Instämmer till fullo!Nome Nescio skrev:
Nä, varken fler pixlar eller högre FPS är attraktivt för mig. Dynamiskt omfång och ergonomi är det jag vill ha!
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya Canon fotokinarykten
- Trådstartare SixBySix
- Start datum
SixBySix
Aktiv medlem
Pongu
Aktiv medlem
Jag känner hur det rycker! Aj, vad det rycker! Arrghh! TARMVRED!Jeppe skrev:
Alternativt en 1.25x crop med 14MP och 8 fps.
Känner ni?
Hur det rycker i köptarmen redan ;p
/Pontus
reflux
Aktiv medlem
Re: Re: Uppgradering av mjukvara
Att de inte uppdaterade 5D firmwaren med ställbar autorotation som 30D har är skamligt. En skitenkel sak för Canon att fixa, men istället blir man väl tvungen att köpa en 5D Mk II... Likaså histogramvisningen är under all kritik. Ska man verkligen behöva betala 36k för ett kamerahus från Canon för att få större histogram och blinkade klippta kanaler på fullskärm? Det klarar ju t om min snart två år gamla Pentax.
Canon skulle behöva känna lite mer flås i nacken, det skulle gynna alla.
Att de inte uppdaterade 5D firmwaren med ställbar autorotation som 30D har är skamligt. En skitenkel sak för Canon att fixa, men istället blir man väl tvungen att köpa en 5D Mk II... Likaså histogramvisningen är under all kritik. Ska man verkligen behöva betala 36k för ett kamerahus från Canon för att få större histogram och blinkade klippta kanaler på fullskärm? Det klarar ju t om min snart två år gamla Pentax.
Canon skulle behöva känna lite mer flås i nacken, det skulle gynna alla.
Jeppe skrev:
Att Nikon pregar in allt de kan tänka sig och att Canon istället spara det till de mer avancerade modellerna.
Printknapparna är dock obegripliga.....
Slowfinger
Aktiv medlem
Vi kanske skulle starta mejlbombning av Canons sverigekontor åtminstone: "lyssna på kunderna - sluta vara så förbenat arroganta".
SixBySix
Aktiv medlem
http://www.northlight-images.co.uk/Canon_1DS_MkIII.html
Som vanligt kan det vara värt att hålla ett öga på denna sida.
Just resonemanget med OLED display kan varka rimligt på riktena om 370D se systertråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=64209&perpage=15&pagenumber=1
Den där X sidan som nämns verkar också kul
(Känns ganska "Nikon" på nåt sätt... ;-)
Som vanligt kan det vara värt att hålla ett öga på denna sida.
Just resonemanget med OLED display kan varka rimligt på riktena om 370D se systertråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=64209&perpage=15&pagenumber=1
Den där X sidan som nämns verkar också kul
Andreas Lestander
Aktiv medlem
Spekulerades det inte i att Canon skulle lägga ner 1,3 croppen (1D MkIIn)och satsa på FF och 1,5 crop?
Jeppe
Aktiv medlem
BulletBreath skrev:
Spekulerades det inte i att Canon skulle lägga ner 1,3 croppen (1D MkIIn)och satsa på FF och 1,5 crop?
Jo, det är inte bara spekulationer utan ett uttalat faktum från Canon att de kommer att avveckla 1.25x APS-H-sensorn. Jag blev lite felciterad där tror jag. Den nya modellen kommer att ha fullframe OCH ett beskuret högfartsläge (som D2x). Frågan är väl mer hur mycket den då skall beskära. 1.6;1.5 eller 1.25x. Eller något helt annat som mer är en fråga om hur många pixlar de kan skyffla med signalprocessorerna.
SixBySix
Aktiv medlem
Att de skulle lägga ner 1,3x är väl de flesta hobby förståsigpåare ganska överens om. Däremot har jag inte hört något alls om 1,5x.
Fast själv har jag funderat en del på det där med 1,5x crop. Skulle vara en stor fördel för Canon. Dels skulle det bli lättare att göra en vettig sökare, dels skulle man få in mellan 9-10Mpix med samma pixeltathet som idag.
Jag undrar om inte EF-s oftiken faktiskt klarar av 1,5. Skulle nästan tro det. Kan egentligen inte se några nackdelar...
Fast själv har jag funderat en del på det där med 1,5x crop. Skulle vara en stor fördel för Canon. Dels skulle det bli lättare att göra en vettig sökare, dels skulle man få in mellan 9-10Mpix med samma pixeltathet som idag.
Jag undrar om inte EF-s oftiken faktiskt klarar av 1,5. Skulle nästan tro det. Kan egentligen inte se några nackdelar...
Andreas Lestander
Aktiv medlem
SixBySix skrev:
Är det jag som är ute och cyklar? EF-s är väl ändå optiken som just ÄR anpassad till 1,5 crop (typ 350D, 30D osv)?
Andreas Lestander
Aktiv medlem
Förlåt. Menar såklart 1,6 crop i tidigare uttalanden!
Men nu vaknade intresset igen, vilka kameror är 1,5 croppade?
Men nu vaknade intresset igen, vilka kameror är 1,5 croppade?
Slowfinger
Aktiv medlem
Vore ju kul om Canon byggde en fullframe som också kunde ta EF-S-optik. Då kunde man använda ett beskuret högfartsläge som croppade perfekt för EF-S och sedan köra ocroppad långsam mod med EF-linser.
Ni som är tekniska. Borde inte det gå att konstruera?
BME
Aktiv medlem
Ni som klagar på att Canon inte lyssnar på kunderna, och tycker att de borde uppgradera mjukvaran och sluta med print-knappar osv, ni misstar er om ni tror att ni själva är representativa för Canons kunder, i synnerhet i "consumer"-grupperna och "prosumer"-grupperna.
Jag skulle vilja påstå att den typiska Canon DSLR-kunden inte vet så mycket mer om sin 300D/350D/20D/30D/5D än var avtryckaren sitter och vad de små figurerna på programvalsratten betyder. Dessa typiska kunder övertygas mycket lättare till att köpa av print-knappar och nya modellbeteckningar, än av spot-mätning, fullskärmshistogram och allt det där som vi som hänger i dessa forum önskar oss.
Vad baserar jag detta påstående på? Jag bor i USA, som ganska säkert är Canons största marknad (rätta mig on jag har fel, det är möjligt att Japan är större). Denna marknad består av 300 miljoner människor, där den vanliga medelklassen har enormt stora disponibla inkomster, och där varje människa dessutom i genomsnitt har $7000 i kreditkorts-skulder. Det är bara att knalla in på närmsta teknikvaruhus och iaktta och lyssna på dem som står och klämmer på en 30D i ett par minuter innan de helt sonika slår till, för att konstatera att de inte skulle förstå vad de funktioner vi önskar oss här ens betyder. Eller gå runt på Disneyland i 10 minuter och konstatera att väldigt många ”vanliga” familje- och semesterfotografer har kamerautrustning som skulle göra många mycket seriösa fotografer avundsjuka. En 5D med EF 24-105mm f/4 IS eller EF 28-300 f/3,5-5,6 i är ingen ovanlig syn.
Poängen är att om Canon måste välja mellan att införa en ny finess som attraherar väl insatta, kunniga och seriösa hobbyfotografer (tex fullskärmshistogram) och en finess som attraherar genomsnittsturisten i Japan och USA (tex en löjlig print-knapp), så väljer de så klart det senare alternativet.
Är det surt och irriterande? Självklart. Är det konstigt? Inte alls. Lyssnar Canon på sina kunder? Visst gör de det.
Jag skulle vilja påstå att den typiska Canon DSLR-kunden inte vet så mycket mer om sin 300D/350D/20D/30D/5D än var avtryckaren sitter och vad de små figurerna på programvalsratten betyder. Dessa typiska kunder övertygas mycket lättare till att köpa av print-knappar och nya modellbeteckningar, än av spot-mätning, fullskärmshistogram och allt det där som vi som hänger i dessa forum önskar oss.
