Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu får man tydligen inte skriva "skitsnyggt" längre!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra1980

Aktiv medlem
Jag har aldrig tidigare skrivit bara ett ord så här, men idag när jag surfade runt bland bilderna hos medlemmarna så såg jag en bild som jag tyckte var skitsnygg helt enkelt och jag hade ingen ork eller lust att just nu skriva en längre kommentar och gå in på varför jag gillade bilden utan skrev bara skitsnygg! för jag vet själv hur glad jag blir när någon gillar min bild så tanken var: bättre en sådanhär kommentar än ingen alls (fotografen får i alla fall ett hum om hur bilden uppfattas). Men nej det fick jag inte skriva det MÅSTE vara en längre kommentar. Jag säger inte att min kommentar var bra, men den var bättre än ingen alls!

Alltså mitt sätt att se på saken är att det största problemet på fotosidan är inte kvalitén på kommentarerna utan bristen på dem, varför ska då sådana här saker ligga ivägen? Jag tycker att allt krut nu ska ligga i att få folk att kommentera mer, jag har själv märkt att det har blivit svårare att få kommentarer I bildkritik.

Vi har haft en minimilängd på kommentarer väldigt länge, ett tag var den på hela 30 tecken men det vart det mycket diskussion om. Så "skitsnygg" kan du inte skriva men däremot "skitsnyggt!" borde gå...

Om någon orkar ta ännu en debatt om kvalitet vs kvantitet på kommentarer så kör på... :)

Hmmmmm

Så får du skriva : snygg som skit...om det är det du menar.

Annars finns många bättre uttryck på Svenska; håppas jag!
/Erik J

Ja jag har aldrig skrivit en så kort kommentar tidigare, så jag vet inte minigränsen. Men varför en minimigräns överhuvudtaget.

Jag ville bara skriva vad jag kände, jag vet själv hur fruktansvärt frustrerande det är att inte få någon kommentar, så jag reagerar starkt när det finns hinder överhuvudtaget för att skriva kommentarer. Men det är väl mitt enormt dåliga fotografiska självförtroende som gör att jag vill ha kommentarer. Har raderat alla bilder jag inte fått kommentarer på i bildkritik, då jag av någon anledning slutar gilla dem själv när jag inte får kommentarer på dem, så för mig är det viktigt att bara få veta vad folk tycker.

Eller du kan ta till lite särskrivning, och tjäna ytterligare ett tecken.
"Skit snyggt!"

Nu vet jag inte vilken pool du ville skriva din kommentar i men jag utgår ifrån att det var en kritikpool. Man hör ju bara på namnet vad det är för pool... en pool för KRITIK... hur svårt är det?

Gå med i en bokklubb där dom informerar om spelreglerna och där dom uttryckligen förklarar för dig vad det handlar om. Deras huvudinriktning och kärnan i bokklubben handlar om att analysera och tolka en bok som alla läst. Vid medlemskapet har du godkänt detta och alla är där av samma anledning.

Vid första träffen så samlas alla, hungriga och törstande att få ta del av varandras intryck av boken. När du skall analysera och tolka boken och intrycken så säger du bara "skitbra!"

Hur länge tror du att du får vara kvar i bokklubben?

Kalle_B skrev:
Nu vet jag inte vilken pool du ville skriva din kommentar i men jag utgår ifrån att det var en kritikpool. Man hur ju bara på namnet vad det är för pool... en pool för KRITIK... hur svårt är det?

Du ska inte utgå ifrån sådant du inte vet något om. Det var inte i någon pol överhuvudtaget utan den låg bland fotografens övriga bilder.

Gurra1980 skrev:
Du ska inte utgå ifrån sådant du inte vet något om. Det var inte i någon pol överhuvudtaget utan den låg bland fotografens övriga bilder.

Hehe, huvet på spiken.

(men Bexelius tillhör en av "proffstyckarna" här på fs som har lite för mycket skrivklåda i fingrarna ibland)

Gurra1980 skrev:

Jag visste inte om det var en kritikpool, därför skrev jag att jag "antog" detta av flera anledningar, dels att dom flesta kommentarerna torde komma till just kritikbilderna och sedan skrev du inte ut alls i vilken pool eller hur du ville skriva din kommentar, därför fick jag anta. Men jag ber om ursäkt för mitt fel i gissningen.

Är det ingen kritikpool så känner isåfall jag att man bör kunna skriva vad som helst och hur kort som helst... Det är kritikpoolerna jag värnar om och dessa har ju ballat ur som så mycket annat...

Men åter igen, ursäkta för mitt misstag

Kalle_B skrev:
Vid första träffen så samlas alla, hungriga och törstande att få ta del av varandras intryck av boken. När du skall analysera och tolka boken och intrycken så säger du bara "skitbra!"

Det kan ju vara så att om jag hade skrivit boken och alla andra går därifrån utan att säga något alls så blir ju det lite svårt att tolka och jag kanske slänger den och börjar skriva en ny, men om någon säger skitbra! så vet jag ju ialla fall det och då går jag nog vidare med den boken och försöker på annat sätt få reda på hur jag ska utvecklas därifrån.

Oavsett om man inte vet varför så har det en positiv verkan om man vet vilka av ens bilder som är bra och vilka som inte är bra, man kan då sätta sig och analysera själv och så småningom se olika mönster i ens dåliga och bra bilder, det är så jag gör med den info jag får om mina bilder på fotosidan.

js1 skrev:
Hehe, huvet på spiken.

(men Bexelius tillhör en av "proffstyckarna" här på fs som har lite för mycket skrivklåda i fingrarna ibland)

ojdå... handlar inte ett forum om att olika människor tycker och tänker olika? jag skriver det jag tycker, inte alltid jag har rätt, men inte alltid jag har fel heller...

Förövrigt, skrev inte du precis ett inlägg som konstaterade någonting utifrån vad du tycker? så då kanske vi är två proffstyckare?

ANNONS
Götaplatsens Foto