Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa efter 3 månader???

Produkter
(logga in för att koppla)

moko

Aktiv medlem
Kan de vara möjligt att min Canon 350 D ger mig aningens oskärpa efter bara 3 månader... Kan inte garantera oskärpan men om jag jämför bilderna jag tar i nuläget med dom jag tog när kameran var ny så tycker jag mig ana lite mer oskärpa i dagens bilder när jag jämför i naturlig storlek på PC:n... Kan detta störande moment vara ett faktum... Rättar Canon till detta "fel" på garantin... Någon som varit med om liknande...

Beror på vilek typ av oskärpa det handlar om. EN gissning är att det hela beror på att AF inte är perfekt kalibrerad. Detta kan förändras över tid.

Ett trick jag läste om nyligen (men inte provat) är att sudda lite på kamerans respektive objektivets kontakter (se upp för att sudd kommer in i kamera eller lins bara).

Se mer på: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/447308

Det låter som ett förstaaprilskämt, men folk verkar få resutat och mot slutet finns en någorlunda plausibel förklaring.

Jag har inte läst den plausibla förklaringen men personligen skulle jag akta mig för suddigum för dom innehåller slipmedel och då försvinner lätt den mycket tunna guldpläteringen som ska skydda mot oxidering. När det väl börjar oxidera blir man lätt beroende av suddigummet... Mer och oftare...

Nu har jag läst. Det stod visst att Canon rekommenderade "snälla" suddigummin så jag får väl böja mig. Kanske till o med prova! :O)

Det kan nog stämma... Kollade runt på lite bilder och såg att de finns skärpa på dom men den är aning "förskjuten"... Ja får väl prova att sudda lite så får vi se... Tack för hjälpen...

ANNONS
Götaplatsens Foto