Annons

Ny programvara för distorsionskorrigering - synpunkter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:
Kalas, nu funkar det för mig. Ett verktyg jag saknat. Är det OK med dig att fortsätta använda det?
Ja, absolut, det är ju liksom själva tanken med det :)

Versionen som ligger ute nu har lite fixar plus att man inte behöver trycka på knappen för varje individuell punkt. Den tar också jpeg-bilder och kan från det generera jpeg eller tiff.

Fisheyebilder borde inte vara några problem, dock kan jag tänka mig att "automatbeskärningen" kanske inte funkar helt perfekt. Kanske man måste ha något sätt att utöka bildytan då? Jag vet inte, jag har inga fisheyebilder att testa med.
Galaxens President skrev:
Något som förenar punkter i samma linje och skiljer olika linjer åt vore också en praktisk feature att ha.
Det där var ju en enormt bra idé. Jag har klurat lite på om man skulel skriva ut nuffror vid punkterna, men det där är ju ett klart trevligare sätt att göra det på. Absolut snyggast vore ju att förbinda punkterna med bezierkurvor men det misstänker jag är överkurs för en matematikanalfabet.

Jag beskar bilden manuellt i photoshop. Att det finns rejäl distortion i bilden fortfarande beror nog på min slarvighet. Vill du leka med mina fiskögebilder så har du min tillåtelse till det (kolla mina bilder som är tagna med Zodiak-8 objektivet)

Bezierkurvor är nog lite overkill, raka linjer mellan närmsta punkter är nog tillräckligt klurigt att få till, men olika färgnyanser för punkter i olika linjer skulle nog också ge god hjälp också.

Jag kommern nog att använda programmet flitigt även om det skulle stanna som det är. Det funkar.

Tackar så mycket Jim, nu undrar jag bara om du skulle kunna utveckla en analog variant jag kan använda i det svartvita analoga mörkrummet också. Är det lika lättanvänt så skulle jag vara mycket intresserad ;oD.

/Richard

jimh skrev:
Nu har jag lyckats återskapa felet. Jag bytte ut min pano12.dll mot den version som jag länkade till, och då funkade det inte. Använd den här istället så går det bra.
Jim,

Trevligt initiativ!

För min del är jag ändå tveksam till att köra en inofficiell version av pano12.dll, då en massa andra tillämpningar som baserar sig på Panotools potentiellt kan sluta fungera.

Jag rekommenderar att du bygger för den officiella versionen för att inte få problem. Den version du länkar till är från 2003-08-25, är baserad på v2.6b1 och kommer från en "frifräsare". Jag säger inte att den skulle vara sämre i gällande version men kan ställa till det för många.

Rätta mig om jag har fel, men den mest officiella versionen (2.7.0.6 2004-10-12) finns på Sourceforge:

http://panotools.sourceforge.net
http://sourceforge.net/projects/panotools/

Någon annan kanske kan länka till kompilerade binärer för Mac, Windows och Linux?

/G

Låter som jag får testa programmet när jag väl kommer tid. Jag har inte hunnit pröva om PTLens är något att ha ännu, men det här låter ju bra.

gerhardp skrev:
Jag rekommenderar att du bygger för den officiella versionen för att inte få problem. Den version du länkar till är från 2003-08-25, är baserad på v2.6b1 och kommer från en "frifräsare". Jag säger inte att den skulle vara sämre i gällande version men kan ställa till det för många.

Rätta mig om jag har fel, men den mest officiella versionen (2.7.0.6 2004-10-12) finns på Sourceforge:
Sannolikt funkar det lika bra med 2.7.0.6. Det viktiga är att versionen har stöd för t3-punkter och det har nog alla färskare varianter. Skall kolla det ikväll, du har ju rätt i att det är schysstare att peka på Sourceforgevarianten.
gerhardp skrev:
Någon annan kanske kan länka till kompilerade binärer för Mac, Windows och Linux?
När jag sorterat ut de värsta felen så är det inte omöjligt att jag kompilerar även PTCorrections för Mac OS X och Linux x86.

jimh skrev:
Jo, PTLens är trevligt. Fast jag tycker det är lite bökigt det där med att skicka iväg bilder för profilering. Inte ett enda av mina sju objektiv finns med i listan.

