Annons

Nya G7

Produkter
(logga in för att koppla)

blue64

Avslutat medlemskap
Jag såg idag att det kommer komma en ny Canon G7. Den verkar helt grym.. 10mp och ISO upp till 1600. Det är inte många kompaktkameror som har det.
Var tror ni om den?

G-serien har alltid betytt seriösa kompaktkameror från Canon. Jag tror att 7:an är en mycket fin kamera, dock saknar jag RAW-format. Inte för att det behövs, jpeg-bilderna blir säkert outstanding i klassen, men jag vill ändå plåta i RAW. Får se, kanske blir det ändå uppgradering av min G 6:a. (som är en mycket bra kamera).

Hej

Jag tycker den ser cool ut, lite retro. Är nog en väldigt bra kamera. Saknar RAW, men går ju bra ändå.

Finns kanske redan att köpa?

Canon Digital IXUS 850 IS nämdes samtidigt (14 sep) och min styvfar har redan fått sin (beställd i Sverige), det är snabba ryck.

MVH

Omar

själv har jag

en A620 som har fått bäst i test i alla tidningar och tester som jag vet.
Men ändå blir bilderna inte riktigt skarpa, jag hoppas verkligen på G7an nu, om jag har råd att uppgradera.. ;)

Du måste hålla med om att den ser rätt retro ut..

Utseendet är det inget fel på, snygg och sober. Ännu ej prissatt på Cyberphoto, 525 Euro på AC.foto. (Jag gav nästan 7000:- när jag köpte min G 6, så billigare har det blivit)

Är det ingen som har sett några bilder än, den är inte ut någonstans kanske. Är det någon som vet när den släpps

Senast ändrad:
G7 presenterades den 15 septemper, skall enligt Canons pressrelease finnas tillgänglig i början av oktober, vet dock inte om det gäller Sverige. Inga bilder ute ännu vad jag kan hitta. /Curt

Det tackar jag för, Har letat på många sidor men har inte hittat något. Undrar lite om den kan komma upp i budgetsystemare eller om det mil mellan dom...

Skulle den ge bilder i klass med en DSLR vore det en sensation, bl.a. på grund av den mycket mindre sensorn, men i topp bland kompakterna bör den ju ligga, annars har Canon misslyckats.

Då jag har en G3 idag o kör raw och är sugen att byta till mig något bättre, så ser jag på alla allternativ. Då systemare är större + kräver mer optik så hoppades jag att detta kunde varit något.

Kameran är grymm, kände på den på photokina i köln. Kändes väldigt gedigen, det jag också reagerade på var att den var väldigt mycket kompaktare än tidigare G kameror i serien. Bra reglage, verkar vara rätt anvädarvänlig...

.....men har, som jag ser det, tre svaga punkter:
- saknar RÁW
- ljussvagare än G6
- ingen vridbar skärm
- för lite vidvinkel (35 - 210 mm)

Oj, det blev visst fyra - men man kan väl inte begära allt för 5.000 kr :)

eldaren3 skrev:
Den verkar vara smidigare
större zom
is som kanske kan kompensera 2,8

Håller med, + ytterligare några starka sidor:

- blixtsko
- 10 Mp
- Digic III
- 2,5" display
- riktigt ISO-reglage
- ISO 1600
- 9 punkts AF (med ansiktsdetektering)
- spotmätning
- närgräns 1 cm
- mm. mm.

Visst blir man lite sugen....

Kompenserar kanske till viss del av Digic III-processorn. Det fränaste var nog ändå att de samplat ljudet från T90 och F1, så att man kunde få kameran att låta så....

Annars är inställningsrattarna i aluminium och avtryckaren med 80-tals vibbar det som utmärkte kameran mest. Tyvärr provsköt jag inte kameran nere på Photokina (dumt av mig).

Jag får väl vänta lite innan jag bestämmer vad det skall bli med andra ord, valet är inte så lätt. Med alla kamrer som kommer hela tiden...

Som sagt synd att det inte går att fotografera i RAW med den, då hade jag nog slagit till direkt, skulle behöva en sjyst kompakt som komplement till systemkameran. Men jag undrar hur sökaren är i G-serien? Jag förstår ju att den inte är i närheten av en SLR-sökare, men hur är den i jämförelse med "normala" kompakter, och hur mycket sämre än på en (D)SLR? Kan ju vara bra att ha en användbar sökare när man vill spara batterier, tänkte jag, plus att det känns lite fånigt att hålla kameran framför sig när man fotograferar... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto