Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Pentax spotmatic F

Produkter
(logga in för att koppla)

markusd

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått tag i en Pentax Spotmatic F med ett 55mm objektiv. Problemet är att exponeringsmätaren är trasig, är detta värt att laga och vad kommer det att kosta eller klarar man sig utan den. Det är ingen kamera jag kommer använda jätte ofta då jag har digitalkamera men tänkte den vore rolig att ha.

Senast ändrad:
Tror det kostar en del...kanske mer än vad du betalade för kameran men det kan det kanske vara värt. Annars finns det en del enkla separata ljusmätare. Har samma problem och letar efter någon användbar, och det finns en del gamla modeller på tradera.com men sen hur de fungerar är ju en annan sak. Annars är nya ljusmätare rätt dyra vad jag märkt. Ett annat alternativ är att mäta ljuset med din digitalkamera (förutsatt att du kan se inställningarna) och sedan ställa in dem på din spotmatic.

mvh olof

Jag fick kameran och visste att exponeringsmätaren var trasig så den har inte kostat mig något. Vet någon om det finns någon manual på internet (helst svenska) då jag inte fick någon med.

Tusen tack! Dom lär jag också behöva...har sett vanliga användarmanualer till dessa kameror förut, men aldrig så fint skannade och inte heller någon servicemanual, toppen!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto