Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Photoshop roterar bilder av sig själv.

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hej, det är väl inte egentligen ett problem, men jag märkte att photoshop roterar rätt bilderna av sig själv. liggande bilder blir stående och, aj. Jag hinner inte skriva och förklara egentligen, men ni hajjar nog.

hur lyckas den med det, och varför gör den det?

Det är bilderna jag har tagit med min 300d som den vrider.

skriver sen!

Mvh Jonis

Du har automatisk rotering på i kameran.
Då känner kameran av när du tar en bild med kameran vriden och vrider själv bilden rätt sedan.
Antar att kameran bifogar någon info om detta i bildfilen som Photoshop också förstår.
Har själv en 10D och det funkar likadant för mig.

JonisBader skrev:
Hej, det är väl inte egentligen ett problem, men jag märkte att photoshop roterar rätt bilderna av sig själv. liggande bilder blir stående och, aj. Jag hinner inte skriva och förklara egentligen, men ni hajjar nog.

hur lyckas den med det, och varför gör den det?

Det är bilderna jag har tagit med min 300d som den vrider.

skriver sen!

Mvh Jonis

Om skakar lite lätt i kameran så skramlar det lite om den. Det är orienteringsgivaren som hörs. Det finns en funktion på en av menyerna som beskriver för kameran om orienteringsensorn ska användas eller inte. Det bifogas då orienteringsinformation till bildfilen. Exakt hur detta går till saknar jag kunskap om, men effekten är att programmen har möjlighet att få stående bilder stående på skärmen automatiskt.

Standardmässigt är denna funktion påslagen, men kan slås av och halla bilder anses då vara liggande.

Exakt hur detta går till saknar jag kunskap om,
Sen lär vara en vanlig enkelt brytare som har antingen läge 0 eller 1 och kollas varje gång en bild tas. Sedan slngs en 0 eller 1 in i IPTC/EXIF informationen vid skrivning av bilden, troligen under custom fields.

Oj då, där ser man. Jaja, men då kan den få vara på, så slipper man vrida dom varje gång man ska grejja med dom.

Men, jag undrar ifall någon annan har installerat några utav Canons program som medföljer på Software skivan?
Jag har kikat i manualen och det verkar inte osm att man behöver installera något därifrån, för jag har redan ett bildvisningsprogram (acdsee) och bildredigering följde med på en annan skiva (photoshop elements)

Det enda ksulle bara om man behövde Twain grejjen för att öppna RAW format, jag vet inte riktigt...

Mvh Jonis

P.S Hur använder man Remote Capture? Det står bara om kameran kan använda remotecapture, inte vad som krävs.

Ska du köra RAW filer kan du behöva Canons programvara om du inte har någon annan som klarar det.

Remote Capture är helt enkelt ett program för att styra kameran när den är kopplad till datorn, varpå du får upp bilden direkt på skärmen. Men 300D har bar USB 1.1 så det är nog lite slött.

Själv har jag inte ens öppnat skivan som kom med min 20D då jag använder kortläsare och annan programvara för RAW.

så jag styr den genom usb kabeln alltså. Tänkte något liknande.
RAW filer går väl att öppna i photoshop, va? Kanske man skulle ta bort det jag installera från CDn.... verkar onödigt.

Tack du!

Om du har Photoshop CS så kan du ladda hem Adobe Camera RAW om du inte har det, det klarar de flesta formaten av RAW-filer. Har du Photoshop 7 så kostar Adobe Camera RAW extra. Har du Elements 3 så finns där en nerskalad version av ACR.

ANNONS
Götaplatsens Foto