Annons

Normalzoom till Nikon D800E

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländar du till f/19 får du räkna med viss diffraktionsoskärpa, vilket kan anas i exemplen. Men faktiskt inte så mycket som jag befarade. Men den finns där.

Jo bländare 18 är ju inte den mest lämpliga om man inte önskar lite mer skärpedjup som jag var ute efter.
Här kan vi snacka pixelpetting.

Ett foto av min skärm där jag sedan plockar ut o ur Nikon i 100 % Crop 599 x 599 Pixlar

Handhålen Sigma Ex Os F/2.8 180 mm -- F/3.8 Iso 125 1/50 sek.
Alla bilder är skärmdumpar förutom O et i Nikon.
Sista bilden är visar mindre delar av en pixel som jag inte begriper mig på.

Bilagor

• 1 Nikon Helbild skärmdump.jpg
    1 Nikon Helbild skärmdump.jpg
    68.3 KB · Visningar: 25
  • 2 100%Crop O ur Nikon .jpg
    2 100%Crop O ur Nikon .jpg
    421.6 KB · Visningar: 25
  • 3 Nikon O hålet skärmdump.jpg
    3 Nikon O hålet skärmdump.jpg
    236 KB · Visningar: 32
  • 4 Pixlar ur en pixel skärmdump.jpg
    4 Pixlar ur en pixel skärmdump.jpg
    206.8 KB · Visningar: 27
  • 5 Pixlar ur en PixelPixel skärmdump.jpg
    5 Pixlar ur en PixelPixel skärmdump.jpg
    79 KB · Visningar: 27
Jo bländare 18 är ju inte den mest lämpliga om man inte önskar lite mer skärpedjup som jag var ute efter.
Här kan vi snacka pixelpetting.

Ett foto av min skärm där jag sedan plockar ut o ur Nikon i 100 % Crop 599 x 599 Pixlar

Handhålen Sigma Ex Os F/2.8 180 mm -- F/3.8 Iso 125 1/50 sek.
Alla bilder är skärmdumpar förutom O et i Nikon.
Sista bilden är visar mindre delar av en pixel som jag inte begriper mig på.

Du går från extremfall till extremfall. Blir ju riktigt kul, Dock finns det nog ingen normalzoom som kan konkurrera med Sigmas längre makrogluggar i EX-serien.

Förresten, eftersom vi diskuterade diffraktion vid små bländaröppningar så tål som regel maccrogluggar aningen mer nedbländning än "vanliga" objektiv.

Eftersom du nu har tillgång till Tamrongluggen så kanske du kan lägga upp lite "vanliga" exempel vid exempelvis f/5.6 och vid f/2.8?

//Lennart A

Japp jäkla kul att se hur otroligt skarpt denna glugg är och att zooma in så mycket till pixel nivå. Men här ovan gick jag ytterligare ett steg som jag inte fattar mig på, vad kommer efter pixlarna ? Visserligen så har vi ju 2 olika pexelvariater får själva kamera sensorn samt skärmens egna, men att dessa bilder byggs upp av små kryss var ju knepigt hehe.
Joakim Bengsson har jag inte sett på länge men han kanske är mer rätt man att fråga.

Ska under kvällen ta några vanliga bilder hehe som du skrevo och återkomma med.
Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund

Vanliga bilder önskades.

Nja vanliga bilder så som Aspmans Guror har inte jag och trummorna är sålda så det vår bli audio av högsta klass.
Ett dual kopplat Triod samt Pentod steg som har både El34:eek:r samt KT88:eek:r i slutsteget. Denna bild är taget med trådksaparens frågor om Tamron Sp 24-70 F/2.8 VC. En skärmdump av kondenstarbanken. Köksbordet är taget på F/5.6 1/2 sek iso 100 24 mm.

Bilagor

• LEE Audio Sculpture Equilibre  28 en tredjedels sek iso 100 24 mm.jpg
    LEE Audio Sculpture Equilibre 28 en tredjedels sek iso 100 24 mm.jpg
    85.1 KB · Visningar: 40
  • LEE Audio Sculpture Equilibre 56 077 sek iso 100 24 mm .jpg
    LEE Audio Sculpture Equilibre 56 077 sek iso 100 24 mm .jpg
    88.4 KB · Visningar: 21
  • LEE Audio Skärmdump kondensatorer.jpg
    LEE Audio Skärmdump kondensatorer.jpg
    115.2 KB · Visningar: 24
  • LEE Köksbilder 56 halv sek iso 100 24 mm.jpg
    LEE Köksbilder 56 halv sek iso 100 24 mm.jpg
    75 KB · Visningar: 25
  • Spindel skärmdump.jpg
    Spindel skärmdump.jpg
    56.8 KB · Visningar: 22
Nästan alla objektiv kan fås att se bra ut när man fotograferar på korta avstånd, så de där bilderna säger inte så mycket tyvärr ...

