Annons

Från system- till kompaktkamera...tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
30 bilder per sekund😎 4k photo, time lapse och massa lull lull, som verkligen får 40d (ja, jag ha ägt en) att verka mossig och seg. Det skiljer minst tio år av utveckling dem emellan.

Mjo...på pappret är de flesta spegellösa kameror riktigt vassa numer. Men i verkliga livet därute...vid t.ex fullödig sportfotografering...håller jag en bra D-SLR som vassare. Jag har gått från Nikon D7200 till Panasonic GX7...och det var aningen pickligare att fota på dotterns fotbollsmatcher med GX7an jämfört med D7200an. Jag har också en gång i tiden haft en Canon EOS 40D, och den är riktigt rapp i både AF och serietagning.

Ffa motivföljande AF...och att kunna se bild i sökaren utan avbrott...uppstartstid från viloläge (GX7an tar ca 0,5 sek när jag för den till ögat innan den 'vaknar'...och det är för länge i vissa lägen)...och batteritid...är sånt som är sämre.
 
Koolt! En sån vill jag ha. Har du några exempel på modeller?



Tillägg: Kipon gör tydligen en, enligt ztenlund. Finns det fler?

När jag kollade såg jag fler exempel, som Metabone, men den informationen tycks vara felaktig. Kanske är det bara Kipon som klarar m43/EF med af. Men andra klarar iaf IS o bländare.
 
Nej, så är det inte. Vad som menas med 14=28 mm på GM1 är att om du har ett objektiv med 14 mm (eller ställer zoomen på det) får du en bildvinkel som om du haft ett objektiv på 28 mm monterat på en kamera med småbildssensor. Alltså en med en sensor lika stor som filmrutan med 135-film. Detta har ingenting att göra med om det finns en spegel eller inte, utan hänger på storleken på sensorn. Det finns kameror med spegel med mindre sensor än småbild och det finns kameror utan spegel med småbildssensor. I fallet med GM1 så har den en sensor som ger en faktor 2 om man vill räkna om på detta sätt. Det betyder att den har 1/4 av ytan hos en småbildssensor. Din 40D hade en sensor som med motsvarande omräkning tarvade en faktor 1,6 (något mindre än 1/2 ytan hos en småbildssensor), dvs 14 mm på GM1 motsvarar 17,5 mm på den (28/1,6=17,5 mm).



Det finns givetvis, men jag passar på den då det finns andra som har bättre koll på systemet.



Du lär få fokusera manuellt, eventuell IS lär utgå och jag vet inte riktigt hur det blir med bländarkontrollen. I de här sammanhangen har Canon EF en nackdel i att alla objektiv har elektronisk bländarstyrning. De flesta av t ex Nikons objektiv har det inte, utan manövreras av en arm från kamerahuset, vilket gör att det går att bygga helt mekaniska adaptrar. Att sätta ett sådant teleobjektiv på GM1 kommer bli helt absurt, så jag undrar om du verkligen kommer att göra det. Kamerahuset ÄR litet och ett fast 300 mm som har en bildcirkel för småbild blir i sammanhanget ganska stort och tungt.

Nä, det är sant, tänkte mest på att ha den möjligheten men skulle jag använda min 300mm skulle det i så fall vara med statativ för enstaka fall, inget jag ska gå runt med :p.

I första hand vill jag ha kameran när jag gör min långa backpacker resa så därför vill jag ha en lätt kamera
 
Jag skaffade GM5 för att den är så liten och kompakt, en fickkamera med systemkamerans kapacitet.
Den ersätter inte min tjockkamera EOS 5D Mark III men de kompletterar varandra.

För Lumix GH4 finns det en Metabones Speed Adapter för Canon el. Nikon som gör att man kan använda många av deras objektiv. Men det fungerar inte på alla objektiv. Adaptern höjer ljusstyrkan med ett steg och kortar brännvidden med faktor 0,71. Lumix GH4 har blivit mycket populär för videofilmare. En mycket bra kombination för filmning är GH4, Metatabones speedadapter och Sigma 18-35mm/1,8.
Om adaptern fungerar på G7X, GM1, GM5 eller andra Lumixhus vet jag inte....


Är GM1 och 5 mindre än G7X?

Har inte hunnit gå till en fysisk butik än och jämföra så ska ta och göra det i morgon
 
Hur är det med makroobjektiv för t.ex. en GM1? Jag fotar gärna insekter och sånt samtidigt som jag gillar att fota landskap så vill ju gärna ha en kamera som klarar av de olika sakerna.

Finns så vitt jag vet i dag fyra macron till m43. Har själv ett Olympus M.Zuiko Digital 60/2,8 som är riktigt skarpt och som är otroligt litet och smidigt. Finns gott om tester på nätet om du vill se hur det presterar.
 
Med adaptrar kan du också använda en radda fina gamla manuella makroobjektiv från olika tillverkare. När du fotar makro fokuserar du ju ändå nästan alltid manuellt :)
 
Om du kan öka på din budget så att du kan få in kameror som Panasonic GM1 eller GM5 skulle jag definitivt förorda GM5 p.g.a. att den har sökare. Som redan påpekats är det ofta svårt att se sökarbilden om man bara har en display på baksidan. Att hålla kameran mot ögat när man fotograferar innebär även att man kan hålla kameran stadigare i och med att man kan ta stöd mot huvudet. GM5:ans sökare har även möjlighet att dioptri korrigera sökaren för smärre synfel.
 
Med adaptrar kan du också använda en radda fina gamla manuella makroobjektiv från olika tillverkare. När du fotar makro fokuserar du ju ändå nästan alltid manuellt :)

Makro med liten sensor är ju dessutom ganska trevligt eftersom man inte behöver så stor avbildningsskala för att motivet ska fylla sensorn vilket gör att man får större skärpedjup.
 
Hur är det med makroobjektiv för t.ex. en GM1? Jag fotar gärna insekter och sånt samtidigt som jag gillar att fota landskap så vill ju gärna ha en kamera som klarar av de olika sakerna.

Finns så vitt jag vet i dag fyra macron till m43. Har själv ett Olympus M.Zuiko Digital 60/2,8 som är riktigt skarpt och som är otroligt litet och smidigt. Finns gott om tester på nätet om du vill se hur det presterar.
Med adapter går det att montera i stort sett vilka objektiv som helst på en m4/3-kamera, och oftast när det gäller makrofoto är det inte kritiskt med autofokus.

Jag har tre gamla Olympusmakroobjektiv (med adapter) till mina m4/3-kameror. OM 50/3.5, OM 80/4.0 och OM 135/4.5. Dessutom några mellanringar för OM-objektiv för att komma riktigt nära. Alla tre objektiven saknar förstås AF.

Man kan hitta bra makroobjektiv från diverse tillverkare ganska billigt på Tradera, Ebay och Blocket (och kanske Fotosidans Köp&Sälj). Canon, Minolta, Konica, Nikon har alla gjort bra manuella makroobjektiv som går att använda på m4/3 med adapter.
 
ANNONS