Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu går det att beställa 300 D i svart

Produkter
(logga in för att koppla)
fjalstal skrev:
Å du Kim, om du inte har förmågan att läsa mellan raderna eller att helt enkelt förstå en smily kommer du bli gruvligt irriterad om du ger dig in i diskussioner med ett sånt cyniskt generation-X-arsle som jag. Om du verkligen tar vissa inlägg om att sälja familjen på allvar så blir då jag lite orolig för dig.
Hehe...du behöver inte oroa dig ;-)

fjalstal skrev:
Fast det är klart, kunde jag sälja svärmor så hade jag gärna gjort det, men det blir nog bara en IXUS av henne så det är väl inte så stor idé antar jag :D
Vad-då...det är väl inget fel på en IXUS? bra affär jue :D

Tydlighet!?

Sicken tråd. Mellan raderna tycker jag mig se att alla tycker ungefär samma sak (nästan iaf) men sätten att framföra åsikter och sättet att läsa andras skiljer sig enormt jmf med själva meningsskiljaktigheten. Ur denna synvinkel är denna tråden knappast unik.
Ex. på (o-) tydlighet saxat från en föreläsning på tal om tydlighet.

Påstående:
"Tjejer blir lättare förkylda än killar"

Slutsatser:
"Visst, tjejer smittas väldigt lätt" alt. "tjejer smittas väl inte lättare än killar!"

"Jo, killar får kraftigare förkylning än tjejer" alt. "äh tjejer blir ju helt sänkta jmf med killar!"

Det finns givetvis en uppsjö av exempel men det är ganska intressant att läsa och tolka alla trådar. Kanske kan man bli bra fotograf för att man är bra på svenska??? ;)

/ Andreas

sagan skrev:
Du tycker inte det framgick tydligt redan tidigare? Jag tycker inte det kan sägas så mycket tydligare än så här:

Du får ursäkta att det blir lite oklart när du tidigt i tråden skriver att seriösa fotografer inte vill ha billiga plastgrejjer och syftar på 300D resp 10D, och senare i tråden skriver att vad som är seriöst hänger på användaren inte på prylen.

Det är du som tillhör den "ironiska generationen" inte jag. Ta inte alla inlägg på blodigt bokstavligt allvar.

Andreas U skrev:
Sicken tråd. Mellan raderna tycker jag mig se att alla tycker ungefär samma sak (nästan iaf) men sätten att framföra åsikter och sättet att läsa andras skiljer sig enormt jmf med själva meningsskiljaktigheten. Ur denna synvinkel är denna tråden knappast unik.
Ex. på (o-) tydlighet saxat från en föreläsning på tal om tydlighet.

Påstående:
"Tjejer blir lättare förkylda än killar"

Slutsatser:
"Visst, tjejer smittas väldigt lätt" alt. "tjejer smittas väl inte lättare än killar!"

"Jo, killar får kraftigare förkylning än tjejer" alt. "äh tjejer blir ju helt sänkta jmf med killar!"

Det finns givetvis en uppsjö av exempel men det är ganska intressant att läsa och tolka alla trådar. Kanske kan man bli bra fotograf för att man är bra på svenska??? ;)

/ Andreas
Japp, det blir väl lätt så att man tolkar in betydligt mer än vad som faktiskt står.

Arleklint skrev:
Du får ursäkta att det blir lite oklart när du tidigt i tråden skriver att seriösa fotografer inte vill ha billiga plastgrejjer och syftar på 300D resp 10D,
Det har jag inte skrivit...du borde källforska betydligt bättre.

sagan skrev:
Det har jag inte skrivit...du borde källforska betydligt bättre.

Det var nog många som tolakde det så.

Utdrag från tidigare inlägg:

sagan skrev:
de flesta som tar sin hobby på allvar vill ha ordentliga prylar, inte billiga plastgrejer....det gäller oavsätt intresse.

Svar på det:

Var snäll och bekräfta för mej (och kanske andra) att du nu bara inte med "billiga plastgrejer" syftar på 300D? För det skulle vara lite väl magstarkt...!

Och vidare ditt svar på det :

Jag syftade givetvis på 300D.

Hur skall man kunna tolka det annorlunda än att du anser att 300D ägare inte tar sin hobby på allvar??

sagan skrev:
"de flesta"..en väldig skillnad mot alla...tolka inte in saker som faktiskt inte står.
Ok, så du menar att det trots allt finns en liten minoritet 300D-ägare som tar seriöst på sin hobby? Ja, det var ju nyanserat av dig Kim.

