Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt porträttobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liini

Aktiv medlem
Funderar på nytt objektiv och vill ha ett främst till porträtt foton. Velar mellan Tamron Af SP 28-75/2,8D och Nikons 50mm 1.8

(Har nikons 35mm 1.8 sen innan)

Några åsikter? :)

kram (har en nikon d40 btw)

Funderar på nytt objektiv och vill ha ett främst till porträtt foton. Velar mellan Tamron Af SP 28-75/2,8D och Nikons 50mm 1.8

Jag ägde ett Tamron 28-75 förr till min D70 och sedan till min D200 ... var mycket nöjd med det tills jag köpte D700. Då var kvaliteten på objektivet inte längre i klass med kameran. Hur är det med D40, har den fokusmotor i huset? Mitt Tamron-objektivet hade inte fokusmotor inbyggd.
jonas

Nej kameran har inte de :) Ska också nämna att jag ska köpa ny kamera efter jul, med tanke på vad du sa när du bytte kamera. Kanske bättre o satsa på 50mm då kanske?

Jag tycker du ska satsa på 50/1,8 eller varför inte 50/1,4 om du verkligen ska ha ett till porträtt?
Vilken du än väljer så tror jag du kommer bli riktigt nöjd :)

Jag kan nog tycka att 50 mm är mer användbart än 35 mm på en DX-kamera. Speciellt för porträtt, men 85 mm f/1.8 är också bra för porträtt på lite håll (fast då behöver du en kamera med motor). Kanske 35 mm och 50 mm ligger lite väl nära varann i brännvidd, det är sällan jag tar med mig bägge två ut. Tamrongluggen kan jag inte uttala mig om, men som allroundglugg låter det som för lite vidvinkel på den för DX. Fast kompletterar man med en vidvinkelzoom så är det säkert bra. Bästa bildkvalitet får du dock med de fasta gluggarna.

Om du skall plåta porträtt har du förmodligen också ljus så det räcker. Därmed faller alla onödingt dyra ljusstarka objektiven bort. Nej, köp dig en Nikon 18-200 så har du ett objektiv till praktiskt taget allt med fullgod kvalité. Kör på bl 8 så kan ingen människa se om du använt Zeiss eller en kitglugg. Det går lätt märkes och prylhysteri när det gäller kameraprylar. Visst, det finns objektiv som är "vassare", speciellt om du väljer bort zoomalternativet, men varken du eller jag är proffs som behöver det där lilla sista både mekansika och optiska som kostar så otroligt mycket med. Nej kameran är en bildmaskin där "maskinisten", det vill säga du och jag betyder 95 % av resultatet.
Mvh
JB

50 1,8 finns inget bättre om man väger in priset. Perfekt brännvidd på en dx kamera , skarpt redan på stora bländare och porträtt vill man ofta plåta på stor bländare. Inte för ljuset inte räcker till utan för att bakgrundsoskärpan blir mycket snyggare. En fördel med fast optik är att man begränsar antal val och kan koncentrera sig mer på bildkomp o modell

ANNONS
Götaplatsens Foto