Annons

Paypal

Produkter
(logga in för att koppla)

Rokart

Ny medlem
Hej! Jag var ytterst nära på att göra en order från Cameranu.nl och skulle betala genom paypal. Ordersumman låg på 1911Euro (paypalavgiften inräknad) som enligt aktuella valutaomvandlare landar på 15893 Svenska kronor. Men i paypal hamnade summan på 16600:-! Blev annullering direkt. Vad är det som jag missat?
 
Att du får dålig växelkurs hos Paypal...

Hos Paypal just nu: 8,67 kr för Euro.
Hos Swedbank just nu: 8,34 kr för Euro.

De lägger på 4% för att kunna tjäna något på transaktonerna...
 
Att du får dålig växelkurs hos Paypal...

Hos Paypal just nu: 8,67 kr för Euro.
Hos Swedbank just nu: 8,34 kr för Euro.

De lägger på 4% för att kunna tjäna något på transaktonerna...

Det ingår också försäkrning mot bedrägeri etc i PPs summa.

Men att betala med kort inom europa är enkelt.
Eller bara göra en SEPA-betalning via din bank. Jag gör mängder av sådana köp mot Tyskland bl.a. och det går ypperligt.
 
Jag lånar tråden lite Rokart, om det är okej?

Jag är nyfiken att testa paypal. Är det någon här som har testat paypal? Fungerar det bra?

Har en kamera till försäljning och en köpare vill använda sig utav just paypal. Men jag har läst på vissa forum att man som säljare kan bli blåst på både pengarna och varan. Är det värt att "chansa" med paypal?
 
Att du får dålig växelkurs hos Paypal...

Hos Paypal just nu: 8,67 kr för Euro.
Hos Swedbank just nu: 8,34 kr för Euro.

De lägger på 4% för att kunna tjäna något på transaktonerna...

Jag inte hur du hämtat kursen, men den reella brukar vara högre. Tittar jag på SEB så är deras avistakurs just nu 8,351600, men detta får multipliceras med 1,0165 för att få den verkliga kursen vid betalning med bankkort då det är ett växlingspåslag. Därför blir kursen just nu 8,4894014 SEK per EUR. Sedan tillkommer ju även här Cameranu.nl:s påslag för att man betalar med kort.

Alternativet är att göra en banköverföring.

Edit: Rättade valutaväxlingspåslaget från 1,5 % till 1,65 %.
 
Det finns en inställning i PayPal som gör att ditt kreditkort debiteras i originalvalutan (EUR i ditt fall). Då växlar din kortutgivare till SEK istället för att PayPal gör det. Oftast blir det en bättre växlingskurs

/Erik

Att du får dålig växelkurs hos Paypal...

Hos Paypal just nu: 8,67 kr för Euro.
Hos Swedbank just nu: 8,34 kr för Euro.

De lägger på 4% för att kunna tjäna något på transaktonerna...
 
Jag inte hur du hämtat kursen, men den reella brukar vara högre. Tittar jag på SEB så är deras avistakurs just nu 8,351600, men detta får multipliceras med 1,0165 för att få den verkliga kursen vid betalning med bankkort då det är ett växlingspåslag. Därför blir kursen just nu 8,4894014 SEK per EUR. Sedan tillkommer ju även här Cameranu.nl:s påslag för att man betalar med kort.

Alternativet är att göra en banköverföring.

Edit: Rättade valutaväxlingspåslaget från 1,5 % till 1,65 %.

Glömde så klart bort växlingspåslaget... Hos Swebank är det 1,5%... Då blir kursen hos Swedbank 8.47, fortfarande 20 öre bättre än Paypal.

Det finns en inställning i PayPal som gör att ditt kreditkort debiteras i originalvalutan (EUR i ditt fall). Då växlar din kortutgivare till SEK istället för att PayPal gör det. Oftast blir det en bättre växlingskurs

/Erik

Alltid en bra idé att betala i originalvalutan...
 
Jag betalade med Paypal igår och fick strax under 8,33 i kurs mot EUR. Ursprungsvaluta med kopplat Ica-kort. Icabanken har inget valutapåslag, de flesta banker brukar ha ca 1, 5%

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Har använt paypal som betalningsmetod i över 3 år. Detta bara med utländska säljare och vid två tillfällen vid strul har paypal gått in och betalat tillbaka pengar till mig... Detta utan att jag behövt ta strid mot säljaren.

Skickat från min GT-I9103 via Tapatalk 2
 
Jag gjorde ett köp från SRS i England för ett år sen.
Jag hade köpt med Paypal nåt år tidigare och valde Paypal för
att jag inte törs köpa på kort.
Jag kom inte ihåg hur det funkade så jag kollade in villkor osv.
i paypal, där kan man läsa i timmar....
Hittade inte hur det går till och fick för mig att jag skulle göra förhandsbetalning.
Betalade in nånting på 17.000 och sedan drogs ytterligare en högre summa
från mitt konto.

Jag kom inte ihåg exakta summan nu, men beloppet som Paypal drog från
mitt konto låg på ca 1.500 riksdaler mer än vad växelkursen var.

Jag kunde flugit till England för mellanskillnaden och köpt över disk...

1. Hur har dom räknat ???

2. Har inte haft tid att kolla upp hur jag får tillbaka pengarna som jag betalade in.
Men nu står kronan högt så jag väntar,
är det bara att mejla dom???

3. Eller är det lika bra att pengarna står kvar för kommande köp???
 
Jag sätter aldrig in i förväg. Mitt paypal-konto är kopplat till mitt visakort som är kopplat till mitt bankkonto och pengarna dras då från bankkontot när jag betalar med paypal.
 
Jag lånar tråden lite Rokart, om det är okej?

Jag är nyfiken att testa paypal. Är det någon här som har testat paypal? Fungerar det bra?

Har en kamera till försäljning och en köpare vill använda sig utav just paypal. Men jag har läst på vissa forum att man som säljare kan bli blåst på både pengarna och varan. Är det värt att "chansa" med paypal?

Jag använder alltid paypal när jag köper något från ebay.

Som säljare ska man vara uppmärksam. Bluffarna brukar betala för mycket, enligt mail dom skickar ut som ser ut som en paypal sida, och kräva tillbaka det som blev för mycket och på så sätt få några hundralappar eller mer.
Följ aldrig länkar till paypal de skickar utan logga in som vanligt och se om pengar faktiskt kommit in.
Sedan vet jag inte hur det går om bluffarna startar en dispyt och kräver pengarna tillbaka via paypal pga "felaktig" kamera eftersom ord ofta står mot ord och jag tror att oddsen är lite bättre för köparen.

Via ebay finns ju poängsystemet där man ser positivt och negativt och där vill jag helst ha runt 99,7% positiva feedback.

Jag skulle inte sälja en kamera till ett annat land med paypal som betalning.
 
ANNONS