Okey då får dessa representera avlägsna motiv.

Tamron Sp 24-70 F/2.8 Vc.
De 2 första äro på F/5.6 1/400 sek iso 100 48 mm.
100 % Crop 600 x 600 P

De 2 nästföljande äro på F/2.8 1/1250 sek iso 100 48 mm.
100 % Crop 600 x 600 P
Med detta hälsar jag eder en goder helg /Lennart Erik Edlund

Bilagor

• 56 FS vanliga bilder 56 400dels sek 48 mm iso 100 900x600.jpg
    56 FS vanliga bilder 56 400dels sek 48 mm iso 100 900x600.jpg
    387.3 KB · Visningar: 22
  • 100%_Crop 56 600x600 Ghus.jpg
    100%_Crop 56 600x600 Ghus.jpg
    384.5 KB · Visningar: 20
  • 28 FS vanliga bilder 28 1250dels sek 48 mm iso 100 900x600.jpg
    28 FS vanliga bilder 28 1250dels sek 48 mm iso 100 900x600.jpg
    391.5 KB · Visningar: 17
  • 100%Crop  28 600x600 Ghus 28.jpg
    100%Crop 28 600x600 Ghus 28.jpg
    350.1 KB · Visningar: 24
Nästan alla objektiv kan fås att se bra ut när man fotograferar på korta avstånd, så de där bilderna säger inte så mycket tyvärr ...

Ja, en vy över ett lite större område, gärna med byggnader i ett kvarter, eller som bl a jag gör plåtar från balkong eller fönster över stan ger ju lite bättre referenser.

Det blir då lättare att se kantskärpa (eller i värsta fall frånvaron av sådan), mittskärpa, detaljering, distorsion och CA. Vidare att man använt LV ( med utsnittsförstoring där huvudskärpan lagts och manuellt fokus) OCH dessutom AF för att säkerställa att AF är rätt kalibrerad.

Det är lättare för betraktaren i gemen att associera till hus, murar, parkerade bilar, gatstenar o s v. Men närbilder är ju inte av ondo heller. Ibland är man tvungen att ta till sådana på i alla fall 1,2 meter när man vill testa AF på referensavstånd för 24mm (50x brännvidden), men ssv säger det inte så mycket mer än att visa träffsäkerhet med AF.

Edit: Såg att det blivit bilder utlagda enl mina önskemål under tiden jag skrev denna kommentar. Se speciell kommentar till mr Edlund.

100 % Crop 600 x 600 P

100 % Crop 600 x 600 P

Under tiden jag skrev mitt svar till afe så hann du lägga upp dessa bilder på precis sådana motiv jag hänvisade till som lämpliga exempel.

Dock bör man nog visa hela bilden utsnitten är tagna ifrån samt markera var i bilden utsnitten är tagna. Det blir svårt att avgöra annars.

Vidare om det är raw eller jpeg direkt ur kameran, i förekommande fall vilken konverterare, om bilderna är skärpta, okorrigerade eller korrigerade på annat sätt.

Ut och "trimma kameran igen":):)

MVH//Lennart

Inga utsnitt !
Dessa 2 bilder var hela bilder samt 100 % crop på 600 x 600 P
Jpg direkt tagna efter Afes inlägg. Ej använt LV men skärpt.
Handhållet men FS tilllåter inte större bilder än 800 x 800 600KB. Om du menar alla 36 MP och via länk.

Sorry, men så kraftigt nedskalade bilder (från 36 mp helbild) berättar varken lögner eller sanningar.
nej, jag menade att du kan visa hela bilden som den är i exempelvis 800 punkters bredd som illustration. Därefter göra skärmdumpar av utvlada utsnitt i 100 % från olika delar av bilden.
Man behöver helbilden för att se varifrån utsnitten är tagna.

