Annons

Nybörjartips

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Sedan är molnlagring ofta rätt dåligt för fotografer, då priset brukar bli högt om man använder sina kameror. Kom hem med 600GB efter att ha använt mina i 4 tim i onsdags.
 
Självklart så bör backup rutiner och arbetssätt anpassas efter ens behov. Tre molntjänster som jag har nu räcker mer än väl för mig, hade även fungera med två för att jag skulle känna mig trygg.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, risken att tappa filer minskar förhoppningsvis med antalet molntjänster man använder. :)

Men du har ingen backup. Om jag inte har missförstått så är alla tre molntjänsterna av synk-typ, så om en fil tas bort på det ena synkstället så tas den bort automatiskt på det andra.
 
Nej, det är bara iCloud som är av sync-typ.

OneDrive fungerar som en enkel backup, dvs bilderna laddas upp en gång och dom ligger kvar tills man raderar dom.

Jottacloud går ett steg längre och laddar upp bilden varje gång man har gjort en ny redigering av bilden. Så man får flera versioner av bilden, lite mera som en riktig backup.
Det här var en anledning till att jag började använda Jottacloud,har inte använt den så läge men den verkar lovande.

OneDrive och iCloud har jag haft betydligt längre typ 10 år och har fungerat utan några problem.
Så för några år sen när min NAS inte fick några säkerhetsuppdateringar längre så tog tag beslutet att stänga av den för gott.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag prioriterar ett enkelt arbetsflöde, så numera använder jag endast min iPad mini för all bildhantering.

Minneskort
  1. Köp bra minneskort av någon känd tillverkare t.ex. Kingston eller Sandisk.
  2. Formatera minneskortet i kameran.
  3. När minneskortet är fullt så arkivera jag det.
Molnlagring
  1. Använder iCloud som min primära lagringsplats, bilderna synkroniseras då mellan alla mina enheter.
  2. Microsoft OneDrive som backup på min iPhone.
  3. Jottacloud som backup på min iPad.
Arbetsflödet
  1. Kameran är inställd på att lagra bilderna i jpeg och raw.
  2. Överför bilderna till min iPad trådlöst från kameran eller via en minneskortsläsare som jag kopplar in direkt till min iPad.
  3. Jag använder appen Bilder för att importera bilderna.
  4. Lägger bilderna i ett album som jag namnger med årtal och plats eller händelse, t.ex 2023 London.
  5. Sedan blir det dags att städa bort dåliga bilder och välja ut dom bästa, denna fas brukar ta lång tid för mig.
  6. Editera bilderna gör jag med appen Bilder, räcker mer än väl för mina behov.
  7. Dom bästa bilderna lägger jag i ett delat album som jag kan dela med mina vänner.
  8. De bilder som jag tycker är allra bäst läger jag upp här på Fotosidan.
Då behöver du alltså betala för lagringsutrymme i iCloud eller är det gratis?
 

LenaMariaE

Aktiv medlem
Hej

Jag har fotat lite tidigare men aldrig riktigt tagit hand om mina bilder. Idag ligger de kors och tvärs i en enda röra på en hårddisk. Men nu är jag på gång att återuppliva mitt intresse för fotografering och är på väg att köpa ny kamera. Så jag tänkte att det kanske är läge att bli lite mer strukturerad och kanske jobba lite med mina bilder. Men här är jag helt lost. Hur gör man?

Vad är era kom-igång-tips? Tänker lagring, struktur och bearbetning.

Har en Windows-dator med filhanterare och Paint 🙃

/Anna
Hej om du har lite ledigt nu i jul och nyår är mitt tips att köpa en månads medlemskap på sajten Moderskeppet. Välj ”Foto” 140 kr tror jag, och du har mängder av instruktionsfilmer om hur du väljer och hanterar både kameror och olika redigeringsprogram. Och allt på svenska. Bara att leta runt och kolla på de filmer som känns spännande. Moderskeppet var guld värt för mig när jag började fota och redigera. Och jag kan återvända dit ibland om jag söker efter någon speciell kunskap, t.ex när jag velat prova nytt bildredigeringsprogram. (Dock har jag personligen stannat vid Lightroom plus Photoshop. Lightroom är superenkelt att ta till sig.)
 
ANNONS