Jag hade bättre tur, alla utom ett av mina objektiv fanns. Jag skickade in bilder för det saknade objektivet och fick profiler tillbaka på bara ett par dagar, mycket bra service med tanke på att det är ett gratisprogram.

Sedan har jag full förståelse för dina synpunkter, era program upplever jag därför som bra komplement till varandra.

/Daniel

Hur får man bort en punkt om man tryckt fel? jag måste stänga ner programmet?

Sen så blir det en grön pil där musen är varje gång jag öppnar en bild

och sen ändrar den tillbaka till tiff varje gång man ska öpnna en bild, borde det inte vara typ all-images så man slipper välja mellan jpeg och tiff när man ska öppna.

*ibland får jag no Future points, syntax error in scriptfile, error processing script file ... och sen can't load image blabla när man kör preview.

Du kan radera punkter med ett tryck på deleteknappen. Då försvinner den markerade (gröna) punktern.

Ingen dum idé att göra All files till standardval, det skall jag fixa.

Det verkar som om man får "no feature points" om man har färre än sex punkter. Skall kika på det.

Om man öppnar en ny bild så ligger de gamla punkterna kvar. Det kanske man inte vill? Som det är nu verkar det som att man antingen måste starta om programmet eller ta bort punkterna manuellt när man vill korrigera nästa bild.

En annan sak som jag stötte på är ett gäng varningsmeddelanden när jag försöker öppna en tiff-bild.

unknown field with tag 700 (0x2db) ignored
unknown field with tag 34665 (0x8769) ignored
unknown field with tag 700 (0x2db) ignored
unknown field with tag 34665 (0x8769) ignored

Om det redan finns en fil med det filnamn man väljer så kommer utdatat att ligga i en tempfil som heter tex "_PTStitcher_tmp_3".

Så. Nu har jag gnällt klart :) och får säga att jag tycker att programmet verkar mycket bra och lättanvänt. Bra jobbat hittils!

Idé:
Jag vet inte om det finns stöd för det i panotools och så, men ytterligare en idé vore att man tex kan markera fyra punkter som utgör en "rektangel" och att vinklarna i denna sedan rätas upp. Om man tex vill ha räta vinklar på ett fönster eller liknande.
Om det går att implementera utan allt för mycket jobb så vore ju det en jättebra funktion. :)

Edit:
Jag kanske ska säga att det är 16-bitars TIFF och att det, trots allt, verkar gå alldeles utmärkt att korrigera bilden i programmet sedan man klickat bort varningarna.

dumbo skrev:
Om man öppnar en ny bild så ligger de gamla punkterna kvar. Det kanske man inte vill? Som det är nu verkar det som att man antingen måste starta om programmet eller ta bort punkterna manuellt när man vill korrigera nästa bild.
Absolut, jag skall göra så att projektet nollställs om man laddar en ny bild.
dumbo skrev:
En annan sak som jag stötte på är ett gäng varningsmeddelanden när jag försöker öppna en tiff-bild.
Ja, det är filer som har passerat genom Photoshop som får något metadata tillfogat som den inte känner igen. Jag har ännu inte lyckats undertrycka de där onödiga varningarna. Men tills jag lyckas går det bra att ignorera dem.
dumbo skrev:
Om det redan finns en fil med det filnamn man väljer så kommer utdatat att ligga i en tempfil som heter tex "_PTStitcher_tmp_3".
Jaså, är det där bilden hamnar då, jag trodde den struntade i att generera något :) Som den funnkar nu så låter jag Panotools sköta fildialogen vid sparandet, vid tillfälle skall jag skriva om det så att PTCorrections gör det istället, då kan jag ju radera filen innan Panotools börjar skriva till den.
dumbo skrev:
Jag vet inte om det finns stöd för det i panotools och så, men ytterligare en idé vore att man tex kan markera fyra punkter som utgör en "rektangel" och att vinklarna i denna sedan rätas upp. Om man tex vill ha räta vinklar på ett fönster eller liknande.
Om det går att implementera utan allt för mycket jobb så vore ju det en jättebra funktion. :)
Det är vad jag håller på med just nu. Inte kvadrater dock, utan linjer. Man kommer att kunna dra valfritt antal linjer längs bildinnehåll som skall vara antingen horisontellt eller vertikalt och så kommer Panotools att greja det.

Det är kanon att det kommer så mycket synpunkter, det är ju så knepigt att testa sånt man gjort själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto