Annons

Nybörjartips

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinocchio

Medlem
Hej

Jag har fotat lite tidigare men aldrig riktigt tagit hand om mina bilder. Idag ligger de kors och tvärs i en enda röra på en hårddisk. Men nu är jag på gång att återuppliva mitt intresse för fotografering och är på väg att köpa ny kamera. Så jag tänkte att det kanske är läge att bli lite mer strukturerad och kanske jobba lite med mina bilder. Men här är jag helt lost. Hur gör man?

Vad är era kom-igång-tips? Tänker lagring, struktur och bearbetning.

Har en Windows-dator med filhanterare och Paint 🙃

/Anna
 

Erik X

Aktiv medlem
Det finns många lösningar, jag har själv fastnat för den enklaste. Jag fotar med Canon och i mjukvaran som laddar ner bilder från kameran till datorn så kan man ställa in att den automatiskt skapar en mapp med fotodatumet, som alla bilderna sen läggs i. Gissar att andra kameror har motsvarande funktion.
När överföringen är klar så lägger jag till en kommentar i mappnamnet efter datumet, t.ex. platsen man fotade på, om det var fåglar, flygshow osv.
Efter redigering sparar jag bilderna i samma mapp, ibland i en undermapp för ett specifikt motiv.
Rätt enkelt att sköta backup till en USB-hårddisk sen. Man kopierar över de datummappar som man tycker är viktiga att ha backup på. Resten får klara sig utan :)
Och med Canon-kameror får man med ett förvånansvärt kapabelt bildredigeringsprogram alldeles gratis, DPP Digital Photo Professional. Det klarar av de flesta justeringar man normalt behöver göra. Klarar även av bilder fotade i raw-format den dagen man kommer dit. :giggle:
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Jag gör i princip som Erik ovan men för över bilderna manuellt från mina kameror, som är av olika fabrikat, till datummappar med kort innehållsbeskrivning, som sedan kopieras från datorn till olika hårddiskar. För urval och granskning och visning samt enklare redigering av jpg- och tif -filer användar jag ett gratisprogram som heter Faststone Image Viewer (www.faststone.org Ladda ner från site2 ) som med rätt inställning i datorn kan öppna i stort sett alla bildformat inklusive den inbäddade jpg-filen i raw-filer. Ett program som är navet i min bildhantering och har varit så i över 15 år. Fastone installeras med samma språk som operativsystemet har, men kan ändras senare om man vill. Programmet kan köras i dubbel upplaga med t.ex. olika bakgrundsfärg för att snabbt kunna sortera bilder från olika mappar till andra mappar. Det finns en inbyggd filhanterare som kan vara öppen samtidigt. Man bör lägga ner lite omsorg på inställning av programmet så att det ser ut och uppför sig så det passar ens eget sätt att arbeta.
För "framkallning" av raw-filer använder jag en gammal Photoshop, Sony Edit och Affinity Photo. Det senare är ett bra och prisvärt alternativ till Photoshop.
Om du börjar med årtal- och datummappar kan du senare om du vill ha bilderna organiserade i en databas med med möljighet till sökning på nyckelord t.ex., skaffa abonnemang på Lightroom.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
"Min" Anna Hoff, på jobbet?
I så fall är du välkommen upp så pratar vi IRL.
Fast jag gissar att det är en annan Anna...
Det beror lite på vad det får kosta.
LRC + PS kostar 150kr/månad.
Affinity Photo är väl billigare i längden än LRC.
Dark Table är gratis
Gimp är gratis
 

Johan O E

Aktiv medlem
Köp begagnat. Snapseed och pixlr är gratisprogram för bild redigering. Hårddiskar/ USB är billigt idag så ha mer än en backup och glöm inte att också printa de bilder du tycker om. En kompis blev nyligen av med 12år av bilder på sin telefon/moln, ingen backup eller prints etc.
 

UlfHan

Aktiv medlem
De flesta kameror kan skapa filer både i jpg och raw. Utnyttja det. I början tycker man kanske att jpg duger men när man lär sig så kan man göra så mycket mera med bilder i raw. Hårddiskar kostar så lite så det är dumt att spara på det. När man har kommit längre kanske man går över till att bara skapa raw filer eftersom det är lätt att skapa jpg i datorn om man vill ha.
 

Pinocchio

Medlem
Av alla de program ni nämner, är det något som är lite nybörjarvänligt eller att det finns gratis utbildning i det?

/Anna
 

Falumas

Aktiv medlem
Skall du börja med någon som är ganska lätt och nybörjarvänligt är Photoshop Elements förmodligen bästa alternativet. Problemet med Photoshop Elements är också att det inte kan jättemycket, så efter ett tag kommer du behöva lära dig något nytt.

Just för bildbearbetning finns inget riktigt bra nybörjar alternativ med bra gratisutbilning.

Eftersom du kör Windows kan du organisera dina bilder ganska bra. Du kan sätta Title, Subject, Rating (1-5 stjärnor), Tags och Comment) på varje bild som du kan visa per bild efteråt. Det går faktiskt att ordna ganska bra när man fått snurr på det.
1701875411023.png
 

zosma

Aktiv medlem
"Min" Anna Hoff, på jobbet?
I så fall är du välkommen upp så pratar vi IRL.
Fast jag gissar att det är en annan Anna...
Det beror lite på vad det får kosta.
LRC + PS kostar 150kr/månad.
Affinity Photo är väl billigare i längden än LRC.
Dark Table är gratis
Gimp är gratis
Jag betalar bara 120kr/månad.
 

REPPER

Aktiv medlem
Jag använder Canon, men använder inte deras medföljande programvara för lagra bilderna. Jag har en Mac, det medföljer gratis programvaran Bilder. Den har jag använd i flera år, lätt o enkel. Lätt att redigera varje bild och organisera bilder. Döpa om filnamn, histogram, iPhone hopkopplas till den o.s.v. Gratis ! Jag förstår man ska ha en Mac....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag använder Canon, men använder inte deras medföljande programvara för lagra bilderna. Jag har en Mac, det medföljer gratis programvaran Bilder. Den har jag använd i flera år, lätt o enkel. Lätt att redigera varje bild och organisera bilder. Döpa om filnamn, histogram, iPhone hopkopplas till den o.s.v. Gratis ! Jag förstår man ska ha en Mac....
JA och Bilder hatar alla andra bildredigeringsprogram....
Eftersom att Bilder gömmer filerna i en egen struktur och anser att den strukturen tillhör Bilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Av alla de program ni nämner, är det något som är lite nybörjarvänligt eller att det finns gratis utbildning i det?

/Anna
Gratis utbildning finns i princip till alla program.
De två stora frågorna är mer till vilket program kan du få hjälp enklast och vilket program täcker ditt behov.
Adobe täcker allt, med råge, om du kan engelska, vilket jag förutsätter.
Darktable vet jag inte.
Affinity finns säkert men JAG har aldrig använt det.
Sen finns Capture One Pro men JAG har aldrig använt det.
Du hittar enkelt användargrupper på FB och du hittar användare av alla programmen här på FS.
Och det kostar inget att fråga.

När det gäller Lightroom Classic o Photoshop så är LRC den enkla att starta med. Det är också logiskt eftersom att det är en liten databas som är till för att hålla koll på dina filer.
En del behöver aldrig mer än det.
PS är trixigare o man blir nog aldrig fullärd oavsett hur duktig man är. PS kan ALLT o lite till som man inte hade en aning om.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Som amatör själv så tycker jag du har fått bra tips. Ska jag säga något annat så är det väl detta.

Fokusera på att lära dig kameran, om du inte redan kan det. Rätt inställt så får du bra JPEG direkt från kameran. Fuji är en kamera där många priser deras JPEG, de har gott om filter som även kan ställas in. Så även proffs kör mycket Fuji "på auto" för de får ett bra resultat direkt.

Snapseed som är gratis till mobilen är ett bra ställe att börja. Lek med dina mobilbilder och lär dig lite vad grunderna gör. Vad händer om jag ändrar skuggor, kontrast osv. Bilderna från telefonen behöver ofta lite mer kärlek, så att öva på dessa är aldrig fel. Lightroom i mobilen är sen faktiskt nästan lika bra som Snapseed utan att du behöver betala. Så du kan använda den parallelt med Snapseed eller gå över dit när du känner dig bekväm med grunderna. Lightroom är en sådan mjukvara som "alla" använder och YouTube är fullt med bra guider och tips.

Jag har långsamt lärt mig mer och mer från just YouTube och gör mer och mer avancerade saker för varje år som går. Bilderna blev bra innan, men blir ännu bättre nu. Det är kul att lära sig och extra roligt när bilderna blir bra!

Känns det sen värt att lägga dessa 150 kronor i månaden kan du börja köra Lightroom även på datorn och ha det även för att sortera och samla dina bilder. Du får möjlighet att redigera RAW, "photoshoppa" bort saker ur bilder mm.


Själv körde jag PC innan med lagring både på datorn och en NAS (hårddisk kopplat till nätverket). Sen tog jag extra kopior på en extern hårddisk. Det är rätt skönt att åtminstone sortera bilder per månad. Nu har jag en Chromebook och kör allt mot en extern hårddisk. Från telefonen kör jag en kopia till Google Photos (molnet) och flyttar över till ett USB-minne när jag orkar (flyttar bilder/video per månad till en mapp). Från USB-minnet går bilderna sen över till samma hårddisk som de andra bilderna. Försöker se till att det finns minst 2 fysiska kopior på en hårddisk någonstans + molnet. Vem vet vad som kan gå fel!

Vill du skiva ut bilder så är mitt amatörtips en Canon Selphy. Att skicka iväg till något labb är billigare och du kan hamna på 10 öre bilden om du har tur. Vårt problem var att det blev mycket "jag väntar till jag har fler bilder" och sen blev man aldrig färdig (frakt kan ju vara 29-49 kronor så 3 kronor för några bilder och 50 spänn i frakt är ju sådär kul). En skrivare hemma där man direkt kan skriva ut så fort man är nöjd med resultatet hjälpte verkligen till att få upp bilder på väggen. Och även om kostnaden är sådär 4-5 kronor per utskrift, så tror jag kvaliten är något bättre. Proffsen här får ha en åsikt.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har också använt Canon-programvaran för att spara bilder rakt av, och bilderna har sorterats in i filkataloger med datum snyggt och prydligt, men misstaget jag gjort är att jag inte taggat bilderna ytterligare, så det är hopplöst stt hitta en specifik bild utan att behöva bläddra igenom alla kataloger. Man skulle ha lagt till beskrivningar elelr taggar på bilderna, lagt till namn på filkatalogerna, etc, med lämpligt verktyg redan när bilderna sparades, det är väldigt tidsödande att försöka göra detta i efterhand.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har år\månad\händelse/job som filstruktur. Sedan Taggar och betygsätter jag filerna. Fungerar ok. Nackdelen med WIndows-Taggar är att man inte kan fördefinera Taggar, så ibland blir samma sak lite olika taggat vilket försvårar sökningar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Med lightroom har man löst "problemet" med arkivet - och det mesta av redigeringen. Men det är ju numera en kostnad. Teoretiskt borde man kunna ta över en 6.14 licens om man har rätt operativsystem och en äldre kamera.
Inlärningströskeln för lightroom är ganska låg jämfört med många andra programvaror.
 
Senast ändrad:
ANNONS