Annons

Nya G7

Produkter
(logga in för att koppla)
eldaren3 skrev:
Om höga Iso fungerar så dåligt är det en katastrof,
det hade varit bättre med en slutartidsratt istället tycker jag, då man inte kan köra på så måmga olika iso ändå....

Min kommentar är utiftån Kamrea/Bild videopressentation

jag tar tillbaks mitt förra inlägg. hittade ett ex hos en leverantör. återkommer med en reflektion på tisdag.

Här kommer lite reflektioner efter första veckan med G7,

Kameran är mycket förtroendeingivande, ett gediget bygge helt enkelt. Jämfört med G6 är det ett stort steg framåt, mera metall, mindre plast. Mycket fin skärm, dock inte utfällbar som på G6. Intuitivt menysystem och handhavande, den kompletta manualen som bara finns som pdf saknar jag inte alls. Reglagen är suveräna, lättarbetade och logiska. Ingen risk att ändra inställning ofrivilligt.Kameran är mycket snabb i alla lägen och reagerar utan irriterande fördröjning. Mycket fina blixtegenskaper (har mest fotat med en extern 420 Ex.)
IS fungerar mycket bra, vilket betyder skarpa bilder. Brusegenskaper bättre än de flesta kompakter, ISO 1600 bör dock undvikas.
Kameran har fått mycket kritik för avsaknaden av RAW-format, men för min del kan jag leva med jpeg-filerna, som i de flesta fall är bra. Det finns tack och lov bra möjligheter att ställa in bildalstringen efter eget tycke och smak. Sökarbilden är liten men ändå ok, man får vara glad att det överhuvud taget finns optisk sökare nuförtiden.

Sammanfattningsvis tycker jag G7 är en mycket trevlig bekantskap som växer ju mer man använder den. Helt enkelt en läcker kamera med proffsig känsla.

Det vore kul omdu la upp lite bilder från G7an, hur tycker du bilderna är jämfort med din D30,tro...
//Björn

eldaren3 skrev:
Det vore kul omdu la upp lite bilder från G7an, hur tycker du bilderna är jämfort med din D30,tro...
//Björn

Har lagt upp några bilder i ett album nu. Detaljrikedom, skärpa och fina färger utmärker G7:s bilder. Högdagrarna blir däremot ofta ganska utfrätta, där är 30D mycket bättre.

Mycket bra och välskriven test i Kamera & Bild, som jag till stora delar instämmer i. "Valuta för pengarna" har fått en 6:a, baserat på ett inköpspris på 5.800. Finns inte många leverantörer som har ett så högt pris, lägst i Sverige enligt prisjakt.nu är 4.450:-, i Tyskland 3.800:-. Betydligt mer prisvärt, eller hur, Göran Segeholm? :)

Bra info.

Jag kollade med min lokala handlare i dag. Han får inn i.l.a. en vecka. Litar på dig, och går nog for en. Värkar vara en "goding" med undervattenshus.
Men han måsste nog jobba med priset ....... Brukar vara bra på det faktisk, han vet ju att jag har internett.
Vi sees i G7-klubben.
Erik J

Hade länge grubblat över G7 vs A710. Vad jag kunnat se av tester ger de tämligen likvärdigt bildresultat så det talade för den billigare och smidigare A710, och jag var helt och fullt inställd på att köpa en sådan idag.

Men efter att ha jämfört A710 och G7 sida vid sida i en halvtimmes tid fick det ändå bli G7, och detta bara pga en enda sak - skärmen! G7:ans skärm överträffade alla mina förväntningar och den på A710 besannade mina värsta farhågor. Så fort jag höll A710 i minsta sned vinkel blev det bara ett konstigt blänk där jag knappt kunde urskilja konturerna, medan G7:an var klockrent skarp rätt igenom. Håller man dem i vardera handen sida mot sida och testar olika vinklar så skillnaden fullkomligt löjeväckande stor! Om A710 åtminstone hade haft en skaplig skärm typ Ixus 850 så hade jag inte tvekat en sekund att köpa den, men nu var den tyvärr så usel att jag tror det kommer gå ut över fotograferandet.

Fast det är synd att G7 har fler pixlar än vad den klarar av och det är helt enkelt förb. snålt av Canon att inte lägga in raw. Den hade kunnat vara så akut klockren! Tänk om jag gör en miss som köper den nu, och sedan kommer en G8 som har allt? Skulle vara snopet.

Nya tester av G7

Nu har även tidingarna "Foto" och "Digitalfoto för alla" testat kameran. Båda tidningarna ger mycket höga betyg för bildkvalitet, då till skillnad från "Kamera & bild", som inte var riktigt nöjda med kameran, just när det gällde bildkvaliteten.
Själv är jag, efter några veckors användning, mycket nöjd, både med bildkvalitet och många andra egenskaper. G7:an är en mycket trevlig bekantskap; snabb och lätthanterlig och man får oftast välexponerade och detaljrika bilder.
Det enda jag verkligen saknar är raw-format, vilken dundermiss av Canon att ta bort den möjligheten!

Tjenare
Är raw en mjukvara bara? isåfall skulle canon kunna göra en uppgradering så skulle det vara fixat.
Om det bara är mjukvara o canon bara vill men så enkelt är det väll inte.....

Är RAW en mjukvara eller måste den byggas in på fabriken.Tanken är att kommer det en ny uppdatering på programvaran så kanske det skulle kunna få med RAW.......

eldaren3 skrev:
Är det ingen som vet om RAW är hårdvara eller mjukvara eller om det är kombination i en kamera...
Hej Björn! Jo da; RAW-möjligheten är absolut kunn enn mjukvara. Jag ser ingen annan orsak till att slopa RAW i G7 enn "politisk".
Den största delen av Canon's G7-kunder vet inte vad RAW är.
Jag tror inte att Canon's processor; som kann konvertera till jpg; har problem med att buffra RAW.
Månne är det en miss från Canon; i.a.f. köper jag inte G7 p.g.a. detta.
Minnas mina ord....Canon kommer tillbaka med en kompact med RAW.
God Jul /Erik J

eldaren3 skrev:
Är det ingen som vet om RAW är hårdvara eller mjukvara eller om det är kombination i en kamera...
Om jag skulle våga mig på en gissning antar jag att Canon skulle kunna ge G7 Raw-stöd genom en mjukvaruuppgradering. Frågan är kanske hur detta skulle påverka snabbheten. Kanske behövs även förbättrad hårdvara för att kameran ska bli acceptabelt snabb vid raw-registrering. Obs! jag gissar och spekulerar bara.
Curt

ANNONS
Götaplatsens Foto