Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Photoshop eller Adobe Photoshop Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Testar just nu lightroom i en gratisversion i en månad, enligt killen som jag gick på fotokurs med skulle detta program vara mycket bättre än photoshop. nu har jag bara haft det i cirka tre minuter, men har någon erfarenhet av någon av dessa och vilken är i så fall bäst? Eller har jag missuppfattat allting och det är samma sak?

Det finns en hel del i ämnet tidigare här på forumet, och att svara på det är väl ungefär som att svara på "gummistövlar eller gympadojor"? Det beror på vad du ska göra. Lightroom är ett program för att hantera hela flödet från import till sortera, tagga, redigera, skriva ut m.m. m.m. Redigeringsfunktionerna är något bgränsade men å andra sidan är det oehört smidigt att hantera stora mängder bilder med Lightroom. Photoshop är väl mer för avancerad redigering av bilder även om PS tillsammans med bridge fixar stora delar av flödet precis som Lightroom. Jag tycker inte att LR och PS är "samma sak" och jag skulle inte vilja vara utan något av dom, men vilket som är bäst för dig är svårt att svara på utan mer information. Hur mycket bilder hanterar du? Vad vill du göra med bilderna?

Testar just nu lightroom i en gratisversion i en månad, enligt killen som jag gick på fotokurs med skulle detta program vara mycket bättre än photoshop. nu har jag bara haft det i cirka tre minuter, men har någon erfarenhet av någon av dessa och vilken är i så fall bäst? Eller har jag missuppfattat allting och det är samma sak?

ja takk, begge deler..

ANNONS
Götaplatsens Foto