Mvh//Lennart A

100 % Crop 600 x 600 P

100 % Crop 600 x 600 P
Väldigt "kalla"/ "stela" bilder.......................kamera utan AA filter??? Har svårt för bilder från sådana kameror...........................eller är det objektivet?

Väldigt "kalla"/ "stela" bilder.......................kamera utan AA filter??? Har svårt för bilder från sådana kameror...........................eller är det objektivet?

Jag tror att Edlunds avsikt var att visa skärpa mer än tonalitet. Jag har själv D800 utan E, men också en 36mp A7R utan AA-filter som jag kör Nikongluggar på ibland via adapter. Har även kört D800E. Filerna går att få identiska från dessa 3 kameror i efterbearbetningen.

I grunden är faktiskt Tamrongluggen lite varmare i tonen än Nikons 24-70/2.8 (åt det rödare hållet). Detta märks om man kör gluggarna med exakt samma framkallningsparametrar i ACR default. Nu är ju Edlunds bilder jpeg som kameran fått processa.

Så om Edlund vill vidimera att det var skärpa han ville demonstrera och inte tonalitet så tror jag inte vi kan skylla på objektivet.

//Lennart

100 % Crop 600 x 600 P

100 % Crop 600 x 600 P

För att undvika missförstånd. När jag skrev att det är önskvärt att visa helbilden med markering varifrån utsnitten i 100% är hämtade så kan man antingen själv göra en liten markering på helbilden (som ju inte behöver vara i full skala så länge den visar hela bilden) ELLER man kan placera navigatorn i bilden så det syns om det är hörn, mitt eller annat ställe skärmdumpen är klippt från.

Nu går det ju att se på dina 2 helbilder (om man tittar noga) var klippen är gjorda. Så det kanske bara är jag som är lite petig.

Jag deltar i en annan tråd där det läggs upp bildexempel och där har jag och andra kopierat in navigatorn.
Här är ett exempel som visar en extrem brännvidd (12 mm på en 36mp FF-kamera). Det är mer så jag menar, eller att du själv markerar på helbilden var utsnittet är hämtat. Annars är det lugna puckar.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2008596&postcount=321

När det gäller skärmdumpar: Windows bildvisare och en del andra ställer till med diverse otyg som egen skärpning och annat färgdjup än exempelvis ett riktigt fotoredigeringsprogram. Det är således mycket bättre att hämta skärmdumpar från exempelvis Photoshop, LR, DPP, Photoshop Elements, Capture NX, Capture One eller även freewareprommet Irfan View m fl.

Bästa Hälsningar

//Lennart Aspman

Sorry, men så kraftigt nedskalade bilder (från 36 mp helbild) berättar varken lögner eller sanningar.
nej, jag menade att du kan visa hela bilden som den är i exempelvis 800 punkters bredd som illustration. Därefter göra skärmdumpar av utvlada utsnitt i 100 % från olika delar av bilden.
Man behöver helbilden för att se varifrån utsnitten är tagna.

Mvh//Lennart A

Okey du tycker en skärmdump på 800 x 800 istället för helbild hmmm men då får man ju inte med hela bilden.
De illustrationer jag uppvisade höll som du rekommenderade måtten 799 x 533 P mer får man inte ha när bilden är rektangulär.
Det går bra att ladda ned bildrna om du klickar först på bilden så blir den större hehe.

Vad jag gjort är att förminska helabilden inom de ramar som FS ger och då blir inte bilden större än ca.800 x 534 P som mina exempel är. Sedan finns ju också högst 600 KB.
Helklart väldigt lite ifrån 36 MP när man endast kan uppvisa 0.42 MP av dessa 36 MP. Därav helt rätt att jag ville uppvisa bästa möjliga skärpa men denna med tonaliteten har jag inte i detta fall lagt ned någon kraft iom jpg direkt ur kameran.

100 % Crop bilderna visar ju mer äkta vara och helhets bilderna vart jag tog dessa crop delar.

Tyvärr så kan man inte ta in dessa 100 % Crop bilder i FS totala tillåtna storlek av 800 x 800 när de blir större än de 600 KB man får ha här.

Okey du tycker en skärmdump på 800 x 800 istället för helbild hmmm men då får man ju inte med hela bilden.
De illustrationer jag uppvisade höll som du rekommenderade måtten 799 x 533 P mer får man inte ha när bilden är rektangulär.
Det går bra att ladda ned bildrna om du klickar först på bilden så blir den större hehe.

