Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax *IST

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Kollade nyss på scandinavians hemsida och upptäckte att den fanns att köpa för 4500 med ett 28-80.

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=19080

Jag trodde inte att den skulle komma förrän senare i höst? Den verkar vara en MYCKET trevligt kamera tycker jag. Till ett hyffsat trevligt pris också.. Det borde väl komma ett test i FOTO snart då väl? Någon som redan har kameran och kan uttala sig?

Carl Johan skrev:
Kollade nyss på scandinavians hemsida och upptäckte att den fanns att köpa för 4500 med ett 28-80.
Det står att den är beställningsvara, så man kanske bara kan ställa sig i kö än så länge?

Carl Johan skrev:
Jo det har du rätt i men det står ju inget om leveranstid eller kö eller något sådant?
Det är inte alltid det gör det. Man får nog ringa eller maila och kolla med dem. Cyberphoto har inte den i lager heller.

Carl Johan skrev:

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=19080

Jag trodde inte att den skulle komma förrän senare i höst?

Kameran är på väg, men mig veterligen så har inte Pentax Scandinavia fått någon än. Den ursprungliga planen var att börja skeppa dem från Japan slutet av mars men det blev fördröjt till slutet av denna månad.

I mitten av sommaren ska Pentax lansera den färdiga versionen av den digitala systemkameran *ist D, tippar på att den finns i svensk butik slutet av sommaren/början av hösten. Men det är en helt annan kamera (finns knappt några designmässiga likheter ens).

Med vänlig hälsning
Roland

Det var ju väldigt genomtänkt marknadsföring från Pentax sida. Undrar hur många handlare som kommer att få frågan, "Har ni den där 'Asterisk IST'?...

LeadHead skrev:
Det var ju väldigt genomtänkt marknadsföring från Pentax sida. Undrar hur många handlare som kommer att få frågan, "Har ni den där 'Asterisk IST'?...

Jag har aldrig hört om säljare som fått frågan "Har ni FA Asterix optik", inte FA Obelix optik heller för den delen... :) Introducerade inte Pentax '*' första gången på 70-talet med M* optiken?

*ist är en typiskt japansk företeelse som kännetecknar kompakta, smarta och väldesignade produkter. Det finns många 'ist' produkter i Japan, t.o.m bilar! (från Toyota).

Enligt Pentax så innebär '*ist' en produkt som passar många olika typer av människor. '*' är utbytbart och Pentax själva nämner 'individualist' och 'humanist' som exempel. Pentax har alltså gjort en kamera där användaren får bestämma namnet, bara namnet slutar på 'ist'.

Hela tänkandet känns väldigt japanskt och väldigt intellektuellt konstruerat...

Men märkliga namn finns det gott om i foto-historien. Canon ELPH är ett exempel.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto