Här kommer lite reflektioner efter första veckan med G7,
Kameran är mycket förtroendeingivande, ett gediget bygge helt enkelt. Jämfört med G6 är det ett stort steg framåt, mera metall, mindre plast. Mycket fin skärm, dock inte utfällbar som på G6. Intuitivt menysystem och handhavande, den kompletta manualen som bara finns som pdf saknar jag inte alls. Reglagen är suveräna, lättarbetade och logiska. Ingen risk att ändra inställning ofrivilligt.Kameran är mycket snabb i alla lägen och reagerar utan irriterande fördröjning. Mycket fina blixtegenskaper (har mest fotat med en extern 420 Ex.)
IS fungerar mycket bra, vilket betyder skarpa bilder. Brusegenskaper bättre än de flesta kompakter, ISO 1600 bör dock undvikas.
Kameran har fått mycket kritik för avsaknaden av RAW-format, men för min del kan jag leva med jpeg-filerna, som i de flesta fall är bra. Det finns tack och lov bra möjligheter att ställa in bildalstringen efter eget tycke och smak. Sökarbilden är liten men ändå ok, man får vara glad att det överhuvud taget finns optisk sökare nuförtiden.
Sammanfattningsvis tycker jag G7 är en mycket trevlig bekantskap som växer ju mer man använder den. Helt enkelt en läcker kamera med proffsig känsla.