Annons

nybörjare photshop

Produkter
(logga in för att koppla)

elisson

Ny medlem
Hej! Jag har precis börjat fotografera och är nybörjare på i stort sett, alla plan. Är det någon som har något förslag på hur jag lär mig grunderna i photoshop? Är inte speciellt sugen på att lägga massa pengar på någon kurs.. mvh Elin

Steg ett är nog att sitta många timmar och bara leka med olika funktioner och inte vara rädd för att prova nya saker.

Steg två kan vara att surfa runt här på forumet och söka efter speciella saker man vill prova. Du kan också kolla på Moderskeppet, Webdesignskolan eller varför inte Photoshopskolan. Om det är något speciellt du undrar över som du inte hittar så kan du antingen ställa en fråga i forumet eller gå över till...

Steg tre, köpa en bok som behandlar just den verison av PS du har.

Greven

I stället för att köpa en dyr "photoshop-bibel", så kan du ladda ned eller läsa online någon av "Gimp-biblarna", t ex. Grokking the GIMP som i pappersform är på 352 sidor. Det mesta som står i den är mer eller mindre direkt överförbart på alla kompetenta bildredigeringsprogram. Du kan också ladda ned GIMP - The Official Handbook som om den köps i pappersform är på 895 sidor. På sidan GIMP - Tutorials finns också en massa bra tips om arbetsmetoder för mer specifika uppgifter, kategoriserat efter svårighetsgrad, å precis som med böckerna så är väldigt mycket direkt överförbart på andra bildredigeringsprogram.

Hej Elin!

Som föreståndare på Moderskeppet får jag ofta den frågan. Ibland flera gånger i veckan.

Förstås borde jag ju säga att läsa min webbplats är det i särklass bästa. Gör gärna det. Men få webbplatser är kompletta, det är inte min heller.

Istället tycker jag du satsa 250kr på Scott Kelbys bok Photoshop CS för Digitalfotografer. Min recension.

Det ger dig en massa tips och tricks för att börja arbeta med Photoshop bums, utan väntetid. En slags repertoar med saker du kan göra på dina foton för att göra dem bättre. Utan att du nödvändigtvis behöver begripa alltid vad som händer. Jag brukar kalla dem kokböcker. Inte vet jag varför ugnen ska vara på 225 grader men maten blir klar då.

När du sen är duktigare och har ett bibliotek med foton du själv knäppt så finns det massor av böcker som verkligen lär dig Photoshop, grundligt och noggrannt. Men då är det skönt att ha en bas att stå på inför valet. Samt att veta vad som intresserar dig mest. För de bästa böckerna kan vara inriktade på vissa delar. Du hittar en del tips på min boksida.

Men börja med Kelby, det är mitt tips. Om du har Photoshop CS2 så finns boken ännu inte på svenska men den för CS går lika bra (och den är billigare).

Har du Photoshop Elements finns det en version för den oxå. Snabbar du dig via Adlibris eller Bokus (de är billigast) så får du kanske boken till mellandagarna.

Lycka till!! / Mattias

pastorove skrev:
......
Men börja med Kelby, det är mitt tips. Om du har Photoshop CS2 så finns boken ännu inte på svenska men den för CS går lika bra (och den är billigare).

Har du Photoshop Elements finns det en version för den oxå. Snabbar du dig via Adlibris eller Bokus (de är billigast) så får du kanske boken till mellandagarna.

Lycka till!! / Mattias

Hej Elin - jag har själv phoyoshop elements 3 för digitalforografer av Scott Kelby och är mycket nöjd med den.

Använder den som ett uppslagsverk, exv skärpa går jag till sidan 350 och hittar - Grundläggande skärpa, skärpa mjuka motiv, skärpa porträtt, måttfull skärpa, maximal skärpa, skärpa för alla ändamål, skärpa för webben, ställ in din egen skärpa där mängd, radie och tröskelvärde där dessa förklaras, hur respektive påverkar bilden.

Eller som det står på baksidan "En Elements-bok som bryter alla regler. Den här boken bryter ny mark genom att göra något för digitalfotografer som ingen annan gjort förut - den struntar i allt trams och visar dig exakt "hur man gör".

Ovanstående är citat från baksidan av boken.

Lycka till / Jan-Olof

PS. Mattias - Tack för Moderskeppet!

Håller med Mattias. Scott Kellbys böcker är en klass för sig. Jag var helt borta, men efter att ha läst hans böcker så har det börjat snurra på rätt bra för min del. Böckerna är skrivna på ett sätt som inte går at missförstå, pedagogiskt och bra. Dessutom underhållande skrivna. Rekomenderas varmt, varför inte börja med PS Elements, klarar det mesta och är betydligt billigare. Det finns även en bok av samma författare om detta program som är lika bra skriven. Välkommen tilll den digitala världen och Lycka till

Improvisera, lek och lär.
Man hittar sina personliga sätt att få bilder som man vill med tiden. Det behövs ingen manual för sånt. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto