Annons

Ny grupp för analogt fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hej! la upp denna i en annan tråd och forum också, vet inte o det hör hemma här men tänkte att en del av det vi kommer diskutera ryms även här under...:
Tänkte bara nämna att jag skapade en "ny" grupp för Analogt fotograferande. jag vet att det fanns en sedan tidigare. Men kände verkligen att det skulle vara roligt om vi som ändå verkar vara ett gäng hade en grupp där man förutom att dela och diskutera bilder även kunde dela åsikter och erfarenheter om Film, skanning och alla roliga och intressanta kameror som finns att fotografera med analogt. Kanke även tips om vart man kan köpa dessa saker eller vad för priser är rimliga att acceptera etc.
Hoppas både unga förmågor som gamla uvar kunde vara med och göra det levande.
Inser att det ÄR färre på forumen i största allmänhet och har inga större förhoppningar men vore väldigt kul att ha fler att diskutera detta med.
Gruppen heter Analog Fotografi.
Välkomna!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Bra initiativ, kanske är analog något som gör att fotosidan växer. Var och varannan ungdom går runt med en analog kamera
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Bra initiativ, kanske är analog något som gör att fotosidan växer. Var och varannan ungdom går runt med en analog kamera
Hoppas verkligen det vore väldigt roligt. Jag har så mycket frågor själv och saker jag vill dela med andra som också fotar analogt och har saknat det här på fotosidan och andra sidor. är med i en på DPreview också men det är rätt trögt och inte så överskådligt som här tycker jag.
 

Andreas U

Aktiv medlem
Fint! Det analoga lever som aldrig förr! (Har man Fotosidan som främsta plattform och benchmark för fotografi så är man säkert av en annan åsikt dock.) Bra initiativ!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Fint! Det analoga lever som aldrig förr! (Har man Fotosidan som främsta plattform och benchmark för fotografi så är man säkert av en annan åsikt dock.) Bra initiativ!
Ja men visst är det så! hehe jo det är nog sant, här ser jag det mest på bloggarna att folk plåtar analogt. men inte så mycket snack om det annars. Tack hoppas att det tar fart!
 

Ventures

Aktiv medlem
Vilken tråd blir den rådande?

Jag får väl erkänna mig som "återfallsförbrytare" när det gäller analogfoto även om det är högst sporadiskt.

Det är främst småbild som gäller För mig även om jag har en ärvd bälgkamera för 120-film.

Tycker man det är läskigt med manuella kameror finns de senaste "flaggskeppen" som i stort sett är som dagens digitala systemkameror men utan display på baksidan. De jag tänker på sparar t.o.m. exif-datan i inbyggt minne.

Jag har tillgång till mörkrumsutrustning men har inget mörkt rum bara. Det sitter ju fönster i varenda utrymme i kåken. Man får planera hur man ska ladda framkallningsdosan. Det går förstås att lösa med en "säck" som jag inte motiverat mig att skaffa.
Sedan skannar jag i en diaskanner och har hittills nöjt mig med digitala kopior.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vilken tråd blir den rådande?

Jag får väl erkänna mig som "återfallsförbrytare" när det gäller analogfoto även om det är högst sporadiskt.

Det är främst småbild som gäller För mig även om jag har en ärvd bälgkamera för 120-film.

Tycker man det är läskigt med manuella kameror finns de senaste "flaggskeppen" som i stort sett är som dagens digitala systemkameror men utan display på baksidan. De jag tänker på sparar t.o.m. exif-datan i inbyggt minne.

Jag har tillgång till mörkrumsutrustning men har inget mörkt rum bara. Det sitter ju fönster i varenda utrymme i kåken. Man får planera hur man ska ladda framkallningsdosan. Det går förstås att lösa med en "säck" som jag inte motiverat mig att skaffa.
Sedan skannar jag i en diaskanner och har hittills nöjt mig med digitala kopior.
Superkul att höra ) ja flera av de äldre manuella kamerorna är ju verkligen relativt enkla att manövrera trotts allt med bläandarförval etc.
Gå med i gruppen vet jag så blir vi fler och blir mer roliga diskutioner och bilder att dela, jag plåtar också digital men älskar verkligen att plåta analogt igen. <blir som två separata saker för mig och mig olika sake helt enkelt.
Analog fotografi heter gruppen :)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vi är nu 7 medlemmar, och några har börjat lägga in lite bilder. Kom igen nu alla analoga fotografer, slut upp i gemenskapen :D
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nu är det helg, och vi är 11 medlemmar nu så växer stadigt 😁 En hel del bilder och lite kul samtal om skanning och annat.
Trevlig helg!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tittade in i gruppen på kvällen och såg nu att vi var 18 stycken starka. Kul, om någon missat vår nya grupp så sök upp oss på sidans grupp under "analog fotografi".
/Martin.
 
ANNONS