Annons

Nu går det att beställa 300 D i svart

Produkter
(logga in för att koppla)
Sammanfattning

Jag tror vi till slut kan göra en sammanfattning av den här tråden, så att de som inte har läst den slipper läsa alla inlägg:

1) 300D går att köpa i svart!

2) En seriös fotograf är en person med kamera som har ambitionen att lära sig mer om foto och utöva dess konst oberoende utrustning och tidigare erfarenheter.

Har jag missat nåt?

mvh //Peter

Re: Sammanfattning

peter_wahlström skrev:
Jag tror vi till slut kan göra en sammanfattning av den här tråden, så att de som inte har läst den slipper läsa alla inlägg:

2) En seriös fotograf är en person med kamera som har ambitionen att lära sig mer om foto och utöva dess konst oberoende utrustning och tidigare erfarenheter.

Har jag missat nåt?

Nix. Det är 142 inlägg i ett nötskal...

Det talas om seriösa fotografer här. Kan de som svängt sig med ordet utveckla vad det innebär att vara en "seriös" fotograf

/Johan

Re: Sammanfattning

peter_wahlström skrev:

Har jag missat nåt?

mvh //Peter

Vid den Stora Guden sluta inte nu!!! ;)
Denna tråd påminner starkt om snubben som frågade vad klockan var... å han fick förklarat för sig hur den är konstruerad... ;)

hansen2 skrev:
Det talas om seriösa fotografer här. Kan de som svängt sig med ordet utveckla vad det innebär att vara en "seriös" fotograf

/Johan

Jag tror vi var ganska överens om vad jag skrev innan, men det kanske du har läst?

"En seriös fotograf är en person med kamera som har ambitionen att lära sig mer om foto och utöva dess konst oberoende utrustning och tidigare erfarenheter"

Sen finns det väl en miljon tolkningar om vad en seriös fotograf är... det vikiga är väl att man inte ser ner på andra och på nåt sätt förklarar för dom att man är en värdelös fotograf som inte tar sin hobby på allvar bara för man har billig kamera, lite utrustning, annorlunda objektiv, ett visst märke bla bla bla bla...

Det går säkert att skriva ytterligare 142 inlägg i den här tråden, men för min del så känns det omotiverat att diskutera det här vidare...

mvh//Peter

Re: Re: Sammanfattning

Gunnlaug skrev:
Vid den Stora Guden sluta inte nu!!! ;)
Denna tråd påminner starkt om snubben som frågade vad klockan var... å han fick förklarat för sig hur den var konstruerad... ;)

SLUTA NU?! I h-te heller! Innan tråden dör ut (dvs när 30000d kommer...) definitivt måste vi ju ha hittat ett argument som håller för teknisk hårdgranskning så vi kan köpa svart kameror med gott samvete. Att en svart kamera är bättre än en silvermålad på något vis går nog inte bevisa. Själv vill jag gärna att en kamera är svart. Varför kan jag inte förklara på nåt annat sätt än att det bara ska vara så. Kanske Canon har sett sin målgrupp som de pryltokiga och att svart inte är så vanligt på andra elektronikprylar än kameror. Själv hade jag gärna köpt en knallröd 300d men risken då är väl att man hade betraktats som en blandning av spetälsk och knarkare av fotografkollegerna, så jag får väl vara konservativ för en gångs skull och köpa svart också i fortsättningen.

:D

Re: Re: Re: Sammanfattning

fjalstal skrev:
SLUTA NU?! I h-te heller! Innan tråden dör ut (dvs när 30000d kommer...) definitivt måste vi ju ha hittat ett argument som håller för teknisk hårdgranskning så vi kan köpa svart kameror med gott samvete. Att en svart kamera är bättre än en silvermålad på något vis går nog inte bevisa. Själv vill jag gärna att en kamera är svart. Varför kan jag inte förklara på nåt annat sätt än att det bara ska vara så. Kanske Canon har sett sin målgrupp som de pryltokiga och att svart inte är så vanligt på andra elektronikprylar än kameror. Själv hade jag gärna köpt en knallröd 300d men risken då är väl att man hade betraktats som en blandning av spetälsk och knarkare av fotografkollegerna, så jag får väl vara konservativ för en gångs skull och köpa svart också i fortsättningen.

