Annons

Papperskopior från dia

Produkter
(logga in för att koppla)

mille

Aktiv medlem
Jag beställde ett antal papperskopior från en diabild jag tagit för att vara tackkort. När jag fick kopiorna var de väldigt bleka och blaskiga i färgerna. När jag påtalade det för labbet så sade de att de skulle göra ett nytt försök men också att det var svårt att göra bra kopior från dia och att resultatet sällan hade samma färger som originalet.

Va? Är det verkligen så? Jag vill inte döma ut just det här labbet som jag annars bara haft bra erfarenheter från (och de gick ju med på att göra ett nytt försök) men är det generellt så att färgåtergivningen när man gör papperskopior från dia blir sämre?

/Mille

Beror nog litet på vilken teknik man använder. Fotograferar man av diabilden med negativ film (ganska vanligt förr) k a n det bli litet märkliga resultat men också bra vid noggrann manuell kopiering. Scanning borde inte vara några bekymmer och Ilfochrome (Cibachrome) blir ju fantastiskt bra om man gundfiltrerat riktigt.
Tror att de slarvat. Det skall inte vara några bekymmer om originalet är bra.
Us

Jag ställde ganska nyligen en liknande fråga till mitt proffslabb. Dom svarade så här: "Att göra papperskopior blir bättre om man använder neg. men att till tryck så var dia bättre.". Som följd fråga ställde jag då att hur mycket svårare/sämre blev dia mot neg och då svarade dom "Att göra kopior ifrån dia är inte mycket svårare, det är bara en knapptryckning. Men bilderna blir något bättre eftersom processen var mindre avancerad och neg var gjorda för att kopieras på papper."

Jo, är det lab som löser problemet med en knapptryckning är det ingen skillnad i svårighetsgrad och resultatet kan bli hur överraskande som helst. Alltså "Nisses vulk, motell & fotolab u.p.a.". Jag var inne på proffslab och manuell kopiering.
Us

välj kvalitetslabb

Dom måste ha slarvat.Om dia är av god kvalitet ska papperkopian också bli det.För avancerade kopieringar,när jag inte gör det själv(ilfochrome) anlita jag Crimson i Stockholm.Lite dyrare men mycket bättre...

Jag kan verkligen rekomendera dom! Dom är super trevliga och alltid glada när man kommer, kan ju bero på kemikalierna :)

Dom har rätt så kul prissättning. All framkallning kostar 45 kr + moms, svart/vit, dia, neg, pressning, soppa dia/neg osv...

Har aldrig behövt och klagat och jag har räknat ut att sista halvåret så har dom fakturerat mig 8500 kr, det blir många filmer eftersom dom flesta är dia och väldigt lite är kopior. Kanske handlar om runt 3500:- i kopior

Nja, innan på labb i Lund och andra labb i Malmö så har man varit tvungen att betala mer för dia, svart vit mot neg och framför allt så har det blivit mycket dyrare om man vill soppa dia/neg.

ANNONS