Vad baserar jag detta påstående på? Jag bor i USA, som ganska säkert är Canons största marknad (rätta mig on jag har fel, det är möjligt att Japan är större). Denna marknad består av 300 miljoner människor, där den vanliga medelklassen har enormt stora disponibla inkomster, och där varje människa dessutom i genomsnitt har $7000 i kreditkorts-skulder. Det är bara att knalla in på närmsta teknikvaruhus och iaktta och lyssna på dem som står och klämmer på en 30D i ett par minuter innan de helt sonika slår till, för att konstatera att de inte skulle förstå vad de funktioner vi önskar oss här ens betyder. Eller gå runt på Disneyland i 10 minuter och konstatera att väldigt många ”vanliga” familje- och semesterfotografer har kamerautrustning som skulle göra många mycket seriösa fotografer avundsjuka. En 5D med EF 24-105mm f/4 IS eller EF 28-300 f/3,5-5,6 i är ingen ovanlig syn.
Poängen är att om Canon måste välja mellan att införa en ny finess som attraherar väl insatta, kunniga och seriösa hobbyfotografer (tex fullskärmshistogram) och en finess som attraherar genomsnittsturisten i Japan och USA (tex en löjlig print-knapp), så väljer de så klart det senare alternativet.
Är det surt och irriterande? Självklart. Är det konstigt? Inte alls. Lyssnar Canon på sina kunder? Visst gör de det.
BME
Aktiv medlem
Nej, det är fysiskt omöjligt, i alla fall så länge man håller sig till en klassisk spegelreflex-konstruktion. Ett EF-S objektiv sticker in för långt i huset, och spegeln på ett FF-hus skulle slå i objektivet när den fälls upp.Slowfinger skrev:
Vore ju kul om Canon byggde en fullframe som också kunde ta EF-S-optik. Då kunde man använda ett beskuret högfartsläge som croppade perfekt för EF-S och sedan köra ocroppad långsam mod med EF-linser.
Som sagt, det skulle kanske gå om man frångick den klassiska spegeluppfällnings-mekanismen och lät spegeln röra sig enligt ett mer komplicerat mönster, men inte annars.
Jeppe
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Nej, det borde vara ett ganska svårt projekt. Eftersom kameran skulle vara FF, så krävs en stor spegel. EOS 1-serien har dessutom 100%-ig sökare. Speglen skulle således ta i den bakre linsen på ett EF-S objektiv, som ju har just den konstruktionen - att det sticker in i kamerahuset.
/Edit Mårten hann före
RolandM
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej, det borde vara ett ganska svårt projekt. Eftersom kameran skulle vara FF, så krävs en stor spegel. EOS 1-serien har dessutom 100%-ig sökare. Speglen skulle således ta i den bakre linsen på ett EF-S objektiv, som ju har just den konstruktionen - att det sticker in i kamerahuset.
/Edit Mårten hann före![]()
Spegel?
Bildsensorn skulle kunna agera spegel och elektroniskt projecera bilden i sökaren, på samma sätt som Minolta Dimage 7i/A1/A2 gör. En sådan lösning eliminerar behovet av spegel och behovet av vinkelsökare i och med att sökaren då kan göras vinklingsbar.
froderberg
Aktiv medlem
BME skrev:
Jag skulle vilja påstå att den typiska Canon DSLR-kunden inte vet så mycket mer om sin 300D/350D/20D/30D/5D än var avtryckaren sitter och vad de små figurerna på programvalsratten betyder.
Pang på rödbetan! Vi som finns på fotosidan är synnerligen orepresentativa för kunderna.
Även i Sverige är många av kunderna okunniga. En mindre del av landets systemkameraägare är aktiva på FS.
jorgene
Aktiv medlem
Och hur skiljer sig detta från Nikons situation? I stort sett samma förutsättningar gäller väl för dem? Inget av det du räknar upp torde väl gälla Canon specifikt?BME skrev:
Nej, jag står fast vid att det är två helt skilda företagsmentaliteter som jobbar här.