Annons

Nybörjare med extern blixt (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Skulle bli jätte glad om ni ville hjälpa mig. Jag har försökt börja fotografera med extern blixt, men resultatet blir uselt när jag fotar med tids/bländarprioritet eller manuellt läge. Bilderna blir suddiga/spöklika?! Jag har en 430EXII inställd på ETTL.

Har försökt läsa mig till problemet här på forumet, och vad jag förstår så är det bra att man använder en lite längre exponeringstid och samtidigt underexponerar bilden något steg för att få med det naturliga ljuset i bakgrunden samtidigt som blixten ska frysa rörelserna. När jag försöker med detta blir dock motivet suddigt. Vad gör jag för fel?

Följande bild är tagen med stativ med f2,8, 0,8 s, iso 100, vilket visade ca ett stegs underexponering. Om jag ändrar tiden till runt 1/6 blir motivet skarpt, men då innebär det en underexponering på hela 4 steg.

Hjälp!!

/Maria

Bilagor

• IMG_1194.jpg
    IMG_1194.jpg
    13.5 KB · Visningar: 1,651
Eh, hur du fått till den bilden övergår mitt förstånd lite :)

En bra start är att slå blixten i taket och använda P-läget. Gör halvpress och läs av värdena. Där har du en grundinställning som kameran påstår är bra. Den kommer aldrig föreslå så långa slutartider som du använt.

Ställ sen kamerna på M och ta bort ev AUTO-ISO och ställ in de föreslagna värdena. Vrid bländare, slutartid och/eller ISO tills ljusmätaren säger att det är bra. Undvik för långa slutartider, Du säger inte vilken kamera du fotar med och det är lite olika på olika modeller. Ta bilden och titta på den.

Det finns nu två slags kompenseringar du kan göra. 1) Blixtkompensation och 2) Exponeringskompensation.

Ettan påverkar vad blixten och din kamera anser vara ett bra ljussatt motiv. Tvåan påverkar vad kameran anser vara en bra ljussatt omgivning. I ditt exempel är omgivningen precis bakom motivet så där kommer 2) inte göra särskilt stor skillnad. 1) kommer i själva verket avgöra ljuset i hela bilden.

Det finns mycket att läsa kring E-TTL och det är inte särskilt intuitivt. Men ett ställe att leta inspiration på är strobist.com. Bara det att du har en 430EX ger dig faktiskt riktigt goda möjligheter till bra blixtbilder.

Underexponerar du befintligt ljus bara ett steg kommer inte blixten att frysa några rörelser. Du har ju tillräcklig påverkan från det befintliga ljuset för att allt som rör sig ska registreras som suddigt, ovanpå en bild som blixten belyst. I exemplet ovan ser det ut som om du tagit en bild där personen belystes av blixten, men sedan har han gått sin väg innan exponeringen var klar.

Dessutom är en exponering på 1/6s, jämfört med 0,8s, inte en underexponering med fyra steg, utan fyra gånger, vilket är två steg. Det är inte så mycket.
Men vill du inte ha det så är det bara till att öppna bländaren mer, eller om bländarstegen tagit slut, höja ISO. Blixten måste justeras i motsvarande mån, men det sköter E-TTL, om du använder det. Annars får du ändra styrkan själv.

Jag ser inget konstigt i bilden ovan med tanke på exponeringstiden, bortsett från att vitbalansen är för varm. Jag skulle kunna visa några rejält skumma blixtbilder från en fest förra onsdagen då jag lekte en hel del med långa slutartider, men jag tror inte mina kompisar skulle uppskatta att jag visade dem.. ;-)

Försök hålla dig på eller under 1/15s slutartid om du vill undvika skuggeffekter, helst 1/30-1/60s. Höj iso vid behov om du tycker du får med för lite naturligt ljus, åtminstone iso 400 ska vilken digital systemkamera som helst klara utan problem. Med min D90 har jag tagit bra blixtbilder på iso 1000 (högre har jag aldrig testat), för att tillsammans meden kort slutartid kunna få tillräckligt med naturligt ljus så att blixten inte ska behöva jobba så hårt, och man kan inte klaga på brusmängden i de bilderna. Bruset blir mycket mindre framträdande då man använder blixt, tack vare att ansikten med mera blir rätt exponerade, nåt som är svårt att få till bra med endast naturligt ljus.

Övning ger färdighet, så det är bara att träna vidare.. :)

En sak som jag har insett med min Canon 40D plus 430 EX II är att om jag använder Av (bländarprioritet) så "behåller" kameran samma slutartid som om jag hade fotat utan blixt. Gör hellre som wfrank föreslår eller ställ direkt in den bländare och den slutartid som du tror att du behöver i M-läget så sköter kameran om hur mycket ljus som blixten ska ge för att exponera bilden rätt.

Från en nybörjare till en annan. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto