Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

photoshop 7 och nef?

Produkter
(logga in för att koppla)

lacrits

Ny medlem
Hej!

Instalerade nyss photoshop 7 och skulle bekanta mig med programmet.
jpeg går bra och öppna men nikon nef filer hittar programmet inte ens igen!!
Vad gör jag fel? vad saknar jag?

lacrits skrev:
Hej!

Instalerade nyss photoshop 7 och skulle bekanta mig med programmet.
jpeg går bra och öppna men nikon nef filer hittar programmet inte ens igen!!
Vad gör jag fel? vad saknar jag?

Hejsan

Du saknar antingen Nikon View (som man knappt kan göra något i med neffarna, mest bara konvertera till annat format), eller så saknar du Nikon Capture (där kan du göra i princip vad som helst med dina neffar, dock kostar mjukvaran pengar) eller så ska du ha Adobes cameraraw som är en tilläggsmodul man skaffar till photoshop7 (som finns inbyggt i PS CS).
Har du en nyare kamera (nikon D70 tillexempel) så tror jag bara PS CS's inbyggda cameraraw fungerar efter du hämtat en uppdatering. Hur det funkar med PS7 och D70 vet jag inte riktigt.

nikon view 6

har jag!

Fins det något annat (typ av photoshop) som man skulle kunna använda?
Eller ska man nöja sig med large/fine Jpeg i stället?

mitt photoshop 7 klarar nef utan problem, kan iofs bara välja på vitbalans och ev att ändra när ja öppnar dom, men d går iaf.

Tim_D70 skrev:
mitt photoshop 7 klarar nef utan problem, kan iofs bara välja på vitbalans och ev att ändra när ja öppnar dom, men d går iaf.

Isåfall har du Nikon View installerat tror jag. Photoshop 7 klarar nef med cameraraw och då kan man ändra på samma saker som med Nikon Capture.

ja vet i attan om ja har view, men ja har nått som heter nikon picture project installerat, de används för o föra över bilder från kamera till dator, det kanske är liknande view?

Har själv en D70 och på datorn jag jag får låna så hanterar både Utforskaren och Photoshop 7 nef-filer utan problem efter det att jag installerat det medföljande Nikon View, innan installationen kunde ps och utforskaren inte läsa nef.

Tim_D70 skrev:
ja tycker d e lite skumt att ja inte fick Nikon view till min d70 värkar som alla andra fått det?

Om du har registrerat dig och din kamera hos nikon på nikon.se (gå in under Support) så kan du ladda ner "Nikon View 6.2.1 Full Version".
Var just inne där och kollade. Är du inte registrerad än så är det ju snabbt gjort.

Senast ändrad:
PS.

Det verkar tydligen ha varit lite hugget som stucket vilket program som levererats med kamerorna, vissa har fått picture project, andra har fått View. Fick själv med Nikon View på cd när jag köpte kameran.

okej, ja e reggad där så får väll tanka hem d då.fast frågan e om ja kan göra mer om ja har view, angående RAW alltså.

Har tyvärr ingen erfarenhet av picture project, men har en känsla av att båda programmen är ungefär lika begränsade vad gäller behandlinen av RAW-filer. Med view kan vitbalans och exponering styras till viss grad. Nikon vill nog att man ska punga ut ett par tusen på Capture om man vill ha full kontroll över dessa filer.

Jag har inte heller installerat Picture Project själv, men den allmänna uppfattningen verkar vara att Nikon View är betydligt bättre iaf, om än inte lika kraftfullt som Nikon Capture.

Ska jag vara ärlig så tycker jag det är jävligt snålt att inte "bjuda" på Capture.

ANNONS
Götaplatsens Foto