Annons

Från system- till kompaktkamera...tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du kan öka på din budget så att du kan få in kameror som Panasonic GM1 eller GM5 skulle jag definitivt förorda GM5 p.g.a. att den har sökare. Som redan påpekats är det ofta svårt att se sökarbilden om man bara har en display på baksidan. Att hålla kameran mot ögat när man fotograferar innebär även att man kan hålla kameran stadigare i och med att man kan ta stöd mot huvudet. GM5:ans sökare har även möjlighet att dioptri korrigera sökaren för smärre synfel.

Fast har inte Gx7 sökare? Undrar var jag fick det ifrån i så fall...
 
Hmmmm, nåt jag missat i detta.... förklara gärna hur ett skärpedjup kan minska efter det man tagit bilden....eller missförstod jag hela resonemanget :) händer då och då :)
Skärpa är ett plan som är väldigt tunt. Skärpedjup definierar vi som ett tjockare plan, inom vilket allt som är suddigt är så lite suddigt att det ser skarpt ut för oss, när vi tittar på bilden.

Skriv ut bilden i storlek 10*15 cm och titta på den. Du ser ett visst skärpedjup, dvs. du ser att vissa detaljer inte är helt skarpa, och då tycker du att de befinner sig lite utanför skärpedjupet.
Backa nu några meter och titta på bilden igen. Nu ser ju bilden mycket mindre ut, för du är längre bort, och då klarar du inte längre att se att några av de minst suddiga detaljerna fortfarande är suddiga. Du har minskat på avbildningsskalan, så skärpedjupet har ökat.

Återvänd till ursprungsavståndet, men titta nu på samma bild utskriven i format A3 (eller en delförstoring, om du inte kan skriva så stora bilder). Nu ser du plötsligt fler saker som inte är skarpa, eftersom du har ökat avbildningsskalan, och då minskar skärpedjupet.

När man normalt beräknar skärpedjup förutsätter man ett visst betraktningsavstånd för att kunna komma fram till något värde alls, men det är alltså så enkelt som att röra på huvudet när man tittar på en bild, så ändras skärpedjupet.
 
Sökaren är också betydligt större på GX7an än GM5. Trevligare att titta i. Och tiltbar. Bara så att du vet. Minimalisering har sitt pris :)
 
kompakt

Börjar luta mig åt kompaktkamera så att jag slipper tänka på objektiv när jag reser. Vad vet folk om hur bra kamerorna är när det gäller makro om man vill fota insekter och sånt?

Har funderat på antingen en Olympus Stylus 1, Canon G7X eller RX100 II. Vill som sagt kunna fota både landskap men även insekter och dyl
 
Kolla på Sony RX 100 m3.

En kompakt har flertalet nackdelar. Du kommer aldrig att komma till samma kvalitet. Inte minst pga av (oftast) mindre sensor samt optik.

En annan stor nackdel är att kameran är liten. Det innebär att du inte har plats för dedikerade reglage, det blir alltså krångligare och långsammare att ändra inställningar. Det är också så att de käkar batteri på ett helt annat sätt eftersom du inte har spegel, så fort du kollar i "sökaren" äter den batteri.

Jag har själv en SOny rx 100 IV som fickkamera, men den är ett komplement, vill jag ha "riktiga" foton så blir det min D800, den är även med på mina resor. Men det är inte i alla lägen man vill dra med den, då kommer min rx väl till pass. Som jag ser det kan en kompakt aldrig ersätta en riktig systemkamera.

Men om du är villig att ge upp fördelarna med en systemkamera för att komma åt litenheten av en fick-kamera så är det ett Sony Rx-serien ett utmärkt val.
 
Nä, alltså tanken är inte att ge upp systemkamera för gott men ska ut på en resa igenom flera länder och vill resa lätt, därför vill jag inte ta med min Canon 40 D, för den är stor och med objektiv känns det vara bökigt. Men som sagt, vill ändå ha bra bilder och helst kunna fota både landskap och t.ex insekter eller liknande samtidigt som jag kan bära kameran lite mer diskret och lätt .Vet att kompakt kanske inte mäter sig med systemkamera men hade för 5 år sedan en Powershot med 10x zoom sim ändå tog ok bilder och tänker att numera borde kompakterna blivit ännu bättre för den prisklassen, även om de är långt från en systemkamera.
 
Gx7 eller DM5

Så svåårt! Men nu lutar det mot antingen Lumix DMC-GX7 eller Lumix DMC-GM5!

