Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrik2

Medlem
Hje allihopa. Hoppas att jag ställer denna fråga i rätt forum. Jag är nybörjare vad det gäller digital fotografering. Har köpt en KM 7D och om jag förstår saken rätt, så kan man inte ställa in kameran för s/v fotografering. Min fråga är: Hur gör jag?? Bildredigeringsprogram? Annat program?
Är himla tacksam för alla tips och svar.
Ha en bra dag

Jag brukar köra desaturnate i photoshop, eller så drar jag saturnation till noll i Raw.konverteraren. Det finns säkert bättre metoder men denna är snabb och enkel.

Ett litet tipp för digital Sv/V fotografering.
Om man använder hög iso så blir det fult brus i färg, men samma brus efter desaturnation kan bli ganska trevligt. Det ser helt enkelt mera ut som en riktigt Sv/v bild med lite brus/korn

ett sätt jag brukar använda för att få ett relativt snyggt brus är att underexponera bilden i färg, ändra levels och chanels i photoshop, färdigt:) sen kan man även ändra kontraster m.m.

ANNONS
Götaplatsens Foto