Annons

Ny kamera och/eller ny glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Engan73

Avslutat medlemskap
Jag behöver lite stöd i min beslutsprocess. Jag fotar mycket sportfoton(främst fotboll och hockey) där jag framförallt har problem vid hockeyfotografering. Problemet är att ljuset är dåligt i hallarna så bilderna blir lite mörka och halvkassa i kvalité. Jag få köra ett gäng skottsalvor så kan man i bästa fall använda 20 kort av 300 som är OK...

Har idag en Eos600D och brukar köra med ett 55-250/4,0-5,6. Jag är medveten om att kameran inte är den snabbaste och att det kanske är för dålig iso. Objektivet e ju kanske inte heller så optimalt..

Frågan är vad som är hönan och vad som är ägget, ska jag sikta i första hand på att köpa ett 2.8 objektiv, det kanske löser biffen? Kanske jag istället ska skaffa en mer lämpad kamera(eos7d verkar vara bra för ändamålet och plånboken). Eller är det 7d+ en 2.8 glugg som gäller?

Stötta mig i processen ;-)
 
7d och 600d presterar väldigt lika vid samma ISO-tal så bildkvalitén kommer i stort sett bli oförändrad av att bara byta ut kameran. 7d har ju däremot större buffert, bättre autofokus och snabbare seriebildstagning vilket kan vara en fördel vid sportfotografering.
Störst skillnad får du nog om du lägger pengarna på ett bra 70-200 f2.8 objektiv som släpper in mer ljus än ditt nuvarande.
 
Ett alternativ kan vara ett fast ljusstarkt objektiv. Men när man kryper under 2,0 på bländaren börjar skärpedjupet bli påtagligt kort. Och man kan bara få den perfekta kompositionen inom ett begränsat område på planen. Själv sitter jag inte med kameran i beredskap hela tiden, så en paus när de är på andra sidan planen är inte helt fel.

Du kan också hålla nere priset om du skippar stabilisering. Tiderna är såpass korta att den inte gör någon nämnvärd nytta.
 
Stort tack för responsen, ja jag börjar nog i den änden att jag investerar i ett objektiv som släpper in lite mer ljus. Tittar på Canons eller Sigmas 70-200 f2.8, kanske finns andra mer prisvärda alternativ?
 
Nya varianten av Tamron 70-200 2.8 ska tydligen ha fått snabb AF. Gamla är däremot förhållandevis långsam. Nya varianten har dessutom stabilisering.
 
ANNONS