De verkar ganska jämlika men gm5 har några fördelar som jag gillar. Däremot undrar jag över en sak...kollar man via t.ex cyberphoto på de två kameror så ser det ut som att GM5 inte hade många objektiv att välja mellan...eller var kan jag kolla vilka objektiv som GM5 kan ha? Finns det för lite utval av objektiv så är det en stor nackdel!

Tacksam för svar
 
Så svåårt! Men nu lutar det mot antingen Lumix DMC-GX7 eller Lumix DMC-GM5!

De verkar ganska jämlika men gm5 har några fördelar som jag gillar. Däremot undrar jag över en sak...kollar man via t.ex cyberphoto på de två kameror så ser det ut som att GM5 inte hade många objektiv att välja mellan...eller var kan jag kolla vilka objektiv som GM5 kan ha? Finns det för lite utval av objektiv så är det en stor nackdel!

Tacksam för svar

Som PMD just visat så finns det ett stort antal objektiv att välja bland. BÅDA kamerorna kan använda samma objektiv. Jag har provat minst ett tiotal på min GM5 och alla fungerar klanderfritt, just nu är min favorit 15 mm/1,7 som har bländarring.
Det som slår mig ofta är att GM5an är så intuitiv, som nybliven pensionär, har jag svårt att se, men hittar ändå ofta rätt för att saker och ting finns där de borde vara.
 
Hur är det med batteritiden på GM5an? Läste just att det inte var så bra alls! Och hur är det när det gäller sämre ljusförhållanden?

(Kan iofs tänka mig att batteriet på både gm5 och gx7 är mer eller mindre detsamma och att ingen kan mäta sig med en DLSR-kamera i den punkten)

Tack för svar
 
Hur är det med batteritiden på GM5an? Läste just att det inte var så bra alls! Och hur är det när det gäller sämre ljusförhållanden?

(Kan iofs tänka mig att batteriet på både gm5 och gx7 är mer eller mindre detsamma och att ingen kan mäta sig med en DLSR-kamera i den punkten)

Tack för svar

Beroende på hur mycket du använder blixt, tittar på bilder så varierar antalet bilder, jag brukar få ut runt 200 bilder innan det är dags att byta, så nog är extrabatteri bra att ha, minst ett😎
 
Beroende på hur mycket du använder blixt, tittar på bilder så varierar antalet bilder, jag brukar få ut runt 200 bilder innan det är dags att byta, så nog är extrabatteri bra att ha, minst ett😎

wow, jag som är van att kunna ta typ 1000 bilder eller mer med min DSLR...det där kommer att kännas tungt när jag byter! :p
 
wow, jag som är van att kunna ta typ 1000 bilder eller mer med min DSLR...det där kommer att kännas tungt när jag byter! :p

Har lite samma problem när jag nu fotar med min Fuji APS-C spegellösa (kan ju också vara ett alternativ till m4/3, eller Sonys A6000 som också är APS-C) istället för mina DSLR.

Nu måste jag tänka på att ständigt ladda batteriet. Insett att jag helt klart måste köpa ett gäng extra batterier och extra batteriladdare.

Men det är ju iofs inte så stor skillnad emot när man använder en kompaktkamera (måste nog bara vänja mig vid att tänka på att en spegellös systemkamera är lite som ett mellanting.) Har nog även blivit bortskämd att DSLR:er räcker i flera dagar om man inte fotar extremt mycket.
 
Eller så låter man bli att använda serietagning och ägnar mer omsorg åt varje bild. :)

(Ett par extra batterier tar inte speciellt mycket plats, vare sig i en kameraväska eller i en jackficka).
 
Eller så låter man bli att använda serietagning och ägnar mer omsorg åt varje bild. :)

(Ett par extra batterier tar inte speciellt mycket plats, vare sig i en kameraväska eller i en jackficka).

Nej, det är nog helt OK egentligen (har ju fotat senaste 15 åren med nästan enbart digital kompakter och mobiler som slukar mycket batteri) och inte något stort problem. Man bara att man vänjer sig så snabbt vid att inte behöva tänka så mycket på det. Blir ju ytterligare ett par saker att hålla reda på, och dessutom se till att de är laddade i tid och otid.

Men grunden är nog att jag blivit lite bekväm och lat med mina DSLR:er på det sättet (även om de ibland är mindre smidiga i storlek att ta med sig). Är nog lite lat av naturen ibland helt enkelt... :)
 
ANNONS