Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Olika exponering med samma värden?

Produkter
(logga in för att koppla)

gogreen

Aktiv medlem
Hej!

Har ett litet problem/fundering ang. den inbyggda blixten på min kamera och jag är väldigt tacksam för all input. Alla bilder är tagna med blixten med samma inställningar från exakt samma ställe osv. Bara vridit ratten ett klick och tagit nästa.

Under exakt samma förutsättningar blir det såhär

P ISO 200 F2.8 BLIXT Slutartid 1/60 "BILD2"
M ISO 200 F2.8 BLIXT Slutartid 1/60 samma som P)
AV ISO 200 2.8 BLIXT Slutartid 8 SEK "BILD1"

Varför blir det såhär? Varför blir inte AV också 1/60 ?

Tackar på förhand!

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    57.6 KB · Visningar: 292
  • 2.jpg
    2.jpg
    55.7 KB · Visningar: 286
Tack för sidan Calle. Min fototekniska engelska är inte direkt superb, men visst står det att problemen försvinner med en "riktig" bilxt?

Vilka problem?

Av fungerar precis som den ska oavsett intern eller extern blixt.
P: Är helt auto.
M: Full kontroll. Bestäm allt själv
Tv: Bestäm slutartid. Bländaren väljer kameran
Av: Bestäm bländare, Slutartid bestämmer kameran.

Så kameran kan ju välja 1/8s i slutartid i Av-läget. Detta motsvarar slowsync hos Nikon tror jag. Kameran tar in så mkt normalbelysning som möjligt innan blixten slår till.

ehm.... står jättebra i manualen ;)

/Stefan

Tittar du efter i läge M ser du att kameran indikerar underexponering.
Det gör den i läge Tv också, om du inte har Safety Shift på eller förlänger slutartiden själv.

Ställer du "rätt" i M får du samma exponering som med Av och Tv (när du inte underexponerar någon av dem). Så egentligen är det P det är fel på, om någon.

ANNONS
Götaplatsens Foto