Jag behöver inte sadla om eftersom jag har både och just nu.
Däremot har jag beställt nya 5d mark 2 o så fort zeiss 21mm kommer ut så köper jag den.Tydligen skiljer det åt vad man för krav på optik o skärpa i hörn är inte allt i alla fall inte för mig.

Nu tycker jag att du är lite väl bitter/orättvis. Om du läst photozons test av objektivet hade du kunnat läsa ett helt avsnitt rörande de dåliga flare-egenskaperna. Man visade även tre bilder för att understryka detta. Jag menar, om jag köper en Ferari baserat på att den presterar underbart på asfallt i Italien kan jag inte gärna klaga på produkten om jag blir missnöjd över hur den uppför sig i norrländskt vinterlandskap. Man måste väl besvära sig med att ta reda på var det är för produkt jag eftersträvar och kollar vad jag köper. Nu är väl du så lyckligt lottad att du har kvar den utrustning du var nöjd med, och borde rimligen inte ha några som helst svårigheter att sälja din Nikonutrustning eftersom den är minsta sagt het på marknaden.
Mvh
JB
 
problemet är att alla Nikonnissar inte tål att man visar upp fakta om deras älsklingsglugg.Skrämmande att folk kan kära ner sig i sina prylar.
Jag själv använder dom i yrket och tycker att det minsta man ska kunna förvänta sig är att kunna använda en optik i alla fall i sidoljus utan flare.Bör även kunna användas mot solen men i detta fall med Nikons 14-24 kan du glömma det.
Gillar man flare o mycke distorion samt bra skärpa i hörnen då är 14-24 state of art utan tvivel.
Nu helt plötsligt när jag påpekat bristerna då börjar folk helt plötsligt hitta texter som styrker det.strange
 
Nejdå jag håller med dig helt och fullt. Objektivet är utan tvekan behäftat med de fel som du mycket riktigt även visat i bild. En rolig grej är att vår "omtyckte" KenRockwell i sin test visade en motljusbild tagen på bl 8 och överöste objektivet med beröm. Detta fast man klart och tydligt kunde se kraftig flare på ett par ställen liksom en mystiskt "kontrastlöshet" inom ett ringat område;-) Detta tyckte han uppenbarligen inte var någonting att orda om eftersom han gick förbi detta faktum med någonting om att det är lätt fixat i phtoshop om man besvärades av detta. Kan hända har vi alla lite olika uppfattning om vad som är viktigt eller inte i en bild.
Mvh
JB
P.S.
Vad gäller objektiv av sådan extrem karaktär som dessa tycker jag i och för sig det är fantastiskt att det kan bli så bra bilder över huvud taget.
Mvh
JB
 
Jag kan nog inte hålla med om att Nikons 14-24 är en tekninsk bedrift ALLT ÄR INTE SKÄRPA I HÖRNEN.Dels så kröker den linjer,träd samt har usla motjusegenskaper.

Ja du är välkommen att visa på en zoom in denna brännvidd som är fri från distortion, ingen optik är perfekt så enkelt är det.

Förövrigt om distortion är ett "problem" så kan man ju änvända en T/S glugg.

Jag köpte Nikon prylarna på enbart tester o kan väl konstatera att dom som testar prylar inte alltid har koll.

Som yrkesfotograf så är ju detta minst sagt naivt, nu har du ju lärt dig en läxa och vet att ingenting kan mätas mot egen "erfarenhet". Hyra gluggen innan kanske skulle varit ett bättre alternativ, istället för att lita blint på säljare och Nikons marknadsföring.

Jag behöver inte sadla om eftersom jag har både och just nu.
Däremot har jag beställt nya 5d mark 2 o så fort zeiss 21mm kommer ut så köper jag den.

Fint, dock fick nog många intrycket av att det inte bara var gluggen du var missnöjd med...

har testat kollegors D3 o kommer inte övverens med det fyrkantiga huset o att vertikalavtrycket sitter längre in samt att allt går moturs på Nikon grejerna såsom bracketing,montering av optik, etc.

Tydligen skiljer det åt vad man för krav på optik o skärpa i hörn är inte allt i alla fall inte för mig.

Ja detta säger sig självt, givetvis så har fotografer olika krav och prioteringar beroende på genre/standard etc. Därav av vikten att en recension inte bara stirrar blint på motljusegenskaper....



problemet är att alla Nikonnissar inte tål att man visar upp fakta om deras älsklingsglugg.Skrämmande att folk kan kära ner sig i sina prylar.

Jag trodde problemet var med motljus egenskaperna hos 14-24/2,8?... :)

Jag själv använder dom i yrket och tycker att det minsta man ska kunna förvänta sig är att kunna använda en optik i alla fall i sidoljus utan flare.

Du är nog inte ensam om att använda din utrustning i yrkesmässigt... men som sagt problemet var nog att dina förväntningar inte matchade gluggens prestandard gällande de egenskaper som är viktiga för dig.

Bör även kunna användas mot solen men i detta fall med Nikons 14-24 kan du glömma det.

Bilder in denna tråd visar ju faktiskt att det går.

Nu helt plötsligt när jag påpekat bristerna då börjar folk helt plötsligt hitta texter som styrker det.strange

Denna glugga har varit ute på marknaden ett tag nu, och flera recensioner och intryck har varit tillgängliga på nätet senaste halvåret. Så du är knappast den första att "upptäcka" detta.

Vi får hoppas att ZF 21/2 lever upp till dina förväntningar, jag rekommenderar varmt att du testar 18/3,5 innan, jag misstänker att 21/2 inte kommer att prestera mycket bättre i detta avseende då den ser ut ha väldigt liknande "design" gällande det massiva front elmentet, men visst skulle jag inte bli ledsen över att bli positivt överrasskad. :)

Igen ingen optik är perfekt, välj det "verktyg" som passar jobbet bäst.

