Annons

Ny kompaktkamera (helst Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Tänkte kolla lite med de kunniga här angående vad som rekommenderas när det gäller kompaktkamera (då menar jag kompakt som i att man kan ha den i fickan utan att det stör). Jag har en systemkamera (Canon 40D) som jag använder normalt men känner att den är många ggr otymptlig att ta med sig om man vill ha lite mer frihet men ändå ta schyssta bilder i på diverse tillställningar, fester etc.
Där börjar jag alltså fundera på att ha en sån också när man vet att man inte vill bära på den andra och inte behöver något av den rangen. Skulle vilja få tips om bra och prisvärda såna kameror på omkring 2000 kr samt även upp till 4000 kr som max!
Tacksam för alla tips!
 
En Canon Powershot S100 går nu att köpa för 2300 kronor (kolla på prisjakt eller pricerunner). Bättre kompaktkamera går nog inte att köpa för de pengarna. Har alla inställningar du kan behöva, inklusive raw-format. Samt bra sensor och bra optik.
 
aaah, nice! Ska kolla lite närmare på den. Hade kanske velat ha lite mer optisk zoom men kan kanske inte ska vara alltför kräsen :p. Tack för tipset!
 
Jag skaffade en S110 som i princip är samma kamera som S100 och den är riktigt bra tycker jag. Personligen vill jag inte ha mer zoom då det brukar betyda sämre optisk prestanda och sämre ljusstyrka.
 
Hej!

Jag har SX 50 i dessa fall som du beskriver. Läskig optisik zoom, RAW format, HD filmning m.m.
Ger riktigt bra resultat!

Rekommenderas!
 
Vare sig Canon G1 X, SX 50 eller EOS M går ned i en ficka utan att det stör. Möjligen i en rockficka. S100 anser jag är bästa kompromissen om man vill ha fickvänlighet och ändå hög bildkvalitet, utan att behöva betala skjortan för det.
 
instämmer

En Canon Powershot S100 går nu att köpa för 2300 kronor (kolla på prisjakt eller pricerunner). Bättre kompaktkamera går nog inte att köpa för de pengarna. Har alla inställningar du kan behöva, inklusive raw-format. Samt bra sensor och bra optik.

Har en och är jättenöjd
 
Jag har en Canon S100, men är litet besviken. Det är förmodligen inte just den modellens fel, utan tillkortakommanden som kommer med storleken. Prova en lånad kompaktkamera innan du slår till.

Per.

PS. Läs min semesterbildtråd om du vill ha detaljer.
 
ANNONS