:D

Tyvärr är det nog så enkelt, att Svart står för tungt svårmod, lidande dvs, det mytiska konstnärskapet i sin linda... (Allt detta förkroppsligat i det svarta) En svart trenchcoat som den 'seriöst' skapande käckt har slängt över sina späda svårmodiga axlar, visar på ett stort & seriöst konstnärskap... En Svart kamera som dinglar med en lika svart XXL-glugg skapar samma intryck... För vill man bli tagen för Seriös... ja då måste man ju se 'Dödligt' seriös ut ;)

Senast ändrad:
Som de flesta nog begriper handlar dessa dispyter om status. Den som har den senaste grejen är coolast. Så är det nog inom alla hobbies. Det finns säkert svampplockare som har den senaste svampkniven med borsta-bort-jord-borste tillverkad av elefanthår för att klara de hårdaste tagen i svampskogen.

Men roligast har jag haft åt 10D-ägare som aldrig skulle skriva ett ont ord om sin superduper-10D. Nu har de tecknat sig för en 20D som garanterar en högre plats i hierarkin. Då, helt plötsligt, börjar dessa kvirra över brister som de "dragits" med sin 10D - fånigt men roligt :)))

/Johan

hansen2 skrev:
Som de flesta nog begriper handlar dessa dispyter om status. Den som har den senaste grejen är coolast. Så är det nog inom alla hobbies. Det finns säkert svampplockare som har den senaste svampkniven med borsta-bort-jord-borste tillverkad av elefanthår för att klara de hårdaste tagen i svampskogen.

Men roligast har jag haft åt 10D-ägare som aldrig skulle skriva ett ont ord om sin superduper-10D. Nu har de tecknat sig för en 20D som garanterar en högre plats i hierarkin. Då, helt plötsligt, börjar dessa kvirra över brister som de "dragits" med sin 10D - fånigt men roligt :)))

/Johan

Ja själv har jag Merklinräls (obs!) MED Banvall... det är ett måste ;)

HDFS) (KGS skrev:
Läste nyss i en annan tråd en Mk II innehavare som redan är tveksam till att en 20D skulle duga ens som reservhus. Snart kommer en 1DS ägare att garva läppen av sej åt Mk II´s lilla sensor...

Varför utgår du ifrån att alla skulle ha samma behov av prylar? Jag antar att du syftar på Omars inlägg. Hans invändningar mot 20D är välgrundade utifrån hans behov.

Säljer man bilder på flygande fåglar är kvalitet + plus snabbhet en viktig egenskap. Att 20D bara har 6 bilders buffert blir ju ett problem för honom - knappast för så många andra.

Omar har för övrigt tagit en hel del bra fågelbider med sin svärfars 300D och var överraskad över hur bra den är. Att varken 300D/20D räcker riktigt för honom långsiktigt är väl inget att håna honom för.

hoppas verkligen inte att någon tog det som att jag hånade honom!! det var en replik till "någon" som tyckte att en 300D inte dög (åtminstone inte om man ville bli betraktad som seriös fotograf) för att den inte var lika bra som en 10/20D... det finns alltid nån som har högre krav. Det gör inte någon annan mindre seriös. Det var bara så jag menade.

Varför är en svart kamera (i komposit) bättre än en silverfärgad?

- Lacken på en silvrig kamera skavs av hur lätt som helst.

- Den silvriga kameran skapar mer uppmärksamhet när man försöker ta spontanbilder.

Vad bygger jag detta på?

- Har haft en svart F80 i nästan 3 år och den har varit med överallt, och även i backen några gånger. Ser fortfarande kanonfin ut. Min silvriga F65:a har jag bara haft sedan i april och den är redan skavd in på till den ljusgråa plasten, skitfult. (kompisens eos 300 är lika fult skavd, dock lite mer efter drygt 2 år.).

- Har haft båda kamrorna med mig på krogen och den silvriga har fått mer uppmärksamhet och därmed inte lika trevliga bilder.

Därför kommer jag alltid att välja en svart kamera före en silvrig. Om den inte är av metall då, då brukar ju den svarta lacken bli skavd...

ANNONS
Götaplatsens Foto