Detta är ju en av de största orsakerna till att folk äger mer än ett objektiv, även orsaken till varför jag använder både 14-24/2,8 och ZF 18/3,5.

Efter denna relativt utdragna tråd, så får jag intrycket av att du varken ville ha råd eller tips till alternativ. Utan mest ville "gnälla" av dig, samt påvisa att 14-24/2,8 var minsann inget att hänga i julgranen(iaf inte för dina ändamål)

Vilket iof inte är något fel med heller, men du får du nog räkna med några som nappar på betet... .-)



/Paul L.
 
Senast ändrad:
problemet är att alla Nikonnissar inte tål att man visar upp fakta om deras älsklingsglugg.Skrämmande att folk kan kära ner sig i sina prylar.
[...]
Bör även kunna användas mot solen men i detta fall med Nikons 14-24 kan du glömma det.
[...]
Gillar man flare o mycke distorion samt bra skärpa i hörnen då är 14-24 state of art utan tvivel.
Jag inte bara tål det; jag håller ju för bövelen med dig...
Den har lite problem med det du beskriver.

Den *kan* användas mot solen, men visst, det lyckas inte alltid.
Men, det är inte "bara att glömma"; är mina inlägg osynliga för dig, Ove?
Jag visade tre bilder från samma tillfälle, som var helt OK, utan flares.
Hur många fler vill du se innan du tror på någon annan än dig själv?


Angående "mycket distorsion", så skriver Photozone:
"Regarding its moderate 1.7x zoom ratio the AF-S 14-24mm f/2.8 may appear unambitious but it's still an ultra-wide angle lens and these tend to produce a significant amount of barrel distortions. However, against all odds the Nikkor does an exceptional job here. Technically a barrel distortions of 1.4% @ 14mm may still be visible in a few situations but compared to similar lenses, especially in the APS-C league, this is a very moderate figure. The problem is pretty much negligible at 18mm and more so at 24mm".
Referens:
Nikons fasta 14mm uppvisar 2,6%, nästan dubbelt så mycket.


Hur som helst, så tycker jag du skall byta till något annat om du inte är nöjd, Ove. Självklart är det så. Samtidigt kan man bara konstatera att ditt intryck av 14-24:an står i bjärt kontrast till vad de flesta andra anser -- både testare och användare. Det behöver man inte var "Nikon-nisse" för att konstatera.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att en optik som visar upp alla dessa brister inte kan kallas state of art det är totalt missvisande.Det är min uppfattning o den verkar delas av en hel del till.Jag har kört dom flesta kameramärken o skriver vad jag tycker oavsett vad det står på dom pga att jag är ingen märkesnörd.
 
Med SBS menar jag att man använder fel verktyg vid fel tillfälle. Samma sak att inte utvärdera ny utrustning till faktiska förhållanden innan man använder grejerna till kundbilder. Kamerabroschyrerna överdriver gärna sakers förträfflighet.

Ett tips är att kolla in Nikon 17-35/2,8.
 
Jag tycker att en optik som visar upp alla dessa brister inte kan kallas state of art det är totalt missvisande.Det är min uppfattning o den verkar delas av en hel del till.Jag har kört dom flesta kameramärken o skriver vad jag tycker oavsett vad det står på dom pga att jag är ingen märkesnörd.

Tjena Ove.

Fotar själv dagligen interiör och exteriör med kombinationen 14-24 och D700. Gick över från Canon för ett par månader sedan.

Håller med dig om att 14-24 är sämre på att hantera motljus, än t.ex. mitt gamla EF-S 10-22. Personligen så tycker jag inte att problemet är så stort, men då fotar jag heller inte från höga höjder, utan på från marken.

Allt i livet handlar ju i slutändan om att kompromissa. Att ett visst objektivs akilleshäl passar en person och dennes arbetsuppgifter bättre än en annans är ju inget konstigt.

Själv håller jag skärpan viktigare än motljusegenskaper, men respekterar att du har en annan inställning.

Angående att allt är tvärtom på Nikon, så kan man ju ställa in i mjukvaran på Nikon-kameran så att den uppför sig som en Canon, angående exponeringskompensation, etc. Dock hjälper det ju föga vid på - och avskrivning av objektiv, men den biten är ju enklare att vänja sig vid.

Om man får tro Photozone's mätning av distortionen, så ska i alla fall den gamla EF 16-35, lida av mer distortion än AF-S 14-24.

Är själv ingen märkesslav, ifall jag hade varit det, så skulle jag inte ha lämnat Canon, och jag kommer inte att ha problem med att gå tillbaka till dem igen, ifall de kommer att utveckla det som jag tycker Canon behöver utveckla för min fotografering, samt lyckas göra det bättre än Nikon. Får väl se vad som händer om några år.

För mig var 14-24 en riktig "ögonöppnare" kring hur bra en vidvinkelzoom kunde prestera. Blev minst sagt imponerad, men märkte precis som du att flares blev något vanligare och lite mer svårkontrollerat, framförallt i trånga situationer som t.ex. små balkonger där solen ligger rakt på.

Annars tillhör jag den hurrande massan :) Tycker, med de personliga prioriteringar jag har, att objektivet skänker betydligt mer än det stjälper.

Men smaken är som baken. Trist att varken Canon eller Nikon har ett objektiv som kan motvara dina förväntningar. Den som söker ska finna, (förutsatt att man kan kanske behöver vänta ett par år).

Mvh

David
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS