Annons

Påskgodis för fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Tänkte komma med en utmaning till alla fotografer här på Fotosidan. Om alla publicerar en bild (kanske med påsktema, men inget tvång) - och därefter kommer med sitt bästa fototips som man vill dela med sig till andra. En bild och ett tips!

Börjar själv med denna bild och följande tips:
Att återvända till välkända motiv utvecklar och utmanar bildskapandet mer, än att hela tiden måste resa till något nytt med risken för att bilderna upprepas. Hellre nya bilder på de samma motiven, än ständiga upprepningar på nya motiv.

Bilden är från Ryfors utanför Mullsjö. Från ett ställe jag besöker minst en gång i veckan, för att hela tiden försöka göra nya bilder.
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mitt bästa fototips är att njuta av bildskapandet. Jag fotograferar för att det är roligt. Det är en skön stund när jag sitter med kameran i händerna och tittar på en match.
Ett annat tips är att hålla ögonen öppna. Det finns alltid något att fotografera.
Bilden är inifrån en klubbstuga i Tyresö. På glaset satt spåren efter en fotboll.
 

Bilagor

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kul initiativ. Hmm, en bild helst med påsktema:)
Jag lär ju inte bidra med något tips ingen tänkt på, men jag bifogar TVÅ klyschor jag försöker att alltid följa. Det första är att förutom alltid ha med sig kameran vilket jag försöker slaviskt om jag så bara är inne och handlar i stan. och att ha en sådan kamera man alltid tycker är ok att just kunna ha med sig. I mitt fall är det min Leica Q-P. Älskar att fotografera med den och den är hyfsat behändig så jag får med mig den. Så skaffa en kamera som inspirerar er och alltid kan åka med.

Det andra tipset har med den här bilden att göra delvis, bilden i sig är inget speciellt, men den togs igår på långfredagen då jag "rastade" Julius vid sjön , jag dokumenterar honom rätt flitigt nu, och för att göra bilderna lite roligare för mig själv så är jag alltid med på hans nivå, och kryper eller klättrar vart ha än går ( till andras stora förtjusning då de ser den märkliga figuren som kryper bland blommorna).
Så glad påsk på er!
/martin.julle sjön blåsippor.jpg
 

gamleJ

Aktiv medlem
När fotografering är en hobby och det räcker med att själv gilla sin bild kan till och med grannens häck och utebelysning bli något fint. Tanken varför behövs inte. Triggar något så fota. Tangerar påsktemat med gula bokeh bollar som nästan är äggformade.
Triggar inget så bygg istället upp en bild från eget huvud och med allsköns attiraljer som finns i din närhet.

Viktigt att jag lyckas få bilden bifogad annars kan det jag skrivit misstolkas rejält ;).

1388A602-7284-4126-9B90-59832261D918.jpeg
 
Senast ändrad:

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Nöj dig inte bara med att leta efter motiv med ögonen se även med ditt inre öga - fantasin.

Bilden är från en slinga bara på andra sidan vägen där jag bor. Jag har gått på den här slingan åtskilliga gånger åter runt. Det händer även att jag joggar på den.

Bf Fyllinge december 2019.JPG
 

Grimmer

Aktiv medlem
Om det är mulet och grått, ta med en bra ficklampa. Då kan man med lite målande få en solig känsla eller vad man nu vill, och så är det mycket lättare att sätta skuggorna rätt. Och dubbelexponera gärna!Lila svampar fb.jpg
 

fargo1000

Aktiv medlem
Jag har alltid en kamera med mig....antingen den i min P30 eller någon av Canon kamerorna.....varför då kan man tycker....För min del kan jag ta bra bilder jämt och njuta av mitt fotande.....för det är en avkoppling och njutning för mig från den vardagliga stressen.....att som jag gör många gånger resa Sverige runt och sitta i möten blir inte så idylliskt som det kan framstå men kamerorna gör att jag kommer ut rör på mig och upptäcker fina miljöer eller objekt vilket i sig är en njutning....Det är den ena delen.... Den andra handlar också om njutning och nöje och det är när jag kommer ut i naturen då jag är ledig. Att få komma ut och vistas i naturen och att dela med mig av mina upplevelser där är stort och kan göras i det digitala formatet.....ren njutning.....Visst det låter kanske klyschigt men kombon att kunna föreviga en del moment ur verkligheten och att samtidigt kunna njuta och utveckla sitt fotande gör att livet blir mer njutningsfullt.......tex nu under pandemin så kan jag åka ut till den närbelägna sjön och fota fåglar utan att bli störd av andra....för tomt på folk är det vid sjön men inte på fåglar......Eller när jag här om natten kunde gå ut på min egen tomt och ta bifogade bild fär att sen gå in och göra efterarbetet......tipset är att njut av fotograferingen....har man kul och njuter i bild skapandet slår det igenom i bilden
fullmoon.jpg
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Påsken hamnade lite i karantän i år, men samtidigt som påsk så är det varje år fotografering av vitsippor. Man kan inte få för många vitsippor, även om man nu skulle ha några tusen bilder redan. Jag gillar reflexioner i bakgrunden, så har man en liten bäck i närheten och rör sig runt i olika vinklar så kan man ta tusen bilder till på vitsippor och ingen blir ens. Bilden nedan är från riktig bäck. Om man nu inte skulle råka ha en bäck, så kan man använda aluminiumfolie som man belyser, jag har också testat att ha vatten i en Pet-flaska och belysa 7748CE1B-E35F-458F-B891-7AD5B6DBC03F.jpeg
 
ANNONS