Vad jag gjort är att förminska helabilden inom de ramar som FS ger och då blir inte bilden större än ca.800 x 534 P som mina exempel är. Sedan finns ju också högst 600 KB.
Helklart väldigt lite ifrån 36 MP när man endast kan uppvisa 0.42 MP av dessa 36 MP. Därav helt rätt att jag ville uppvisa bästa möjliga skärpa men denna med tonaliteten har jag inte i detta fall lagt ned någon kraft iom jpg direkt ur kameran.

100 % Crop bilderna visar ju mer äkta vara och helhets bilderna vart jag tog dessa crop delar.

Tyvärr så kan man inte ta in dessa 100 % Crop bilder i FS totala tillåtna storlek av 800 x 800 när de blir större än de 600 KB man får ha här.

Du missförstår mig! Skrev att 800 punkters BREDD visar en nedskalad helbild. På den bilden bör man märka ut var sedan 100% utsnitten är tagna ifrån. Antingen genom att själv rita dit en markering eller ha en liten navigator infälld i skärmdumparna som ju blir i 100% i tillåten maxstorlek (800x800 punkter eller därunder).

Så du har gjort rätt, förutom att att på helbilden markera varifrån utsnittet är taget. Det är enklare då för betraktaren att veta var i bilden det hela är hämtat ifrån och därifrån kunna tänka sig skärpedjup, bokeh, kantskärpa, ev CA etc.

Det behövs INTE på exempelvis mina gitarrbilder som är ganska nära och lätta att följa men på dina husbilder hade det varit till hjälp. Hoppas du förstår nu att jag bara önskade en tydlighetsmarkering. Själv brukar jag använda en navigator som jag fäller in i utsnitten.

Ibland glömmer även den sämste det för det har jag gjort ett antal gånger:):)

Återigen bästa Hälsningar

Lennart A

Då e jag med i racet igen och kan säga okey vilken tur att jag gjorde rätt på de flesta punkter.
Detta med att göra skärmdumpar i 100 % Crop är jag däremot inte hemma på för jag vet inte skalmässingt i det program jag använder vart jag ligger i både upplösning pixlar eller KB. Och FS har en lite dum skalförändring för minsta överträdelse.
Tag dessa 800 x 800 som på vanliga rekatgulära kort blir HÖGST 800 x 534 P och 600 KB. Går man över något av dessa mått exempel 801 x 534 ca.387 KB som är mindre än de tillåtna 800 x 800p 600 KB, så bantar FS ned det bildinläget till 800 x 534 85 KB.

Denna mindre data mängd är ju lika med större komprimeing och sämre detaljåterginning.

Strator har ju en del blanka detaljer och dess strängar ger mycket bra möjligheter att visa hur bra både kamera och objektiv är så därhar du en fördel din blueslirande rockgubbe.

24-70 till min d800

Tänkte köpa ett zoomobjektiv då jag redan har et par fasta gluggar.

Nikkor 24-70 verkar vara väldigt omtyckt och bra objektiv. Såg att det var från 2007. Inte för att det blir sämre för att det kommer nåt nytt men är det på g någon ny motsvarighet inom den närmsta tiden?

Hur lång tid brukar det gå mellan de kommer med uppdaterade versioner av zoomobjektiv av detta slag?

Vill ha så ljustarkt så möjligt så 2.8 är vad jag är ute efter.

Vad tror ni? bara att köpa eller kommer det något nytt intressant inom närmsta året tros?

Tänkte köpa ett zoomobjektiv då jag redan har et par fasta gluggar.

Nikkor 24-70 verkar vara väldigt omtyckt och bra objektiv. Såg att det var från 2007. Inte för att det blir sämre för att det kommer nåt nytt men är det på g någon ny motsvarighet inom den närmsta tiden?

Hur lång tid brukar det gå mellan de kommer med uppdaterade versioner av zoomobjektiv av detta slag?

Vill ha så ljustarkt så möjligt så 2.8 är vad jag är ute efter.

Vad tror ni? bara att köpa eller kommer det något nytt intressant inom närmsta året tros?

Förhoppningsvis så håller Nikon på med en ny 24-70 med VR, men det kan dröja många år innan den kommer ut. När det gäller objektiv så är 2007 inte särskilt gammalt.

ANNONS
Götaplatsens Foto