Annons

Pentax K-5 med ISO 80-51200!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ska nog vara lite försiktig. DNG-filen ibbe länkade till här ovanför, var märkt av DCRAW, vilket borde indikera att den inte kommer direkt ur kameran (vilket jag trodde först)!

Det behöver ju inte betyda något ändå.

EDIT: Jag laddade ner filen igen och då såg jag inget om DCRAW??? Måste ha förväxlat filerna.

//Lars
 
Senast ändrad:
Detta är det närmaste till en obehandlad fil man kan komma, om man inte har lust att titta på en gråskaleversion av Bayermönstret. Ingen interpolering, ingen skärpning, ingen brusreducering utöver den som kameran själv gör innan nersparningen av filer med ISO högre än 1600 (som som tur är av en en ganska godartad typ).

Värdena direkt från råfil, nersparade 4:1 så att ingen interpolering behövs - bilderna är alltså i 50% skala. En R-G-G-B-grupp i råfilen kombineras ihop till en pixel.

Filerna är sedan färgkorrigerade med en väldigt enkel matris, som inte påverkar brus eller skärpa. Nersparade till sRGB jpg med hög kvalitet (låg kompressionsmängd). Detta är den information som finns i råfilen, det man har att arbeta med - inget annat.

ISO100
ISO200
ISO400
ISO800
ISO1600
ISO3200
ISO6400
ISO12800
ISO25600
ISO51200

Och det ser ruggigt bra ut :)
 
Detta är det närmaste till en obehandlad fil man kan komma, om man inte har lust att titta på en gråskaleversion av Bayermönstret. Ingen interpolering, ingen skärpning, ingen brusreducering utöver den som kameran själv gör innan nersparningen av filer med ISO högre än 1600 (som som tur är av en en ganska godartad typ).

Värdena direkt från råfil, nersparade 4:1 så att ingen interpolering behövs - bilderna är alltså i 50% skala. En R-G-G-B-grupp i råfilen kombineras ihop till en pixel.

Filerna är sedan färgkorrigerade med en väldigt enkel matris, som inte påverkar brus eller skärpa. Nersparade till sRGB jpg med hög kvalitet (låg kompressionsmängd). Detta är den information som finns i råfilen, det man har att arbeta med - inget annat.

ISO100
ISO200
ISO400
ISO800
ISO1600
ISO3200
ISO6400
ISO12800
ISO25600
ISO51200

Och det ser ruggigt bra ut :)

ISO 51200 före och efter NR:

http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/k51000iso51200crop.jpg
 
Detta är det närmaste till en obehandlad fil man kan komma, om man inte har lust att titta på en gråskaleversion av Bayermönstret. Ingen interpolering, ingen skärpning, ingen brusreducering utöver den som kameran själv gör innan nersparningen av filer med ISO högre än 1600 (som som tur är av en en ganska godartad typ).

Värdena direkt från råfil, nersparade 4:1 så att ingen interpolering behövs - bilderna är alltså i 50% skala. En R-G-G-B-grupp i råfilen kombineras ihop till en pixel.

Filerna är sedan färgkorrigerade med en väldigt enkel matris, som inte påverkar brus eller skärpa. Nersparade till sRGB jpg med hög kvalitet (låg kompressionsmängd). Detta är den information som finns i råfilen, det man har att arbeta med - inget annat.

ISO100
ISO200
ISO400
ISO800
ISO1600
ISO3200
ISO6400
ISO12800
ISO25600
ISO51200

Och det ser ruggigt bra ut :)

"Och det ser ruggigt bra ut :)"

Joakim är det där en glad eller skämtsam smiley.


Micke.
 
Vem har fotat dessa bilder? Ännu en uppsättning bilder från ingenstans som är kanonfina men hur ser fotografen ut. Igen i England släpps K-5 den 1e november so who the f**k shot this pic?

Förutsättningen för bra kvalitet på höga ISO-tal är att fotografera i raw och använda noggrann brusreduktion. jpg ur kameran tappar säkert 2-3 steg.

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/118658-couple-k5-shots-100-vs-51200-a.html
 
Senast ändrad:
Peter: De har funnits "över disk" i både Canada och USA sedan förra helgen.

Exemplen kommer härifrån:
http://www.pentaxforums.com/forums/members/dgaies.html


Michael:
Det var definitivt inte en "nedlåtande" smiley iaf. Det SER mycket bra ut. Innan jag fått tag på en och kan testa själv kanske man ska vara lite försiktig med att uttala sig om direkta jämförelser - men det ser faktiskt synbart bättre ut än t.ex Canon 60D och Nikon D7000. Båda dessa har på samma inställningar (vad de betyder exakt vet vi inte än) BÅDE märkbart större förluster av brusreducering OCH mer brus på samma angivna ISO-tal.

60D vet jag ganska säkert hur den är; brusmässigt är den sämre än K-5. D7000 har jag inte lyckats få tag på ett produktionsexemplar av än - och SAMTLIGA hög-ISO-exempel som ligger ute på nätet är mer än en full Ev underexponerade till råfil. Jämförelserna haltar alltså lite. D7000 kan betydligt bättre än vad de exempel som ligger ute visar på.
 
Peter: De har funnits "över disk" i både Canada och USA sedan förra helgen.

