Annons

Ny dator, lagring och säkerhetskopiering mm...

Produkter
(logga in för att koppla)

666

Aktiv medlem
Köpt ny dator, en laptop. Har över 30 000 jpeg-bilder i min gamla stationera dator.

När jag laddar in bilderna bränner jag dom alltid på CD innan jag formaterar minneskorten, eller gör något med bilderna, men det är den ända back-up jag har.

Idag har jag Photoshop Elements 3. Funderar på Elements 8 till nya datorn.

Jag behöver ett prisvärt, enkelt och säkert sätt att lagra bilderna och gör backup av dom.

Ska jag ha ett kabinett med 2 SATA-hårddiskar, va fan nu det är..., som jag flyttar över mina exicsterande bilder , och nya, till?

Om jag ska iväg o visa tex bildspel tänker jag ha det på en liten vanlig lös hårddisk. Kopiera på CD tänker jag fortsätta med.

Koppiering/spegling ska ske automatiskt, jag är inte intresserad av att krånglla en massa själv, datorer ska bara funka..........

JL

vill du på ett enkelt sätt göra backup köp en dator med 2 likadana hårddiskar och kör raid 1 på på den vid haveri så är den andra hårdisken identisk med den som rasat spegling sker automatiskt då

Jag har ju precis köpt ny dator... Jag behöver något externt, ska gärna funka med gamla datorn också, den har XP, nya har 7, spelar det någon roll..?

Det bästa och enklaste du kan göra med enbart två diskar är att ha ena som arbetsdisk och den andra som backup. På detta sätt skyddar du dina original på bästa sätt. Däremot behöver du "alltid" ha dessa två diskar hemma så komplettera gärna med en extern hårddisk du förvarar på annan brandzon som någon annan skrev i en annan diskussion. Den externa tar du hem då och då och kopierar de mappar på backupdisken som inte redan finns på den externa.

Jag gör alltid så att när jag laddar in bilderna till datorn så lägger jag dem alltid på backupdisken först och sedan kopierar jag dem därifrån till arbetsdisken.

Detta är om man jobbar med raw-filer och har något program, tex Lightroom, som inte gör förändringar på själva filerna utan lagrar det i en databas som man sedan kan ta backup på till backupdisken.

Jag har skrivit lite mer tidigare:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1417103#post1417103

vill du på ett enkelt sätt göra backup köp en dator med 2 likadana hårddiskar och kör raid 1 på på den vid haveri så är den andra hårdisken identisk med den som rasat spegling sker automatiskt då

RAID ger ingen backup, dock redundans (i vissa fall). Det är en väldigt stor skillnad! Om man råkar ta bort filerna själv, råkar ut för datorintrång, buggar i programvara osv osv så ger RAID inget skydd alls. RAID skyddar mot att en hårddisk rent fysiskt rasar, och minimerar nedtiden till följd av detta, men hjälper absolut inte mot handhavande- eller mjukvarufel. Och fysiska hårddiskkrascher är väldigt ovanliga, även om det naturligtvis händer. (Jo då, jag råkade själv ut för en så sent som förra helgen.) Jag har heller knappt aldrig sett någon bärbar dator med stöd för RAID.

Själv har jag köpt en extern backupdisk. (Sådana finns att köpa för jämförelsevis en spottstyver idag.) Varje gång jag kopierar bilder från minneskorten så lägger jag dem först på en mellanlagringsplats på datorn, därifrån importerar jag till bildhanteringsprogrammet (vilket kopierar bilderna). Därefter tömmer jag mellanlagringsmappen, tar en backup till den externa disken (som annars är avstängd), och först därefter tömmer jag minneskorten. Dvs så fort jag har kopierat bilderna till datorn så finns det aldrig mindre än två kopior av råfilerna på två helt skilda media, och en kort stund finns det tre kopior (minneskort, mellanlagringsplats alternativt backupdisken, samt slutlig primär lagringsplats). Nästa steg är backup till DVD-skivor för förvaring i bankfacket. Jag skriver heller aldrig över en tidigare behandlad version av bilden, utan sparar alla nya versioner med nya namn.