Hur skall vi kunna identifiera dessa personer, så vi inte råkar beblanda oss med oseriösa fotografer, gud förbjude? Kan vi kolla efter speciella kännetecken? Vilka objektiv de har valt till kanske? Eller hur många bilder de har på räkneverket?

Jag vill inte lägga mig i den här diskussionen egentligen då jag tyckte den spårade ur för ganska längesedan, men en sak slog mig plötsligt...

Kanske är det den personen med en enkel, plastig gammal analog kamera som är den verklige seriösa fotoentusiasten. Han insåg med sitt förstånd att han inte behövde en bättre kamera för att prestera bra bilder efter sitt behov... ?!

Inget fel med en dyr kamera, men de billiga kamerorna blir ju inte sämre för att det råkar finnas en dyrare på marknaden. Hade 300D varit den enda digitalaren på marknaden hade vi alla som vill fota digitalt antagligen älskat detta tekniska underverk... eller?

Jaja.. bara lite funderingar. Hoppas ni inte misstolkar mig på ngt sätt.

mvh //Peter

jimh skrev:
Ok, så du menar att det trots allt finns en liten minoritet 300D-ägare som tar seriöst på sin hobby? Ja, det var ju nyanserat av dig Kim.
Tror helt ärligt att det är så det ligger till, japp, 300D säljs till "medelsvenssons" i stora mängder men oxå till fotografer som tar sin hobby på största allvar.

jimh skrev:
Hur skall vi kunna identifiera dessa personer? Kan vi kolla efter speciella kännetecken? Vilka objektiv de har valt till kanske? Eller hur många bilder de har på räkneverket?
Man kollar på bilderna, givetvis...som alltid (oavsätt kamera).

Herregud... håller ni på ännu? 132 svar och 4928 visningar på en tråd som jag bara lade in som en information för alla som planerar att köpa en 300 D...

Trodde väl aldrig att det skulle bli så populärt att diskutera kamerafärg m m?

:eek:)

sagan skrev:
Tror helt ärligt att det är så det ligger till, japp, 300D säljs till "medelsvenssons" i stora mängder men oxå till fotografer som tar sin hobby på största allvar.

Men hur skall vi se på de 300D-ägare som finns på fotosidan då? Vilken kategori tillhör dom?

Och hur skall vi se på de 10D-ägare som finns på fotosidan?

Jag frågar dig Kim. Jag har inte fått någon klar bild av vad du egentligen menar i denna tråd.

edit: Detta var svar på din motfråga som du tog bort.

Ursäkta att jag lägger mig i eran dialog, men jag tror det är enkelt svar på frågan om vem som köper vad...

1) Dom som har spenderat 10'000:- på en 300D har antagligen tänkt igenom sitt köp och insett att dom kan prestera riktigt fina bilder med den här fina kameran.

2) Dom som köper en 10D har också lagt mycket pengar och har antagligen insett att de behöver en sådan kamera.

Oavsett om man lägger 10'000 eller 15'000 på en kamera så anser iaf JAG att man är en seriös fotograf!

Jag skäms ibland för att jag smyger runt med en egentligen värre kamera än vad jag behöver. Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker faktiskt det är fel att kalla en fotograf oseriös för att den "bara" lägger 10'000 på en kamera...

som det var sagt tidigare... kolla in vad personen ifråga fotograferar och hur den använder sin utrustning.

Bara det att skaffa sig ett medlemsskap här på F.S. tycker jag är ett tydligt tecken på att man är seriös fotograf och vill lära sig mera om denna teknik... eller vad tycker ni?

oj, vad långt det blev. jaja, lite tankar igen bara.

mvh //Peter

Men om man inte gör så bra bilder då?

Kan man vara seriös om man är nybörjare, okunnig och "bara" har råd med en 300D?

"Seriös" för mig handlar om att man har en vilja och ambition att göra så bra bilder som möjligt med den utrustning man har. Alltså att man anstränger sig för att lära sig mer och bli bättre. Hur bra bilder man gör och vilken utrustning man har tycker inte jag hör dit.

Arleklint skrev:
"Seriös" för mig handlar om att man har en vilja och ambition att göra så bra bilder som möjligt med den utrustning man har. Alltså att man anstränger sig för att lära sig mer och bli bättre. Hur bra bilder man gör och vilken utrustning man har tycker inte jag hör dit.
Fint, då är vi helt överens.

Seriös = allvarlig = en sinnesstämning/inställning.

ANNONS
Götaplatsens Foto