Exemplen kommer härifrån:
http://www.pentaxforums.com/forums/members/dgaies.html


Michael:
Det var definitivt inte en "nedlåtande" smiley iaf. Det SER mycket bra ut. Innan jag fått tag på en och kan testa själv kanske man ska vara lite försiktig med att uttala sig om direkta jämförelser - men det ser faktiskt synbart bättre ut än t.ex Canon 60D och Nikon D7000. Båda dessa har på samma inställningar (vad de betyder exakt vet vi inte än) BÅDE märkbart större förluster av brusreducering OCH mer brus på samma angivna ISO-tal.

60D vet jag ganska säkert hur den är; brusmässigt är den sämre än K-5. D7000 har jag inte lyckats få tag på ett produktionsexemplar av än - och SAMTLIGA hög-ISO-exempel som ligger ute på nätet är mer än en full Ev underexponerade till råfil. Jämförelserna haltar alltså lite. D7000 kan betydligt bättre än vad de exempel som ligger ute visar på.

Ok! Jag skulle ju egentligen behöva ett bättre tele, men man blir lite sugen på ett nytt hus när det skrivs så mycket positivt om K-5.
Ja, K-5:an lär väl inte kunna trolla med skärpan så jag får nog hålla mig till min ursprungliga plan.

Micke.
 
D90??

Vad gäller Iso-Performans så ser det ut som K5 sopar banan med det mesta, kollade katthåren, vid Iso 6400 inte dåligt. Nikon D90 is beated, out of track. The New King is K5.

//Bengt.

Sorry Bengt, fel demon enligt mitt sätt att se på saken. Den fighten är redan förlorad. K20 och K7 skulle besegrat D90. Ribban ligger redan högre, den ska slå 7D, D7000, 60D mfl. D90 kom 2008 och har hållit mycket bra, men ska jag lägga pengar på en K5 ska den sopa mattan med moderna grejor. Och det ser bra ut men återstår att se...

Mvh Peter
 
Tittat igenom manualen i väntan på kameran. Ser att dom ändrat höger/vänster/upp/ner-knapparna (pil-knapparna) en del och blev lite fundersam hur det fungerar står nämligen nåt i stil med:

"In capture mode" så kan man använda pil-knappar för att komma åt inställningarna för blixt, iso etc på min K10D så måste man första trycka på Fn-knappen.

därefter står det:
"In capture mode" så kan man vrida till Focus Sel och använda pil-knapparna för att välja fokuspunkt.

Alltså hur är det? När jag kör Focus Sel så vill jag kunna ändra fokus så enkelt som möjligt (som på K10D).

Så min fråga är om detta är ändrat?

Hörde att Canon hade nån smart funktion så man kunde ha olika valda fokuspunkter utifrån om man körde horisontellt eller vertikalt. Känns som en smart funktion.


Mer ISO-bilder i denna tråd: http://www.pentaxforums.com/forums/...-image-quality-analysis-tale-two-samples.html
 
Senast ändrad:
Alltså hur är det? När jag kör Focus Sel så vill jag kunna ändra fokus så enkelt som möjligt (som på K10D).

Så min fråga är om detta är ändrat?
Gissar att det fungerar som på K-7 där man kan välja hur det ska fungera. Med default-inställningen så måste du trycka på OK-knappen för att välja fokuspunkt. Men du kan ändra det så att du styr fokuspunkterna direkt och måste trycka på OK-knappen för att styra funktionerna på styrkorset (när fokuspunkterna är valbara).
 
Nu drar det ihop sig

Enligt uppgift får Focus Trading K-5 den 2 Nov, det innebär att den kan finnas i butik den 4 Nov skulle jag gissa. Eftersom Frankrike verkar köra en större cash-back kampanj från den 4:e Nov så skulle det kunna vara timat för att samma kampanj även skall rullas ut här? Jag räknar i alla fall med att ÄNTLIGEN få kameran i slutet av nästa vecka.

Obesvarade frågor:
Cach-back även i Sverige?
Kommer 18-125 nu också, eller senare? Kit?
Hur många kameror kommer till Sverige?
 
K-5 i lager

Hej,

Pentax K-5 + objektiv DA 18-55 mm WR finns för omgående leverans från Pixmania!
Jag ringde kundtjänst för att dubbelkolla, och dom hade 19st i lager.

Totalt 11 940,55 med postpaket.
 
Pixmania... Har bara haft problem med dom, inget företag jag skulle rekommendera. Dom är bra på att leverera, men när nått går fel, då går det riktigt fel.
 
Hej,

Pentax K-5 + objektiv DA 18-55 mm WR finns för omgående leverans från Pixmania!
Jag ringde kundtjänst för att dubbelkolla, och dom hade 19st i lager.

Totalt 11 940,55 med postpaket.

Jag beställde DA200 och DA300 från dem för 1.5 år sedan då de enligt uppgift skulle ha dem i lager. Det tog flera veckor innan de kom, så jag fick tag på objektiven på annat håll. Informerade Pixmania om att jag inte längre var intresserad, men de skickade objektiven ändå....jag hämtade dock aldrig ut dem, och allt ordnade upp sig. Men trots att de hade objektiven 'hemma' tog det alltså veckor. Kan ju vara annat läge denna gången iofs. Testa att beställa och se hur fort du får den ;-)
 
ANNONS