Förvisso så får man kopiera filerna själv men på det här sättet är man i stort sett garanterad att alltid ha bilderna på något fungerande lagringsmedia även om något av dem skulle rasa mitt under arbetets gång. Och själva kopieringsprocessen går att automatisera om man vill det, så att man bara behöver dubbelklicka på en ikon eller liknande.

Vill man vara extra säker så kan man ha två externa hårddiskar och kopiera till båda, men bara ha den ena inkopplad till något åt gången. Då är man ganska väl skyddad även mot åsknedslag och liknande. Men då får man ju lägga en ytterligare slant också.

Är något sådant här en vettig grunka? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496965 och en extra hårddisk till den. Kostar en bit över 2000 spänn totalt. Och en rauter.

Har man inget behov av att enkelt ta den med sig så kan ju förstås ett hemma-NAS med lämplig lagringskapacitet vara ett fullgott alternativ. Man får en färdig låda med allt inbyggt, och den dyker väl antagligen upp som en nätverksenhet, klar att användas. (Men det får man med en extern hårddisk också.) Den stora vinsten skulle vara då man får möjlighet till RAID 1 i NAS:et.

Finns massor av bra förslag i tråden redan nu men jag slår helt klart ett slag för extern lagring. Dvs utanför din egen dator. Ingen RAID lösning inne i datorn således.

Själv använde jag länge en extern USB hårdisk. Före formatering av minneskort men efter kopieringen till datorn :) så backade jag upp allt till den externa disken. Min är av fabrikatet Maxtor och den har en trevlig liten knapp på framsidan som gjorde backupen mycket enkel. Bara att pilla till på knappen så fixade den det hela.

Jag växte dock snabbt ur denna 250 GB USB disk (det finns givetvis större) och insåg att det blev i längden billigare med en NAS. Dvs en nätverksbaserad hårdiskslösning. Jag köpte ett skitbilligt kabinett på Claes Olsson som rymmer två vanliga (billiga) diskar. Proppade i två TB SATA diskar och kopplade in kabinettet i mitt Ehternetnärverk. Kör dem i JBOD konfiguration (alla istoppade diskar fungerar som en enda stor) så i praktiken rymmer min backup 2TB.
Jag har inga problem med att risken ökar då de körs i JBOD Raid då min NAS enbart är en backup till hårdiskar i datorerna. Risken att allt pajjar samtidigt bedömmer jag som noll. Men kom ihåg att det finns en större risk med att köra i denna konfiguration.

Jag valde den enkla NASen då jag enbart använder den till backup och har noll användning för alla finesser som finns i dyrare alternativ. Gör inget heller att den bara har 100MB Ethernet. Den är plastig och väsnas en del men det gör inget heller då den bor i en garderob. Jag ser den således inte, hör den inte och har inte pillat på den sedan jag installerade den. Den bara fungerar. En passus: Den är faktiskt min andra. Den första gick sönder rätt snabbt efter installation och byttes ut. Den andra har tuffat på utan knot i två år nu. Absolut inget har hänt sedan dess.

Dock har jag ytterligare ett ess i rockärmen och det är för mina bilder som jag är väligt rädd om. De finns även uppbackade på DVDskivor. I två kopior på två olika fabrikat. Nojjig? Kanske men det har räddat mig en gång. Jag lyckade genom egen handling förstöra databasen i min mediadatabas. Innan jag hann backa tillbaka den fungerade kopian från NASen så gick en automatisk backup igång. Givetvis "förstördes" även den korrekta kopian på NASen. Nu var det enkelt att hämta hem en frisk kopia från DVD skivan och fixa till de förändringar som jag gjort efter att den var bränd. Vill minnas att jag behövde göra om materialet för runt 100 bilder. Om jag inte hade haft dessa skivor så hade det inneburit total förlust av data för över 60000 bilder......

Senast ändrad:
Tackar o bockar för alla förslag och kunskap! Jag har precis varit på posten, eller rättare sagt macken numera, och hämtat hårddisken jag länkade till + en extra T1-hårddisk, Telias router och Photoshop Elements 8, i går kom Telia säkersurf-skivan.

Nu ska det lekas hobbyhacker och koppla ihop alla grunker....................... Jag återkommer när jag fått fart på prylarna, begripit mig på dom och skapat mig en uppfattning.

JL 666

ANNONS
Götaplatsens Foto